Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 1417 ggr
Magi-cat
2017-04-05 07:53

Lagförslag om lika lön!

Island har lagt fram förslag om en ny lag om lika lön oavsett kön!

Det borde vara en självklarhet, men Island är faktiskt det första landet i världen som tar detta steg.

Målet är att skillnaderna i lön mellan män och kvinnor ska ha utraderats senast 2022.

"- Lagen innebär att företag och institutioner med 25 eller fler anställda måste certifiera sina löneprogram för jämställdhet, säger Viglundsson som anser att jämställdhet är en mänsklig rättighet"

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/04/05/island-lade-fram-lagforslag-om-lika-lon-forst-i-varlden


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tjeja
2017-04-05 08:10
#1

Heja Island! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2017-04-06 09:59
#2

Jag ser en risk med detta däremot. Det kan i värsta fall göra så att företag inte expanderar över 24 anställda. Certifieringar är ofta en dyr och omständig process för företag.

Jag skulle nog om jag var ett mindre företag fundera på att köpa in tjänster istället för att anställa fler om jag hade risk att hamna över 25 anställda.

Nu kan det ju hända att certifieringen inte kostar och är "okrånglig" men jag tvivlar på det.

Men själva tanken att lagstadga lika lön tycker jag är bra

l'm back

Huygens
2017-04-06 12:58
#3

Ägaren kan starta ett nytt aktiebolag som håller antalet anställda nere under 24.

tlover
2017-04-06 12:59
#4

#3 Det blir nog för mycket jobb, tror snarare att dom köper in tjänster

l'm back

setfree
2017-04-24 09:54
#5

# 4 Jag är naturligtvis för jämställdhet och lika lön. Jag har ju både fru och dotter som jag värnar om. Men detta hoppas jag vi slipper.

Byrokrati och irritation och övervakning och ökade kostnader. Självklart köper man in tjänsten istället. Jag har själv jobbat med både kvalitet och miljöcertifiering och vet hur mycket jobb det är.

Mina kvinnliga kollegor ska självklart ha samma lön som jag men certifiering nej det tror jag inte alls på.

tlover
2017-04-24 10:01
#6

#5 Ja, jag säljer ju inte te märkt med eko just därför (jag köper däremot in endel ekoteer eftersom kvalitén ofta är lite bättre).

Skulle det ske i Sverige så skulle jag själv se till att inte anställa mer än 24 personer trots att jag själv är kvinna och för jämnställdhet. Jag tänker inte lägga tid och pengar på något som för mig kommer att vara en onödig certifiering (eftersom jag skulle ju ändå betala lika hög lön till kvinnor som till män)

l'm back

Annons:
Magi-cat
2017-04-25 07:46
#7

Det finns säkert detaljer i lagen som kan och kommer att diskuteras, ventileras, granskas, utvärderas och så småningom kanske justeras. Ingenting är helt invändningsfritt, någonsin och 25 är bara en siffra. 

Men varför jag lade in notisen var inte för att jag tror att lagen (lagförslaget) kommer att uppfattas som invändningsfritt nu och för evigt, utan för att jag ville uppmärksamma det remarkabla och hedervärda faktum att Island som enda land i världen hittills  kommer att lagstifta (som det verkar) om lika lön för män och kvinnor, något som är så självklart att det inte ens borde behöva lagstiftas om, men så är det!

Island har också tidigare visat framhovarna i jämställdhetsfrågor när det var det andra landet i världen eter Norge att införa kvinnokvoter i bolagsstyrelser.

Det finns ett mål med det här lagförslaget:

"Målet är att löneskillnaderna mellan män och kvinnor skall ha utraderats både på den offentliga och privata sektorn senast år 2022."

Det är äntligen dags att utradera löneskillnaderna mellan män och kvinnor och Island går i spetsen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2017-04-25 08:57
#8

#7 Då ska det införas ett certifieringsorgan som besöker företagen årligen för att kontrollera att arbetsgivaren följer lagen. Jag har själv varit med vid detta angående kvalitet och vet hur det fungerar.

Allt låter så enkelt när man står vid sidan och inte fattar hur praktiken fungerar. Inför en lag till så löser vi problemet. Hurra.

Ökade kostnader och mer byrokrati är verkligen inte vad vi behöver mer av.

Nu är det så att jag har samarbetat med mycket kompetenta kvinnor och de har klättrat i karriären trots barnafödande och VAB. Ingen av mina kvinnliga välutbildade vänner har någonsin klagat på sina möjligheter eller löner. Jag befinner mig i en branch med höga löner och de har då och då kampanjer där de under en tid bara anställer kvinnor för att få en bättre balans, vilket jag tycker är bra.

Kvinnoyrken däremot ligger lägre än mer manliga yrken och där finns det nog en del att förändra. (min fru är ett exempel)

Vi tycker i grunden lika Magi-cat det är bara metoden som vi inte har samma syn på.

Magi-cat
2017-04-25 09:06
#9

#8 Jag förstår att vi tycker i grunden lika, och jag ville bl.a. därför lyfta fram det övergripande som är så bra här: att män och kvinnor självklart ska ha lika lön för lika arbete samt att Island satt ett konkret mål: löneskillnaderna ska vara utraderade 2022.

Detaljer i metoderna får andra diskutera vidare.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
2017-04-25 21:33
#10

#9 Precis så! 🏆

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2017-06-21 22:38
#11

Lika lön för lika arbete är väl egentligen en självklarhet.

Problemet är då på tjänstemannasidan där man oftare själv förhandlar fram sin lön..och då tenderar ju den bättre förhandlaren att få ett bättre pris på sin vara…

[Hayabusa]
2017-06-22 09:22
#12

#11 Så är det. Plus det faktum att vi är alla individer och i vissa fall presterar en del lite mer än andra.

landsbygdsbo
2017-06-22 09:50
#13

Det är ju samma sak , när det gäller minimilön.

Av naturliga skäl kan och ska ingen ha högre lön än det värde han eller hon producerar.

Annons:
Martin
2017-06-23 10:07
#14

#13 Och de som inte producerar värden (finns ju ganska många som jobbar i icke vinstdrivande företag/arbetsplatser) skall inte ha lön då eller? Jag förstår hur du menar, men formuleringen lät rolig.

Ang trådens ämne tycker jag såklart att det är en ickefråga, även om jag vet att det inte är så i verkligheten. Regeln borde ju såklart vara samma lön för samma kompetens, oavsett ålder, kön och annat. 

Som någon skrev: Det är väl där det blir svårt. Jag har själv varit med och satt löner och i princip ingen blir nöjd. Oftast beroende på att potten som fanns att fördela var för liten i förhållande till vad folk ansåg sig vara värda. Det intressanta var att när man förklarat vilka lönemedel som fanns att fördela och vilken modell vi hade tänkt oss så fanns det Medarbetare som hade värderat sig själv sämre än vad vi arbetsledare hade gjort vid avstämningssamtalen, som sedan ville ha en lön som inte var förankrad i verkligheten. Då kan man bli lite besviken…

Men som sagt, givetvis skall hen ha samma lön utifrån samma kompetens (i kompetens väger jag även in erfarenhet).

mvh Martin

landsbygdsbo
2017-06-23 11:29
#15

#13 de som inte producerar upp sin lön får, av naturliga skäl svårt att finna anställning och hamnar då på bidrag istället. Ganska naturligt för den absoluta majoriteten av privata arbetsgivare lever på det netto arbetarna producerar..

Om sedan någon lyckas övertyga arbetsgivare eller styrelse/stämma om sin oersättlighet och därigenom lyckas fixa till rejäl lön så är han/hon bara att gratulera.

Martin
2017-06-24 11:26
#17

#15 Antar att det där var riktat till mig i #14 och inte till dig själv.

Såklart, men det finns ju några som inte jobbat för privata aktörer. Det finns ju en del jobb, som faktiskt inte genererar en vinst till arbetsgivaren. Men de är ändå viktiga. Såklart finns det annat man då kan mäta, men ibland är det svårt att mäta också. Då får man försöka hitta andra incitament att mäta. Och det gör man säkert.

mvh Martin

landsbygdsbo
2017-06-24 11:45
#18

#17 Men ska ju gälla oavsett vem som är arbetsgivare. Tar kommunen på sig vägunderhållet i en stad ska denna skötas så rationellt och kostnadseffektivt som möjligt. Att då använda skattepengar för att tränga undan privata aktörer är fel.

Väljer sedan kommunen att "sysselsätta" icke konkurrens-kapabel arbetskraft är det ok, under förutsättning att det redovisas öppet.

Ex en vårdbiträde genererar ju ingen vinst, men för den skull ska lönen motsvara det arbetsgivare/uppdragsgivare anser att den är värd. Om ett kommunalt vårdhem kostar skattebetalarna 15% mer än det privata och kvalitetskraven är de samma så ska kommunen naturligtvis tvingas att välja det kostnadseffektivare.

Och naturligtvis ska det även gälla omvänt. Det är ju våra pengar det handlar om.

Sjuttan
2017-06-24 18:45
#19

Frys alla manslöner tills kvinnolönerna är ikapp! :-))

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

landsbygdsbo
2017-06-24 21:01
#20

#19…och hur vill du lösa det rent juridiskt 😎

Annons:
Martin
2017-06-24 22:02
#21

#18 Inte helt enig i exemplet med vården, anser att fler parametrar spelar in. Men i grunden delar jag tanken, men som sagt inte bara ekonomin som parameter. Oaktat menar jag att det är svårare att värdera när man inte ser "vinsten" en Medarbetare gör i kronor och ören. Men det var ju det jag menade i mitt inlägg också, man får värdera utifrån andra aspekter och sedan försöka lönesätta utifrån det.

#20 Ja och framförallt, vad skall man göra med "kvinnolönerna" som redan är förbi? :)

mvh Martin

landsbygdsbo
2017-06-24 22:47
#22

#21

Om man sätter in en annan värdering för vissa kommunala tjänster exempelvis, och detta på jobb som den öppna marknaden betalar lägre…så är det ju då egentligen en förtroendefråga , hur man hanterar våra skattepengar.

Det är ungefär som om kommunen skulle säga att de entreprenörer som kör MAN får 50:- per körd timme än de som kör Scania….

Sjuttan
2017-06-25 12:57
#23

#20.   Det är inte min sak att lösa.   Jag har heller aldrig inbillat mig att det är genomförbart!   Tyvärr!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Denna kommentar har tagits bort.
landsbygdsbo
2017-06-25 16:19
#25

#23 jag håller fortfarande med #23, jag har heller aldrig inbillat mig att det är genomförbart.

 Och dessutom anser jag, att man  heller inte ska försöka  genomföra det. Eftersom det är en omöjlighet. Däremot ska vi naturligtvis ha lika lön för lika arbete. Det är en självklarhet.

Problemet där, är att statistiskt sett så underskattar kvinnor det de gör och männen överskattar det de gör. Därför är männen bättre förhandlare i de anställningsområden där fri lönesättning o egen förhandling råder.

Och männen har därför ofta en högre lön för samma anställning som kvinnor har.

Och så lär det vara under överskådlig tid, så länge akademikerna förhandlar om sin egen lön med sina arbetsgivare, och inte kvinnorna lär sig att ta för sig på samma sätt som männen… Oberoende av om det är kvinnor eller män som sätter lönerna.

Det är så…hjälper inte att rösta bort mitt inlägg, det ändrar inte detta faktumet.

Upp till toppen
Annons: