Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 4409 ggr
Magi-cat
2017-03-14 08:22

Bokmässan släpper in extrema

Fy så dåligt….🤢

Bokmässan i Göteborg har målat in sig i ett hörn. I år har man (återigen) beslutat att låta högerextrema, främlingsfientliga ställa ut! 

Motiveringen är att ingen ska stoppas pga deras åsikter. Men detta är inte "åsikter" vilka som helst utan med uttalad främlingsfientlighet och (enligt Expo) kopplingar till nazism.

https://www.gp.se/n%C3%B6je/beskedet-nya-tider-till-bokm%C3%A4ssan-igen-1.4194371


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamera0710
2017-03-14 14:42
#1

Svår avvägning detta, de högerextrema vill väl gärna framstå som nedtystade och en utestängning ger dem vatten på deras kvarn.

tarantass
2017-03-14 15:26
#2

#1: ja. Och hur tolerant ska man vara mot de intoleranta, dem som vill använda den demokrati vi har kvar till att avskaffa den, när de kan profitera på att folk inte ser deras avsikter ens när de är uppenbara.

En sida av saken är att det är detsamma som vi upplevde efter Palmemordet: "det kan inte hända här", så det blev bara tafflighet och flathet av det. Vanligt hyggligt folk vill inte tro det. Fast det här är i så mycket större skala – vilket väl i sig bidrar ännu mer till att vi inte ser parallellen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2017-03-15 07:03
#3

Så här är det med åsiktsfriheten (och välvillig godtrogenhet?) som högerextrema utnyttjar:

På vissa orter har bibliotek blivit blivit utsatta för hot och påtryckningar sedan de avböjt prenumeration på Nya Tider eller valt att inte köpa in vissa böcker. Ett bibliotek tog t.o.m. in väktare för att garantera säkerheten.😮

"Det verkliga hotet mot bibliotekens neutralitet måste vara när politiska rörelser börjar använda hot och våld för att påverka deras innehåll. "

Så - vad har de på bokmässan att göra? 

https://foreningenbis.com/2017/03/14/det-hogerextrema-hotet-mot-biblioteken/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2017-03-15 12:20
#4

En ganska intressant debatt i ämnet, ta er gärna tiden att lyssna på den.

Får säga att jag blir lite paff att den främste ivraren för yttrandefrihet i panelen, Janne Josefsson, är så upprörd över att andra använder sin yttrandefrihet till att kritisera hans reportage om Barnfattigdom.

[NeferNefer]
2017-03-15 19:29
#5

#1: Då är frågan vad som är viktigaste: att böja oss för dem i rädslan för att de annars drar på sig offerkoftorna och gnäller, eller att neka dem mer plats för att i stället låta mångfalden blomstra. Själv går jag inte i närheten av bokmässor eller marknader som låter fascister ställa ut sina hatsaker. Dels för att jag mår fysiskt illa när jag råkar se något som har med fascistpropaganda att göra, dels för att jag faktiskt känner rädsla för min egen säkerhet i närheten av nazister. Jag har väldigt svårt att tänka mig att jag är den enda som känner på det här sättet.

Så, offerkoftor eller öppet för alla (som inte hatar, hotar och utövar våld)?

Angelfish
2017-03-15 21:06
#6

#5 Precis.

Annons:
tarantass
2017-03-15 21:58
#7

#5: nej, du är inte den enda. Här är en till som känner så. (Sin kropp kanske man behöver när det verkligen gäller, om man inte hinner dö innan dess. Då menar jag inte att slåss med, ifall någon trodde det…)

Någon som vet hur det har gått med den planerade bojkotten?

http://www.svt.se/kultur/hundra-forfattare-hotar-bojkotta-bokmassan

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kamera0710
2017-03-16 06:20
#8

#5 Risken jag ser med utestängning är att exempelvis SD blir ännu starkare hos den allmänna opinionen. Men visst, frågan är inte enkel. (Sedan tror jag fortfarande att SD-stödet skulle minska om höger-vänsterkonflikten framhålls mer.)

I debatten jag lagt in tar Ali Esbati upp Mats Knutssons fråga "hur mycket invandring tål Sverige?". Han frågar sig om det då också är OK att ställa frågan "hur många judar tål Tyskland?"

[NeferNefer]
2017-03-16 06:45
#9

#8: som jag ser det har de bara blivit starkare och starkare av att ständigt få yttra sig och vara med överallt. Det är en väldigt farlig väg att normalisera dem och släppa in dem.

Magi-cat
2017-03-16 06:47
#10

Klagandet om "utestängning" är så ihåligt det bara kan vara, när SD:are breder ut sig i snart sagt varenda fråga, i varenda TV-debatt, i all opinionsbildning. Ännu mer av samma sak hjälper inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-03-16 07:02
#11

Fortsätter från #3 då högerextrema utnyttjar det fria ordet och hotar sig fram.

Ett bibliotek bestämde sig för att inte ta in en bok av främlingsfientlig karaktär eftersom den inte var faktagranskad, utgiven på eget förlag som första och enda titel och inga redaktörer var knutna till boken.

Protester från högerextrema lät inte vänta på sig. Så här lät "argumenten":

""Kommunala bibliotek är inte en lekstuga för kulturvänsterns censur, och det är ingen slump att bibliotekarien i fråga tipsar besökare om kommunistlitteratur"

""Sverige är dock inte en kommunistisk bananrepublik där bibliotekarier godtyckligt dikterar vad folk får läsa. Jag kommer därför att JO-anmäla Ekerö bibliotek för sitt regelbrott.""

Beslutet att inte ta in boken JO-anmäldes! (Vilket i sig är extremt då inga bibliotek har skyldighet att ta in varenda bok och avvägningar måste göras hela tiden.)

Biblioteket fick också motta hatmejl och hängdes ut på invandringsfientliga sajter.

Nu kommer nästan det värsta: Två dagar senare kör chefen för kulturförvaltningen i den aktuella kommunen över biblioteket och bestämmer att boken ska köpas in! Det i sig skulle jag tro är unikt och ännu mer extremt att vika sig för hot och hat!

Han försvarar sig med:

"– Jag har det största förtroende för biblioteket och mina medarbetares bedömning och professionalism: bedömningen var korrekt initialt."

Initialt? Men inte sedan, efter hot och hat???

Själv anser jag att professionalism fick stryka på foten det är helt fel att vika sig för extremism, hat och hot!

Den typ av argumentation vi här ser prov på är den som nu släpps in på bokmässan. Vad har den där att göra?

http://www.etc.se/kultur-noje/kommunen-kor-over-biblioteket-kraver-att-tino-sanandajis-bok-kops


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2017-03-16 07:07
#12

Hot är naturligtvis oacceptabelt, inte tu tal om det.

[NeferNefer]
2017-03-16 07:11
#13

#12: Det var ju hot och hat som fick Bokmässan att släppa in dem förra gången, och förmodligen släpps de in nu igen för arrangörerna är rädda för mer hot och hat. Var är demokratin i det här? Vad kommer härnäst?

Annons:
Magi-cat
2017-03-16 07:26
#14

#13 Precis. De författare och kulturpersonligheter som nu överväger att inte komma på bokmässan, som känner sig hotade - vem tar deras oro på allvar och för deras talan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-03-16 07:35
#15

För allas vår skull måste vi faktiskt stänga ute alla som hotar demokratin, alla som driver igenom sin egen agenda genom hot, hat, våld och mord. Det räcker nu!!

De ser sig som offer oavsett hur vi än beter oss. De kommer att ha offerkoftorna på sig ända tills de tar makten (vilket jag hoppas aldrig sker!), och då kommer de att börja ge igen på precis alla för alla inbillade oförrätter.

[ludden]
2017-03-16 08:00
#16

#13 Nej det var inte hot som fick bokmässan att ändra sig.

Det fanns ett gällande avtal, skulle bokmässan ha kastat ut Nya Tider hade dom troligen fått betala miljonbelopp i skadestånd. 

http://www.svt.se/kultur/bok/bokmassan-andrar-sig-igen

Läser man varför dom släpps in igen så har det heller inte förekommit hot. 

Jag tycker man inte skulle ha låtit dom ställa ut i år.

[NeferNefer]
2017-03-17 04:12
#17

#16:

"– Det kom kommentarer från nättroll men också från personer som presenterade sig med för- och efternamn och talade om att vi inte förstod vad yttrandefrihet var. Jag tror att jag fick 300 mejl om dagen. Det var en obehaglig situation, säger Maria Källsson.

Bokmässan och dess ledning utsattes också för, som de uppfattar det, direkta angrepp. Överbelastningsattacker stängde ned mässans sajt vid två tillfällen. På Twitter publicerades ett inlägg som Bokmässan bedömde som hotfullt. Maria Källsson säger att händelserna ska polisanmälas."

http://www.dn.se/kultur-noje/nar-nya-tider-tog-sig-in-pa-bokmassan/

Det står inte rent ut att det var hoten och hatet som fick dem att ändra sig, men jag tror att det där med skadeståndet bara var en ursäkt för att böja sig utan att förlora ansiktet. Det är nog inte många som klarar av en sådan storm av hat och hot.

Och det är just det som är så fruktansvärt obehagligt. Att det finns fascister som tar sig den makten, och att det inte finns fullgott skydd för folk som utsätts för dem. Att de ens släpps in, normaliseras, får sprida sina lögner obehindrat, får "patrullera" gator och slå ner folk, får hota och hata, bränna och mörda - och inget händer!!

Magi-cat
2017-03-17 07:26
#18

#17 Tror som du, den eventuella risken för skadestånd var nog bara något att riskfritt hålla sig fast i.

.

I länken i #0 sägs det från Bokmässans ledning: "– Den enda som gynnas av mycket rabalder är Nya Tider så jag hoppas att det inte blir som förra gången. Vi kommer att stå fast vid vårt beslut, säger hon." Och: "hoppas att beslutet inte ska leda till lika stor uppmärksamhet som förra året." (min markering i texten)

Här mer än antyds att det är "rabaldret", dvs protesterna mot att högerextrema och främlingsfientliga släpps in, som skapar oreda.

Så - ska vi falla undan,  hålla tyst, så blir allt bra? Nej, aldrig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2017-03-17 07:46
#19

#18 Vi ska definitivt inte hålla tyst, hur kränkta de främlingsfientliga än blir av att få mothugg.

[ludden]
2017-03-17 09:03
#20

#17 Alla hoten polisanmäldes. Dom fick hot från rasister och dom från yttersta vänstern för att dom gick med på att Nya Tider till slut fick ställa ut, så att dom fick hot från många så det hade inget med att dom fick ställa ut. Det var den ekonomiska biten som vägde tyngst. Fakta är att bojkott och hot kunde dom ta, men inte en miljonstämning där Bokmässan hade gått under. 

Det är tråkigt att Bokmässan även i år skriver kontrakt med NT. Det man kan göra är att bojkotta mässan för att dom ska ändra sig. Ju fler som inte dyker upp ju bättre är det då dom tjänar på besökare. 

Allt prat om bojkott förra året var tomt prat, dom hade drygt 2000 mer besökare än 2015 så jag hoppas människor bojkottar mässan i år.

Annons:
Magi-cat
2017-03-17 09:12
#21

#20 Det är en tanke förstås, men jag skulle hellre se att mässans ledning bojkottade högerextrema, främlingsfientliga, rasister och nazister så det offentliga rummet får vara öppet och fritt utan hot och hat

Att enskilda människor, besökare, ska ta på sig det ansvar som en aktiv bojkott innebär är för mycket begärt, då mässan fyller många viktiga funktioner.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-01 21:49
#22

Fler drar sig ur bokmässan!

"Bokmässan är inte förrän i september men stod ändå i fokus under veckan som gick. Först meddelade förlaget Ersatz att de väljer att inte delta på Bokmässan 2017 med hänvisning till mässans beslut att låta Nya Tider ställa ut. Sedan följde Lisa Bjurwald upp med beskedet att hon/tidskriften Författaren, Författarförbundet, tidskriften Glänta, Göteborgs Litteraturhus, Världskulturmuseet med flera "planerar alternativa events på neutrala scener, där de som av olika anledningar ej vill eller vågar riskera medverkan på mässan kan känna sig trygga.""

Ur Boktuggs nyhetsbrev


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-04-01 22:37
#23

Hoppas det är sant och inte ett aprilskämt.

tarantass
2017-04-03 02:05
#24

#23: ett så smaklöst aprilskämt vore ett bra argument för att sluta med dem…

Författaren, psykologen och förintelseöverlevaren Hédi Fried bojkottar också:

"Båda sidor har en poäng, det är ett svårt val. Men jag måste bestämma mig och till hjälp tar jag fram mina tidigare erfarenheter", skriver hon, och fortsätter:

"Rötter är djupa. Har ett parti, eller ett organ för den delen, sina rötter i mörkret blommar också plantan i mörkret."

http://www.unt.se/kultur-noje/hdi-fried-bojkottar-bokmassan-4603940.aspx

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2017-04-03 07:42
#25

Hoppas rörelsen för alternativa events växer sig stark.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-03 17:42
#26

BiS, Bibliotek i samhälle, bojkottar också mässan! 👍

"Bokmässan i Göteborg har för andra året i rad beslutat sig för att låta tidningen Nya Tider ställa ut på mässan. Tidningen Nya Tider har en högerextremistisk prägel och är kopplad till nazistiska Nordiska motståndsrörelsen, en grupp vars medlemmar ligger bakom både attentat och grova våldsbrott i Sverige och våra nordiska grannländer."

https://foreningenbis.com/2017/04/03/bis-kommer-inte-att-delta-pa-bokmassan-2017/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-04-03 18:07
#27

Bra!! Någon som tänker med hjärnan och har hjärtat på rätt ställe. All heder åt BiS!

Annons:
Magi-cat
2017-04-21 15:29
#28

127 författare har i ett upprop sagt att de inte tänker delta på bokmässan!

"Nu publicerar Dagens Nyheter ett upprop från 127 författare som bland annat skriver: "Så länge högerextrema krafter närvarar kan inte vi göra det".

– Det handlar inte om att sätta munkavle men man måste sätta gränser i det offentliga rummet, säger Göran Rosenberg, en av författarna som står bakom uppropet."

http://www.expressen.se/gt/127-forfattare-bojkottar-bokmassan-i-goteborg/

Precis! Ansvariga för bokmässan borde lyssna nu….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-04-21 15:35
#29

… annars får de byta namn till nazistmässan, för snart är det visst bara nassarna kvar.

Magi-cat
2017-04-22 07:43
#30

Igår var listan uppe i 139 författare!

Snart får bokmässans arrangörer stå där själva med lång näsa och Nya Tider….🥳

Synd att ett arrangemang med från början gott syfte inte kan skilja agnarna från vetet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-04-22 15:13
#31

Lång näsa var ordet. Skulle aldrig falla mig in att gå på en bokmässa där nazister tillåts sprida sitt hat och sina "alternativa sanningar".

Loris M
2017-04-23 09:20
#32

All heder åt författarna! 👍

150 författare och översättare så här långt som skrivit under! 🥳

http://www.dn.se/kultur-noje/forfattare-i-upprop-mot-bokmassan/

Magi-cat
2017-04-23 10:19
#33

🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-04-23 12:35
#34

Bravo! Heja dem!! ❤️

Annons:
Tant Grön
2017-04-23 13:08
#35

Hade tänkt att gå i år,  men nu gör jag det inte.

Magi-cat
2017-04-23 15:13
#36

Det ska bli intressant att se fortsättningen…

Hur resonerar de organisationer som annars brukar delta?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-04-23 16:13
#37

#36 Låtsas som inget antar jag.

Magi-cat
2017-04-23 17:20
#38

#37 Business as usual.😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-04-23 19:34
#39

Inte okej. 😕

Magi-cat
2017-04-24 08:24
#40

Expo har ändrat sig! De deltar inte i år! 👍

"Sanna Hills medverkan i Megafonernas kampanj visar att Nya Tider är beredda att gå längre i sitt undergrävande av demokratin än bara genom det skrivna ordet. De medverkar aktivt i en kampanj som går ut på att skrämma journalister till tystnad. Deras närvaro breddar inte idéernas marknad. Den är ett konkret hot mot en av demokratins grundpelare."

http://expo.se/2017/darfor-aker-vi-inte-till-bokmassan_7335.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-04-24 08:31
#41

Bravo, Expo!! 🌺👍

Annons:
[ludden]
2017-04-24 08:35
#42

Expressens ansvarig uppmanar till att inte bojkotta bokmässan, istället ska man ifrågasätta rasismen.

http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2017/04/darfor-ar-det-ratt-att-slappa-in-hogerextrema-nya-tider-pa-bokmassan/

Magi-cat
2017-04-24 08:36
#43

"Nu har vi landat i en situation där det blir omöjligt att inte göra ett tydligt val. 

Bokmässan har gjort sitt. De öppnar dörren för människor som är beredda att aktivt attackera det fria ordet. 

Då stänger vi dörren. 

Så länge Nya Tider välkomnas till mässan stannar vi hemma. 

Expo har alltid vilat på en stark tro på yttrandefriheten. Det måste vara en antifascistisk och antirasistisk utgångspunkt. Vi vänder oss mot föreställningen om att rasismen och fascismen kan förbjudas bort. Vi vet att de inskränkningar som görs i demokratin idag kan drabba oss själva den dag den politiska pendeln svänger. 

Men vissa värden går inte att kompromissa med. En mässa som öppnar dörren för de som vill välta det fria ordet med trakasserier är ingen mässa för oss. 

Det är på många sätt ett kostsamt beslut. Bokmässan är vårt utan konkurrens viktigaste tillfälle att värva nya prenumeranter. Och montern är bokad. Nu kommer den stå tom. 

För oss är den ekonomiska frågan underordnad när avgörande principer ställs på sin spets. "

Nu får vi se om andra är lika rakryggade. Expo har ingen stor ekonomi bakom sig, antar jag, men de ställer ändå in sitt deltagande, trots att det blir kostsamt. Vissa saker kan man inte kompromissa bort.

Ett tungt ansvar vilar på de nuvarande arrangörerna som rubbat förtroendet för denna väl inarbetade och minst sagt välbesökta mässa.

Antagligen kommer det att uppstå en ny, alternativ, bokmässa


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-24 08:40
#44

#42 Att kalla det "stötande" och "bara propaganda" att försöka tysta svenska nyhetsmedier är en grov underdrift. Förstår man inte allvaret i att denna grupp verkligen VILL tysta och skrämma  journalister? Är det inte allvarligt nog så vet jag inte…

Dessa grupper utnyttjar yttrandefriheten, men bara i sina egna syften.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-04-24 09:18
#45

#43: Mycket bra gjort av Expo!

#44: jag håller helt och hållet med. 🌺

kamera0710
2017-04-24 12:02
#46

Såg i går om kampanjen för att skrämma journalister. Där har definitivt en gräns för det acceptabla överskridits.

Magi-cat
2017-05-09 09:22
#47

Även Lars Sund väljer att bojkotta mässan! Fast han inte vill, men känner att han måste…(Hoppas ni kan läsa artikeln, jag hittade den på FB)

"Det sägs att vi måste "försvara yttrandefriheten". Men kretsarna som står bakom Nya Tider är fullkomligt ointresserade av en verklig, saklig debatt. Sanna Hill, en av tidningens redaktörer, skryter öppet med att hon deltagit i aktioner, som går ut på att uppsöka misshagliga journalister och opinionsbildare i deras hem, inte för att föra en diskussion med dem utan för att trakassera och skrämma dem till tystnad. Enligt extremhögern gäller bara en åsikt – deras egen. Om extremhögern får makten kommer de att börja med att avskaffa yttrandefriheten.

Och ni som tycker att man ska "ta debatten" med högerextremisterna – vad har ni tänkt debattera med dem? De historiska bevisen för Förintelsen? Om det finns människoraser som är överlägsna andra? Vilka som ska få stanna hos oss och vilka som ska ut?"

"https://www.hbl.fi/artikel/toleransen-mot-extremhogern-kan-inte-vara-granslos/"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-05-13 20:04
#48

"Att yttrandefriheten inte kräver att någon låter nazister medverka i något enda sammanhang (utom sina egna) kan ses som klarlagt. Bokmässan har helt enkelt fattat fel beslut. Men vad ska vi andra göra – vi som brukar delta i mässan?"

Själv tänker hon tydligen åka. 😐

"Jag tänker åka dit, fälla ut mina cojones och orera med fullt magstöd om att det fan får vara bra nu."

Tyvärr lär hennes orerande drunkna i bruset.

http://www.etc.se/kronika/detta-beteende-ar-vidrigt-och-ovardigt-en-civilisation


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2017-05-14 14:42
#51

Läs t.ex. Hédi Fried: "Skärvor av ett liv" eller den nya "Frågor jag fått om förintelsen". Förstå sedan varför hon avstår från bokmässan. Förstå varför yttrandefrihet inte är att låta nynazismen normaliseras och komma till tals i alla sammanhang.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
2017-05-14 20:17
#53

Landsbydgsbo,

Har du lust att tagga ner lite? Dina inlägg blir bortröstade på löpande band och jag har inte tid att läsa igenom dem just.

Denna kommentar har tagits bort.
landsbygdsbo
2017-05-18 22:57
#55

Ett litet tips,  Alexander Solzjenitsyn, nobelpristagare i litteratur beskriver rätt träffande det system som vissa här håller så varmt om hjärtat 😉

Men han är väl inte heller rumsren i era ögon…..undrar om han hade fått komma om ni fått bestämma?

Eller, varför inte fråga några äldre människor i Finland vad de anser om grannen …. 2 inlägg bortröstade för att det trampades på ömma tår,    röda förmodligen ..

Annons:
Magi-cat
2017-05-19 07:10
#56

#55 Vill du diskutera så får du tagga ner med dina insinuationer. Inte verkar du påfallande insatt heller, när du skriver som du gör.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2017-05-29 07:59
#58

Nazismen får inte reduceras till en fråga om åsikter och yttrandefrihet!

Här skriver en som vet vad det handlar om, om människor som inte skulle fått finnas till, om "undermåliga gener", om att inte glömma bort historien! Tänkvärt, mycket….

"När Hédi Fried, en av de överlevande som finns kvar bland oss, argumenterar i DN för varför hon inte kommer att besöka årets bokmässa i Göteborg krävs det tyngre skäl att gå emot henne än att även ”obehagliga åsikter” måste ha rätt att delta. 

För min egen del handlar det om personlig säkerhet. Jag tillhör den stora grupp människor som helt enkelt inte kan känna sig trygga på en bokmässa tillsammans med utställare som försvarar brott mot mänskligheten, förringar folkmord och som hatar mig för att jag är född av judiska föräldrar. Med sorg i hjärtat kommer jag att stå över Bokmässan i år."

"När FN:s kommitté mot rasdiskriminering upprepade gånger krävt av Sverige att förbjuda nazistiska organisationer så är det inte för att FN inskränker yttrandefriheten. Det är, jag upprepar det, för att nazism är brott mot mänskligheten."

http://www.gp.se/n%C3%B6je/kultur/denna-bild-skulle-aldrig-ha-f%C3%A5tt-finnas-1.4302636


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-09 09:26
#59

Årets tema för bokmässan är bildning.

Efter att med oro och avsmak ha hört intervjun med chefredaktören för Nya Tider känner jag det ännu mer absurt att dessa bjuds in till bokmässan, som om det handlade om en eller annan nyans i paletten av "åsikter".

De är ju till råga på allt Förintelse-förnekare!!!

Till ansvariga för bokmässan skulle jag vilja ställa frågan: Vilka vill ni se där, Hédi Fried som vet vad Förintelsen innebär och överlevde den och kan berätta något alla borde höra - eller väljer ni Förintelse-förnekarna i Nya Tider?

Tänk efter vilka val ni gör och vad dessa val pekar ut för framtid!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
2017-06-09 09:40
#60

Tyvärr kommer fler utställare än tidigare år. Det sägs att ha med att Nya Tider kommer.

Magi-cat
2017-06-09 18:30
#61

Den fascistiska fällan:

"Fascismen vill avslöja demokratins institutioner, exempelvis fri press och en demokratisk offentlighet, som falska, ineffektiva och korrupta, genom att ständigt utmana dem och vända dem mot sig själva.

På så sätt kapitaliserar Nya Tider på den debatt om yttrandefrihet som har blossat upp man godtogs som utställare på bokmässan. När protesterna växer kan tidningen axla offerrollen och utpeka medier och eliten som censurivrare. Det blir en vinn-vinn-situation för tidningen där man får massor av uppmärksamhet oavsett vad Bokmässan till slut bestämmer sig för. Anders Rydell skriver:"

https://foreningenbis.com/2017/06/09/bokmassan-och-den-fascistiska-fallan/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-06-11 06:41
#62

#61

Det är väl inte enbart den fascistiska fällan.

Både fascister, nationalsocialister och internationalsocialister(kommunister) jobbar ju med dessa metoder.

Något som som kommunisterna verkligen lyckats med är duperingen av allmänheten,  om att just kommunismen/socialismen verkligen kämpar för demokratin och inte samma genomruttna agenda som sina politiska kusiner i bottensatsen av den politiska världen.

Ska någon organisation eller myndighet ta beslut att utestänga aktörer med ursäkten att dessa har ett icke rumsrent budskap så ska väl alla aktörer som har samma typ av odemokratiskt, omänskligt agerande på sitt samvete exkluderas…annars är det ju rent hyckleri.

Hade jag skrivit exakt samma text så hade majoriteten här applåderat om jag inte nämnt just kommunismen/socialismen. Men det vore ju lika oärligt att inte inkludera  kommunismen/socialismen som det vore att förneka förintelsen.

Annons:
kamera0710
2017-06-11 06:59
#63

#62 Kan man i dina ögon vara demokrat om man står till vänster politiskt?

Jag är till exempel väldigt tveksam till att läkemedel ska tillverkas av privata kommersiella bolag. För exempelvis antibiotika bör ju användningen hållas nere så mycket det bara går, för att undvika multiresistenta bakterier. Och det kolliderar ju fullständigt med kommersiella bolags mål att sälja så mycket som möjligt.

Vill någon se min syn som odemokratisk så gör det. Men jag kan försäkra att jag inte har några planer på att starta en väpnad revolution för att jag har dessa åsikter, det måste naturligtvis ske på parlamentarisk väg.

Magi-cat
2017-06-11 07:24
#64

Lustigt att en del aldrig kan ta avstånd från fascister/högerextrema utan att samtidigt dra in luft och stoppa in vänsteridéer i samma fack.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-11 09:23
#66

" Jag vill inte bidra till att Nya Tider får ännu mer publicitet och därmed blir kända för en än större potentiell läsekrets" (länken i #65)

Enligt den typen av resonemang skulle man bereda plats åt ännu  fler Förintelse-förnekare på det att de når ut ut till färre. 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2017-06-11 09:31
#67

#66 Ann Heberleins resonemang, i debatten som sådan, är ett annat. Är det verkligen så svårt att ta till sig?

landsbygdsbo
2017-06-11 11:17
#68

#63

Lika mycket som man kan det om man ligger lite till höger. Men ju längre ut man driver, ju mer minskar möjligheterna.

Tillverkning och forskning av läkemedel kan mycket väl vara i privat hand. Däremot så behövs offentliga medel för att utföra grundforskning och forskning medikament utan större ekonomiska utsikter. Ex vissa sjukdomar som grasserar i tredje världen där de med behov inte har betalningsförmågan

Vad det gäller antibiotika så borde en skarp , en knivskarp gräns sättas vid preventiv användning inom djurproduktionen, ty det är därifrån den största risken kommer.

Andra saker är väl livsviktiga logistiska enheter så som vägar, järnvägar el,vattenledningar och finansiering av sociala välfärdsenheter. Men i stort sett bara finansieringen för vårdtjänster ska tillhandahållas av dem med bäst pris/kvalitetsförhållande.

landsbygdsbo
2017-06-11 11:19
#69

#64 ja visst är det lustigt? en del använder hela spektret av information andra blundar för hälften. Mycket roande om det inte vore för att så många miljoner dött och lidit pga av just alla dessa besläktade ideologier😎

Annons:
Magi-cat
2017-06-11 11:51
#70

#69 Det där är felaktigt och historielöst, men det är inte det vi diskuterar i den här tråden. 

Det är lätt hänt att det ter som ovilja att ta ställning mot högerpopulism och nyfascism när ett lamt avståndstagande nästan alltid följs av "jamen vänstern då, den minsann…"

Nyfascister hotar journalister, utnyttjar demokratin för egna syften, förnekar Förintelsen etc - DET är att ta ställning till nu, i tid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-06-11 11:56
#71

#70 du menar det faktum att bara ser halva packet och väljer att blunda med vänster öga?

"Nyfascister hotar journalister, utnyttjar demokratin för egna syften, förnekar Förintelsen etc - DET är att ta ställning till nu, i tid."

Absolut, där håller jag med dig. Men till skillnad från dig så ser jag hela bilden och under en längre tid. Det är därför jag tar avstånd från alla dessa besläktade ideologierna.

För socialister har gjort och gör fortfarande just det du säger i citatet.

Och innan du strimlar mitt påstående vad det gäller förintelsen så "förintades" och mördades betydligt fler under kommunismens ok än under nassepackets.

[Hayabusa]
2017-06-11 12:15
#72

"Bokmässan släpper in extrema". Ja, det har de gjort under många år.

Magi-cat
2017-06-11 12:35
#73

Se #58 igen. "För min egen del handlar det om personlig säkerhet. Jag tillhör den stora grupp människor som helt enkelt inte kan känna sig trygga på en bokmässa tillsammans med utställare som försvarar brott mot mänskligheten, förringar folkmord och som hatar mig för att jag är född av judiska föräldrar. Med sorg i hjärtat kommer jag att stå över Bokmässan i år."

Det är dessa som ni förringar när ni låtsas som om det handlar om något annat. Dessa som upplevt och överlevt. (Läs "Skärvor av ett liv", Hédi Fried)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2017-06-11 12:54
#74

#73 Personligen vare sig förringar jag någon eller låtsas som att det handlar om något annat. Som sagt - extrema yttringar har funnits på Bokmässan långt före Nya Tider kom på tapeten. För mig personligen framstår det som ytterst motsägelsefullt att kombinera budskap om fred, frihet, jämlikhet etc. med byster av Lenin och "Lenins Barnhörna" t ex.  Att många vill slänga ut Nya Tider, det förstår jag mer än väl. Men varför inte vara konsekvent?

"En av, om inte rentav den, sak som ledde till flest dödsfall under 1900-talet var tveklöst kommunism"

Ingnas Jurkunas-Scheynius

landsbygdsbo
2017-06-11 13:27
#75

#73

Oliktänkande har i alla tider känt sig hotade av dem som inte delar deras åsikter.

Att du känner dig hotad av vissa små grupper är inget undantag.

Man man ju bara se vad händer då då ex SD håller lagligt anmälda torgmöten, då "demokratiskt sinnade" individer gör sitt bästa för att förhindra demokratiska möten.

Om du väljer att avstå från bokmässan så är det ju ditt val.

Jag förringar inte , jag belyser hela verkligheten. Jag vägrar att blunda för fakta även om dessa är obekväma.

Det är därför jag ständigt blir förvånad när folk ställer sig under samma röda fanor(med olika emblem) som lett de mest avskyvärda mördare världen känt.

Antingen är det helt obildade individer eftersom man negligerar det faktumet,  eller så delar man dessa ideologiers åsikter…undrar vad som är värst egentligen.

landsbygdsbo
2017-06-11 13:30
#76

#74 Jag har egentligen inget emot att utestänga alla dessa ideologier, men är det inte bättre att lyfta fram och vädra ur skiten?

Annons:
[ludden]
2017-06-11 15:54
#77

Ja bort med nazister och kommunister från bokmässan. Tyvärr får ju båda hållas där.

Magi-cat
2017-06-11 16:09
#78

Det var hot och hat som fick Bokmässan att böja sig och ta in högerextrema, det var hot och hat som biblioteken böjde sig för och tog in invandrarfientlig litteratur, det är hot och hat från högerextrema mot journalister, ja listan kan göras lång.

Att nu göra vänstern (som tydligen uppfört sig utan hot och hat på Mässan hittills) till en fiktiv fiende i samma anda som de högst påtagliga hoten från högerextrema är i bästa fall patetiskt och pinsamt. Eller propaganda. Eller att peka finger och skylla på de som står emot nyfascismen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-11 16:10
#79

Igen: Det är inte harmlösa åsikter vilka som helst, det är handlingar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2017-06-11 16:28
#80

#76 Jo - absolut.

landsbygdsbo
2017-06-11 17:42
#81

#79  ja listan kan göras lång. och det bör den göras. för låter man ogräset gro okontrollerat så ställer det till med ett helvete i trädgården. Och det är just av den anledningen jag sätter blåslampan i häcken på både bruna och röda socialister…vilket du av någon outgrundlig 😎 anledning ogillar..

landsbygdsbo
2017-06-11 17:44
#82

#79

Ja jo, jag har mött fascister , jag har mött kommunister . båda i statsbärande uniform. Och de var lika avskyvärda båda två så visst handlar det om handlingar..men allvarligt talat, hur skulle det samhälle se ut där en storasyster eller storebror skulle kunna tysta alla de obekväma åsikterna? på det vis som det försöktes göra här i forumet? Obs detta är ej riktat till dem som administrerar just detta forum utan just de som med ogillande försökt tysta…

[ludden]
2017-06-11 20:19
#83

#78 Det har kommit in hot mot bokmässan från vänstergrupper och det finns en hotbild mot Nya Tider och man kommer både ha poliser och ordningsvakter vid deras bord.

Annons:
landsbygdsbo
2017-06-21 22:33
#85

#84

Ja det är en fråga man kan ställa sig.

Ska de blunda med vänster öga, höger öga eller ska de blunda med båda inför den verklighet som råder. Eller ska de med båda ögonen öppna se på världen som den är?

Loris M
2017-06-21 23:25
#86

#85 Jag tänker i alla fall blunda med höger öga så jag kan se med mitt vänstra öga. (allt annat vore ju fel med tanke på att jag är vänsterorienterad 😎)

landsbygdsbo
2017-06-22 09:57
#87

#86 Jag föredrar att använda båda. Både för bättre syn på vekligheten och dels för att annars mister man ju en dimension i verkligheten.

Livet är tredimensionellt. politiken är det och att då bara ta information tvådimensionellt gör att man blir handikappad i sin verklighetsuppfattning😎

[NeferNefer]
2017-06-22 10:00
#88

#86: 😂👍

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2017-06-22 10:28
#90

#87 👍

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2017-06-30 08:50
#93

Bokmassan - alternativ till Bokmässan!!!🌺

https://www.etc.se/inrikes/etc-arrangerar-alternativ-till-bokmassan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-06-30 09:03
#94

#93 Jag såg det!! Underbart!! ❤️

landsbygdsbo
2017-06-30 09:11
#95

Nu ekar det i lokalen. Och folk från samma politiska hemvist som skapade den alternativa schlagerfestivalen.

Bra , då utnyttjar man de fria demokratiska spelreglerna vi har här i landet.

Man gör det bokmässan kritiserats för, man väljer vilka som ska få deltaga.

Det är väl som man hävdade en gång i tiden….-det går lika bra med selleri 😉

[NeferNefer]
2017-06-30 09:16
#96

Härligt med Bokmassan!! Dit ska jag definitivt gå 😍👍

[ludden]
2017-07-02 19:42
#97

Bokmässan lär säkert locka 50-70.000 besökare.

Bokmassan drar väl 3-400 besökare.

Annons:
Magi-cat
2017-08-26 22:11
#98

Om alternativ till bokmässan:

"För dig som inte är sugen på att bevärdiga den stora kommersiella Bokmässan med sin närvaro på grund av dess slappa hållning mot rasideologerna i Nya Tider så har det tacksamt nog dykt upp ett antal alternativ."

https://foreningenbis.com/2017/08/25/att-gora-i-goteborg-i-slutet-pa-september-manad/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cragan
2017-08-27 11:22
#99

helt rätt av dem ger man en sidan ett offerskap så ger man dem medlemar, låt både extremhöger o vänster visa upp sig så folk blir att förstå att det är 2 sidor av ett o samma mynt där bägge är lika stora kålsupare

[NeferNefer]
2017-08-27 12:16
#100

Önskar jag hade möjlighet att gå, för det verkar synnerligen intressant, men jag är redan upptagen på annat håll 😕Om någon av er går dit, berätta gärna hur det var! 

http://www.boktugg.se/2017/06/29/etc-och-leopard-forlag-bjuder-till-litteraturfestivalen-bokmassan-goteborg/

Magi-cat
2017-09-27 07:45
#101

BiS (Bibliotek i Samhälle) deltar inte i Bokmässan! Bra gjort och bra motivering!

"Hur anser Bokmässan det förenligt att vara en mässa för biblioteken samtidigt som de släpper in aktörer knutna till rörelser som ideologiskt men också rent fysiskt hotar bibliotekens verksamhet och besökare?

Hur anser Bokmässan att de kan vara en mässa för Sveriges bibliotek utan att ta ställning till de värden som hela vår offentliga sektor vilar på?"

https://foreningenbis.com/arkiv/bis-kommer-inte-att-delta-pa-bokmassan-2017/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-09-27 07:47
#102

Jättebra och starkt av BiS. 🌺

Magi-cat
2017-09-27 08:10
#103

Ja, de har hittat kärnfrågan! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: