Annons:
Etiketterålderklass
Läst 1167 ggr
Loris M
4/29/17, 1:14 PM

När en vill men inte får jobba

Det här med att åldras och att av samhället klassas som icke behövd kan för många innebära en livskris. Många som inte haft så tunga och påfrestande jobb och fortfarande är friska, mår bra och vill och kan prestera och göra ett bra jobb, kan ta det väldigt hårt. Har haft flera bekanta och kollegor som haft svårt för övergången mellan helt arbetsför till pensionär. 

Pia Karlsson, forskaren och numera pensionär som skrivit artikeln nedan tycker jag har ringat in det mest centrala som många upplever: att inte kännas sig behövd eller duglig. 

"Men jag vill inte vara pensionär! Gå i pension, säger man, alltså gå åt sidan. En pensionär är tärande, förbrukad, oanvändbar, behövs inte. Jo, möjligen till att passa barnbarn och ta hand om anhöriga som är ännu äldre. Ordet äldre har i Sverige en negativ biton, en äldre person är en som har minskad förmåga, förändrings­obenägen och med bäst före-datum passerat. Äldre är som gamla hundar som inte kan lära sig sitta. I många andra kulturer är åldrandet en färd mot fördjupad insikt, inte mot förlorat värde. Hög ålder som tillgång är hos oss förbehållet herrar i näringslivets styrelser. Inte ens i politiken duger äldre. Sverige lär ha Europas yngsta regering. Äldre värderas inte på svenska universitet, den akademiska ättestupan driver våra pensionerade professorer till USA. Svensk brain­drain! Också erkända konstnärer erfar att de efterfrågas allt mindre och beaktas inte för stipendier efter 60.

Tillbaka till barnbarnets fråga: varför jobbar jag inte längre? Jo, eftersom jag är över 67 är jag arbetslös. Jag disputerade sent i livet och var sedan ansvarig för master­utbildningar vid två olika universitet, men strax före 68 års ålder fick jag sluta. Min höga ålder ansågs vara ett problem för en ny forskningsansökan.

Det är svårt att acceptera, att rättfärdiga, att framtiden, kanske mer än 20 år, består av en enda lång semester. Att bli försörjd utan att vara sjuk eller handikappad, inte föräldraledig och inte arbetsoförmögen – är det vettigt? Skamkänsla är väl att ta i men lite skämmigt är det allt att få betalt för att göra ingenting."

https://universitetslararen.se/2017/02/13/mormor-varfor-jobbar-du-inte-langre/

Annons:
[Hayabusa]
4/29/17, 2:06 PM
#1

Var tredje 67-åring arbetar. Andelen äldre som arbetar har ökat kraftigt sedan åldersgränsen för rätten att fortsätta arbeta höjdes från 65 till 67 år. De äldre som arbetar gör det också i större omfattning än innan reformen genomfördes.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Var-tredje-67-aring-arbetar/

Loris M
4/29/17, 4:38 PM
#2

#1 Ja och det är väl bra. Men de som är 67 och fortfarande vill jobba har inte möjlighet att göra det. En forskare som hon som nämns i artikeln förlorar inte sin förmåga att tänka och producera vetenskapliga texter bara för att hen blivit äldre.. Det blir snarare tvärtom. Det tycker jag är sorgligt att man sorteras bort när man fortfarande har så mycket att ge och bidra med. 

Sen kan jag tänka mig att det kanske inte är det bästa att de får jobba hur länge de vill (om vi nu leker med tanken att ett sådant system skulle införas) då de yngre skulle hindras att komma ut på arbetsmarknaden.

Magi-cat
4/29/17, 4:38 PM
#3

" En pensionär är tärande, förbrukad, oanvändbar, behövs inte. "

Så sant, det som skrivs i #0! Från ena dagen till den andra ska människor gå från att jobba för fullt, vara efterfrågade och ha ansvar, ett kunnande och vara behövda - till att vara förbrukade och bara kapabla till att mata änderna på strandpromenaden, klaga på pensionen, och ja …passa barnbarnen dårå..

"Min höga ålder ansågs vara ett problem för en ny forskningsansökan".

Helt sjukt slöseri med resurser och med människor! Så klart det blir en livskris!

Här på vårdcentralen är det sådan f.ö. kris på personalsidan så man tar in förbrukade…öh, jag menar, pensionerade, sjuksköterskor. Hoppas de får bra betalt!

Ålder är en siffra, inget som säger något om ansvar, kompetens, styrka, vilja, hälsa och allt det där!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/29/17, 4:42 PM
#4

#2Sen kan jag tänka mig att det kanske inte är det bästa att de får jobba hur länge de vill (om vi nu leker med tanken att ett sådant system skulle införas) då de yngre skulle hindras att komma ut på arbetsmarknaden. 

Det är förstås en annan sida av saken. Men i yrken där behovet av ens kompetens inte upphör från den ena dagen till den andra enbart pga ens ålder, borde resurserna tas till vara på ett bättre sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/29/17, 4:48 PM
#5

#3 Instämmer helt! 

När det krisar ordentligt då duger pensionärer. Så har det varit i skolan också. Att de tagit in pensionerade lärare när de inte kunde rekrytera tillräckligt många lärare. 

Jag hoppas också att de får bra betalt och ställer krav. En bekant till mig som nu hunnit bli 69 jobbar fortfarande som universitetslärare ca 50% men hon styr hur mycket hon vill jobba, vilka kurser hon går in i, vilka moment hon vill ta. Som ex. att rätta tentor vill hon inte göra. Hon vill träffa studenterna och samtala med dem på seminarier. Hon sa till mig att hon gör bara sådant som hon tycker är roligt. Det andra kan ju de andra sköta, tycker hon. 🙂

[Hayabusa]
4/29/17, 4:57 PM
#6

#2 Visst är det bra, även om det (som du påpekar) finns en baksida med detta faktum. SCB´s statistik visar att fler individer arbetar efter att ha fyllt 65 år. Även i kategorin över 67 år är det fler som arbetar - i statistiken framgår det att i åldersgrupp 69 år är det betydligt fler som arbetar idag än för 15 år sedan. 

Så visst kan en individ ha fyllt 67 år och fortfarande jobba.

Annons:
Magi-cat
4/29/17, 8:03 PM
#7

#6 På en del arbetsplatser får de inte jobba kvar. Tills det krisar då förstås…då passar det…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
4/29/17, 8:16 PM
#8

#7 Det känner jag till. 

Det jag ville påvisa, med hjälp av statistik från SCB, är att fler individer jobbar efter att ha fyllt 65 år (nu än än tidigare). Men det dilemma (som t ex Loris  M tar upp i #2) är också en realitet.  Om vi har 1 tjänst - ska vi då ge den till en 20-åring eller en 67-åring?

Magi-cat
4/29/17, 9:10 PM
#9

#8 Hur ska vi då kunna svara på det rakt av? Är det bara ålder som ska avgöra?

Ser du något av problemet som tas upp i #0 att det sker en braindrain, att

resurser och kunskap inte tas till vara, det tragiska i att människor bara för att de uppnått en viss ålder inte längre är önskvärda, inte räknas?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
4/29/17, 9:20 PM
#10

#9 Självklart ser jag det. Ser du dilemmat i frågeställningen? Men oavsett det:

Enligt SCB är det fler individer än tidigare som jobbar efter uppnådd pensionsålder, inte färre.

Carmarino
5/3/17, 5:47 PM
#11

Det är kanske inte så konstigt att fler och fler väljer att jobba till 67. Vi blir ju hela tiden påminda av politikerna om att vi måste jobba till minst 67 (gärna längre - men det får vi ju inte), för att överleva på vår kommande pension. Vi får absolut inte gå i pension innan 65, för då blir pensionen så liten att den inte går att leva på.

Förstår inte hur det går ihop med att det blir färre och färre jobb och att fler och fler äldre förväntas stå till sidan och släppa fram de yngre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Katniss
5/3/17, 5:48 PM
#12

Är det verkligen så att man *tvingas* att ta pension även om man inte vill? Vet nämligen om någon som är över 80 men jobbar än..

R.I.P. Anton 💔

Carmarino
5/3/17, 6:01 PM
#13

Ja, det är inte många som får jobba efter 67 även om de vill. Ofta vill företagen att man går i pension vid 65. Det är väl bara om man har någon specialkunskap, som företaget behöver, som de går med på att man arbetar längre än till 67.

Så gott som alltid när det är fråga om nedskärningar på ett företag så tittar man först på vilka som kan tänkas gå i pension lite i förtid, d.v.s. de som är mellan 60-64 år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Thiah]
5/29/17, 7:24 PM
#14

Min pappa hade gärna jobbat något år till men det lönade sig inte med avgifter och dylikt förstod jag . Han skulle få bekosta en större del själv och då kunde han lika gärna sluta.

Upp till toppen
Annons: