Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 896 ggr
Loris M
1/20/17, 7:53 PM

I vems kultur ligger tafsande?

Det här med våldtäkter och tafsande har helt plötsligt blivit en kulturell grej. En "grej" som vi kan fördoma, förvånas och förfäras över precis som att det är ett högst ovanligt fenomen i vår kultur och vårt samhälle. Märkligt!

Läste en läsvärd debattartikel skriven  Henry Ascher, docent i barnmedicin, som resonerar kring detta: 

"När jag var 11 år flyttade vi från Göteborg till Linköping. Jag började i femman. På rasterna jagades tjejerna av killarna med Tommy i spetsen som tog dem på brösten. Jag blev chockad och upprörd. När jag protesterade blev jag mobbad. Under resten av mellanstadiet./…/ Nja nu är det nog inte så att man kunde förklara mellanstadiekillarnas övergrepp i Linköping med att de var muslimer eller uppväxta i utländska patriarkala miljöer. 1960-talets Linköping var så genomsvenskt att jag några år senare inte hade någon som helst konkurrens när Stadsteatern sökte en mörkhårig pojke som statist i Spelman på taket. (Jag fick jobbet!)

Men med Cwejmans förklaring begriper jag nu att övergreppen berodde på Linköpingskulturen. Det var förstås den inskränkta, primitiva och patriarkala östgötaslättskulturen som indoktrinerade Tommy och hans kompisar så det ansåg att det var okej att klämma 11-åriga flickor på deras bröst. Att staden var en gammal lärdomsstad, residensstad och stiftsstad ändrar inte det faktum att kulturen sitter djupt och i grunden är oföränderlig./…/

Cwejman skriver i sin ledare om förklaringen till tafsandet i Köln och Stockholm. Trots att händelserna utreds av polisen och mycket är minst sagt oklart så vet han. Det ligger i kulturen. Förövarna är utlänningar och han vet också vilken kulturell bakgrund de har. Och de som säger att tafsandet har begåtts av asylsökande, främst ensamkommande, har rätt.

Jag är imponerad. Trots att jag i närmare 20 år forskat, undervisat och arbetat kliniskt med ensamkommande flyktingbarn, flyktingbarn i familj och vuxna flyktingar, både asylsökande, papperslösa och med uppehållstillstånd, så måste jag ha missat något viktigt. Jag kan inte utanpå avgöra om en människa är asylsökande eller har uppehållstillstånd. Och jag kan definitivt inte avgöra om ett barn med mörkt hår är ensamkommande eller har sin familj i landet./…/

PS. När jag talar med svenskfödda kvinnor i olika åldrar har nästan alla erfarenheter av tafsande pojkar och män. Och av attityden att ”detta får man stå ut med”. Uppenbarligen en världsomspännande manlig ”kultur”." 

http://www.etc.se/debatt/det-ligger-i-kulturen

Annons:
Honestyisdead
1/20/17, 8:05 PM
#1

Det ligger i idioternas kultur.

[NeferNefer]
1/20/17, 9:57 PM
#2

Bra svarat, Hera!!! 👍❤️

tarantass
1/21/17, 2:58 AM
#3

Nå, att tafsningskulturen är världsomspännande vet vi kanske inte.

Vi ska inte obesett beskylla vartenda "stamfolk" eller så kallat "matriarkat" för den. Då kanske vi missar en chans att lära. (Några matriarkat i samma bemärkelse som patriarkat finns inte, men det finns fortfarande några utdöende spillror av samhällen där könen har varit mer jämställda än hos oss, även om de inte har varit jämställda i modern mening.)

Men att tafsningskulturen är svensk vet vi.

På tiden med litet moteld.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Calcifer
1/22/17, 9:13 AM
#4

Kan skjuta in att i Japan på tunnelbanan främst är det inte ovanligt med tafsande. Dock ska du inte säga ifrån eftersom då är det du som blir ett spektakel och alla kollar på dig med dömande ögon. Slapp som tur det själv men har en vän som bor där och har fått stå ut med det några gånger. I Akihabara finns det skyltar som varnar för folk (mja, män) med kameror riktade upp under tjejers kjolar. Läskigt.

I Sverige upplevde jag det i barndomen, att det var liksom, "på lek", om man gick i trean-fyran och killar försökte tafsa. "Höhö, men de leker bara" var typ lärarnas attityd. Och kan tillägga att det inte handlade om invandrare utan svenska barn. Som definitivt inte var ensamkommande flyktingar.

Grisigt att det ska ses som någon jäkla normalitet och lek som skrockas bort. Lär man barn att det är okej när man är 5-10 år, hur ska då en 15-åring helt plötsligt fatta att det är fel? När man hela deras uppväxt skrattat och viftat bort det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[NeferNefer]
1/22/17, 10:49 AM
#5

Det där med kameror under flickors/kvinnors kjolar är vanligt förekommande i Stockholm också, och det är mycket svenska killar/gubbar som ligger bakom. Jag tror att det är en avgörande orsak till att många flickor/kvinnor (till exempel jag) numera har byxor under kjolen. Inte det snyggaste, men inte katten tänker jag låta några äckel fota under min kjol!

kamera0710
1/23/17, 3:23 PM
#6

Vad gäller våldtäkter, tafsande, homofobi och annat smått och gott verkar en annan märklig kultur vara att det är VÄLDIGT viktigt att vi skiljer på om syndarna är invandrare eller "ursvenskar".

Annons:
Calcifer
1/23/17, 3:39 PM
#7

#6 Och själv finns det enligt mig bara en kategori: svinjävlaarselgrisar.

Sen hudfärg etc spelar ingen roll.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: