Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 896 ggr
Loris M
6/2/17, 2:40 PM

"Därför är jag rädd för män"

"Jag är på väg hem efter en sen kväll. Det är maj och fortfarande ganska ljust ute, men jag är ändå rädd. Inte för en religion. Inte för en hudfärg. Inte för en kultur. Jag är rädd för män. För en ensam man med dåliga intentioner, för män i grupp, för män som druckit alkohol. Jag är rädd för hur de ska se på mig och tilltala mig. Rädd för vad de är kapabla till att göra. Jag har aldrig känt mig rädd för en kvinna. Aldrig.

/…/

Det är många män som vill tala om för mig - och andra - att det inte handlar om ”alla män”.  Och det är sant såklart. Men hur ska jag veta när? Hur gör jag skillnad?

Jag har blivit utsatt för kränkningar och tafsanden. För våld och sexuella övergrepp. Av män i min vänskapskrets, av män i min släkt. Av män jag haft relationer med, varit bekant med och av män som varit för mig helt okända. Så när har jag ”rätt” att vara rädd? Hur kan det vara så kränkande för er oskyldiga män när jag erkänner min rädsla?Jag får inte vara rädd, för då dömer jag alla män. Men jag får heller inte vara oförsiktig, då får jag skylla mig själv.

Till alla er som säger: ”inte alla män”; kan ni berätta hur jag ska göra? Vilka får jag vara rädd för - och när? När bör jag vara försiktig? När slipper jag bli tillfrågad hur jag var klädd, om jag var berusad, om jag ”bad om det” utan att säga något alls?"

http://www.vlt.se/opinion/insandare/darfor-ar-jag-radd-for-man

Annons:
DesK
6/3/17, 8:14 PM
#1

Tja, vad säger man 🤔 Det är bedrövligt att det ska behöva vara så!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Denna kommentar har tagits bort.
Martin
6/26/17, 5:05 PM
#3

Absolut bedrövligt att det är så. Jag är likadan, är också rädd för män och det är också män som gör att jag väljer var jag går om jag går eller cyklar hem kvälls- och nattetid. Det är faktiskt också män, som gör att jag väljer var och vilka lekplatser jag går med på mina barn. Jag försöker leva efter devisen att det är min stad och att jag gör vad jag vill, men jag väljer faktiskt var när och hur jag gör det.

mvh Martin

landsbygdsbo
6/26/17, 5:12 PM
#4

Och vad vill ni att en väluppfostrad man utan ngr som tendenser till övergrepp, ska göra åt det hela?

Förutom att leva vidare som vanligt, respekterande andra människor?

Martin
6/26/17, 6:45 PM
#5

Finns väl inte mycket att fgöra. Eller jo, det finns det ju. Att t.ex. fortsätta med det du gör (respektera andra). Det gör jag och det brukar funkar bra överlag.

mvh Martin

[Hayabusa]
6/27/17, 10:29 AM
#6

#4 Ta upp ämnet till diskussion när din lokala patriarkala avdelning har sitt veckomöte?

Annons:
Upp till toppen
Annons: