Annons:
Etikettot
Läst 587 ggr
Loris M
6/23/17, 9:54 AM

Var kommer chokladmjölken ifrån?

Det här är verkligen oroväckande! 😮

"Enligt en studie utförd av organisationen The Innovation Center for U.S. Dairy där 1 000 vuxna amerikaner fick svara på var de trodde att chokladmjölken kommer ifrån, visade det sig att okunskapen var hög.

48 procent hade ingen aning om varifrån chokladmjölken kom ifrån och hela sju procent trodde att den kom från bruna kor. Enligt Washington Post innebär det alltså att 16,4 miljoner människor som inte vet att chokladmjölk mestår av vanlig mjölk, kakao och socker."

http://www.aftonbladet.se/a/wq81n

Har sett en del dokumentärer där de tar upp just amerikanernas (o)kunskaper om maten och råvaror. Många barn hade ingen aning om hur man gör potatismos eller vad den är gjord av. Samma sak med fiskpinnar och nuggets.

Annons:
Martin
6/23/17, 10:00 AM
#1

Jag tror inte att det är generellt amerikaner. För ett tag sedan hörde jag ett barn säga "kan man göra pytt i panna själv?!" när jag sade att vi skulle laga det till middag. Pytt i panna finns inte bara i färdiga påsar i affären, utan går att göra själv också. :) 

Men visst är det oroväckande att så många är så outbildade, för det är vad jag tror att det handlar om.

mvh Martin

Loris M
6/23/17, 10:07 AM
#2

#1 Fast jag tror att i USA och andra västländer är okunskaper större för att det är vanligare att äta ute, äta snabbmat och halv- och helfabrikatet. I länder där det är vanligare att de tillagar maten själva från grunden får barnen se och lära sig något helt annat.

Niklas
6/23/17, 10:15 AM
#3

Jag läste att den där undersökningen var del av en kampanj och alltså inte byggde på några verkliga uppgifter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Loris M
6/23/17, 10:30 AM
#4

#3 Var läste du om det? Vad var syftet förutom att förvirra?

Ser nu att det inte går att komma åt de källor de uppger, varken till Washington Post eller National Institute for Animal Agriculture. 😮

[ludden]
6/23/17, 10:31 AM
#5

Man får även ta det med en nypa salt, många skämtar säkert när dom fick frågan läste jag på Facebook. Men det stämmer säkert att många inte vet var ifrån maten kommer ifrån och hur mat tillverkas.

Loris M
6/23/17, 10:35 AM
#6

#5 Jo, det tror jag också. Hittade nu artikeln i Washington Post:

"Upton and other educators are quick to caution that these conclusions don’t apply across the board. Studies have shown that people who live in agricultural communities tend to know a bit more about where their food comes from, as DO people with higher education levels and household incomes.

But in some populations, confusion about basic food facts can skew pretty high. When one team of researchers interviewed fourth-, fifth- and sixth-graders at an urban California school, they found that more than half of them didn’t know pickles were cucumbers, or that onions and lettuce were plants. Four in 10 didn’t know that hamburgers came from cows. And 3 in 10 didn’t know that cheese is made from milk."

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/06/15/seven-percent-of-americans-think-chocolate-milk-comes-from-brown-cows-and-thats-not-even-the-scary-part/?utm_term=.43f0ab875305

Annons:
Niklas
6/23/17, 11:34 AM
#7

#4: Tyvärr minns jag inte var. Det var som jag förstår en kampanj för att få fler att dricka mjölkprodukter eller något sånt. Skribenten hade intervjuat dem som stod bakom studien.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
6/23/17, 11:39 AM
#8

Det var inte här men lite samma tema: https://www.cjr.org/analysis/brown-milk-study-cows.php


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
6/23/17, 12:17 PM
#9

#5 Man stöter ofta på okunskap om en hel radda vardagliga ting. Dessutom - ska man utvidga frågeställningen om vad folk i allmänhet tror på? Då poppar det upp en hel del knas…

Martin
6/24/17, 11:33 AM
#10

#2 Det kan säkert vara så i en del fall, men "USA och västvärlden" är ett rätt stort begrepp. Känns lite som att generalisera rätt rejält. Finns ju t.ex. en hel del fattiga i båda USA och Västvärlden som inte har möjlighet att äta ute, och skulle man titta närmre finns det säkert ställen i USA/Västvärlden där de flesta är väl medvetna om var sakerna kommer från. Men visst är det så, att lever man i en värld är det svårt att förstå en annan och äter man bara ute eller halv/helfabrikat så kanske det inte lätt att veta var allt kommer ifrån.

Själv konstaterar jag att det nog ligger mycket i hur barn uppfostras och hur man kan utbilda. Jag har själv lärt mig massa nya saker sedan jag fick barn, för jag tycker att det är viktigt att man stimulerar deras nyfikenhet och försöker svara på frågor. Tyvärr är jag väl medveten om att det inte är så alltid, och jag vet också att jag inte kommer kunna hjälpa barnen med allt. Men ger man dem en bra grund så löser de nog mycket annat själv. Lite off-topic, men ändå inte.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: