Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 1623 ggr
kamera0710
2017-05-13 21:46

”Kristendomsprov” för asylsökande

"Migrationsverket ställer svåra kunskapsfrågor till asylsökande som lämnat sin tro för att bli kristna, för att testa om de verkligen är troende. Hur mycket de asylsökande kan om sin nya tro spelar roll för om de får asyl eller inte. Detta får hård kritik, både från kyrkor och advokater som nu uppmanar sina klienter att studera bibelkunskap inför intervjun med Migrationsverket."

Exempel på frågor:

"– Kan du berätta om innehållet i Romarbreven?

– Hur ser kristendomen på samkönade förhållanden?

– Kan du berätta om treenigheten?

– Vad säger kristendomen om skärselden?

– Hur ser kristendomen på äktenskap?

– Hur många böcker finns i Nya testamentet?

– Kan du sakramenten?

– Vad är skillnaden på den protestantiska och ortodoxa kyrkan?"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/migrationsverket-haller-kristendomsprov-med-asylsokande

Annons:
Magi-cat
2017-05-13 22:20
#1

Men herregud, om man så säger, är det sant? Husförhör i moderna tider???😮

Ligger det till grund för asylbeslut??

"”Trots detta har det av utredningen i ärendet inte framgått att du har kunskap om bibelns texter om kvinnans ställning i förhållande till mannen och i församlingen. Du känner t.ex. inte till Paulus texter om den kristna slöjan och om kvinnan som mannens avbild samt hennes plats som tigande i församlingen” står det i beslutet."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Valkyrija
2017-05-13 22:30
#2

Är detta ett skämt? Sinnessjukt ju!!

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Tjeja
2017-05-13 22:31
#3

Oj det var ganska avancerade frågor att svara på även för endel aktivt troende som är pålästa om man enbart skall ge korta "sakfakta".  Så frågan är vilka svar de vill ha egentligen. I flera av frågorna så kan svaren skilja sig åt ganska markant dessutom beroende på vilken kristen inriktning på sin tro man har och blivit lärd. Tex är det nog inte speciellt många protestantiska kristna som kan svara på vad skillnaden är mellan dem och den ortodoxa kyrkan annat än ev yttre attribut. 

Sakramenten skiljer sig också väldigt mycket åt beroende på trosinriktning och ännu mer attityderna till dem och vad som är viktigt mm..

Vissa frågor är grundläggande faktafrågor som vem som helst kan slå upp och redogöra för utan att tro något ö h t. 

Stor spännvidd…. man skulle kunna tro att man behöver vara kristet-teologiskt utbildad men ändå svara "fel" beroende på vilket svar som önskas. 

Men jag tänker och tror nog att de svar som önskas handlar mer om att de vill se ett filosofiskt religiöst resonemang snarare än specifika "fakta"-svar. 

Hur många böcker bibeln egentligen innehåller/består av kan man också diskutera om man vill krångla till det. Svarar man bara enkelt snabbt med vad man tror är "sakfakta" avslöjar man sig nog ganska snabbt som en  som "läst på inför provet" bara utan att ha ett eget genuint intresse.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2017-05-13 22:38
#4

Ehh jag är född i en kristen familj, valde att döpa mig och konfirmerade mig för att jag ville lära mig om kristendomen och inte ens jag skulle svara många rätt av dessa 😮

l'm back

Tjeja
2017-05-13 23:01
#5

Alltså jag tror faktiskt inte poängen är att svara "rätt" utan att man skall visa att man har kunskaper nog att kunna resonera filosofiskt teologiskt runt frågorna. Dvs de har sällan några raka enkla svar utan det handlar om tolkningar.

Tolka något kan man bara om man känner till det. Tror inte att man liksom måste svara "rätt" på alla frågor för att bli "godkänd" utan att de behöver bevisa att de har reflekterat över frågorna och att man kan se att personen har en äkta övertygelse och inte bara har lärt sig "rapa fakta" så att säga.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2017-05-13 23:35
#6

Det är väl så här, att om en Muslim konverterar till kristendom så riskerar han livet om han som nybliven kristen. Återvänder till hem vissa länder.

Alltså får han ett klart asylskäl om han kan övertyga om sin djupa religiösa övertygelse.

Är han utövande kristen när han kommer, så lär han kunna svara om den form av kristendom han tillhör.

Konverterar han i Sverige ska man inte ta med detta i bedömningen för asyl

Annons:
vallhund
2017-05-14 00:23
#7

"Invandring. Migrationsverket ställer "husförhörsliknande" frågor om kristendom till asylsökande som lämnat sin tro och för att bli kristna.

"Hur många delar består nya testamentet av?" och "vad är skillnaden mellan den ortodoxa protestantiska kyrkan?" är några av frågorna som kan ställas, skriver SVT Nyheter."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24846318.ab

Vi roade oss på buke också

http://www.bukefalos.com/threads/migrationsverket-arrangerar-husforor.1436839/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2017-05-14 07:39
#8

#2 Undrade också om det var ett (dåligt) skämt. Helsjukt.

Bra att det kommer fram. Knappt man tror det är sant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-05-14 07:44
#9

#6 En religiös övertygelse sitter väl mer inuti än i svar som kan repeteras och läras in. Få blir väl religiösa av kunskap? Övertygelsen går inte att mäta på det här sättet!

Det här är så fullständigt befängt så man häpnar…

#7 Beklämmande att läsa en del av svaren där i länken till det andra forumet…

Ur Aftonbladet:

"– Det finns rimliga krav på att den sökande ska ha en viss kunskap utifrån vad den har berättat om hur denne har tillgodogjort sig kunskap i bibeln. Då ska kunskapen finnas naturligt och inte vara något som man behöver läsa sig till, säger Carl Bexelius, biträdande rättschef på Migrationsverket, till SVT."

Det blir värre och värre…😮Jag fryser när jag läser det där.
Som sagt, religiös övertygelse kommer väl knappast av att tillgodogöra sig kunskap. Alla kanske inte kan läsa? Alla har kanske inte ens sett en bibel? Religiös i en viss riktning kan man vara ändå. Hur många troende infödda svenskar kan svara på frågorna?  (En del går inte ens att svara på.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-05-14 08:40
#10

#5 Tjeja: Alltså jag tror faktiskt inte poängen är att svara "rätt" utan att man skall visa att man har kunskaper nog att kunna resonera filosofiskt teologiskt runt frågorna. Dvs de har sällan några raka enkla svar utan det handlar om tolkningar.

Jämför vad du säger här med vad biträdande rättschef på Migrationsverket säger: 

" Det finns rimliga krav på att den sökande ska ha en viss kunskap utifrån vad den har berättat om hur denne har tillgodogjort sig kunskap i bibeln. "

Alltså krav, kunskap och tillgodogörande.

Hur många som kallar sig kristna (mer eller mindre) i Sverige har kunskap utifrån att ha läst bibeln, tror du? Vilka krav kan man ställa på dem?

Hur tror du att det skulle kännas att "resonera filosofiskt teologiskt" i förhör där fel svar kan leda till ödesdigra konsekvenser?
(Jag vet förstås inte, men själv skulle jag nog vara livrädd och inte få ur mig ett vettigt ord, ännu mindre kunna "resonera filosofiskt" för att kvalificera mig och få stanna.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-05-14 09:41
#11

Om en Muslim flyr från ett fundamentalistiskt kristet land så har han förmodligen grund för en asylansökan.

Likaså om en kristen flyr från ett land där en fundamentalistisk Islam styr.

Vad som däremot väcker misstänksamhet och därför inte ska tas i beaktande är när en person konverterar till någon av de "svenska" varianterna av kristendom, efter det att han eller hon anlänt i landet.  Därför bör en sådan konvertering inte heller beaktas vid en asyl ansökan.

Magi-cat
2017-05-19 07:35
#12

Den kristna tidningen Dagen tar upp kristendomsprovet för asylsökande.

"SVT:s artikel har väckt uppmärksamhet i sociala medier. Hans-Erik Nordin, biskop emeritus i Strängnäs, hör till dem som kommenterat artikeln.

– Vilken kunskapssyn har Migrationsverket om religion och tro? Dags för SKR (Sveriges kristna råd, reds anmärkning) att återuppta ett förnyat samtal, skriver han."

http://www.dagen.se/biskop-och-advokat-kritiserar-migrationsverkets-kristendomsprov-1.967109


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: