Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 466 ggr
Loris M
2017-06-30 20:13

Har vi varit för naiva och fortfarande är?

Lena Ag, generalsekreterare för "Kvinna till kvinna" skriver på sin blogg:

"De nationalistiska, rasistiska och högerextrema krafterna har under en längre tid vuxit sig allt starkare i Sverige. För dem som har följt med i debatten står det klart att fakta och förnuftsstyrd argumentation knappast biter på dessa krafter. Nu närmar sig Almedalsveckan där den våldsbejakande nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen finns på plats.

”Hets mot folkgrupp, bombdåd, misshandel av meningsmotståndare, hot och våldsamma upplopp. Nordiska motståndsrörelsens medlemmar är de mest militanta och våldsbenägna nazisterna i Sverige. Deras mål är att genom revolution och väpnad kamp skapa ett nytt Sverige utifrån nazistiska ideal. ”

Jag brottas med frågan hur det demokratiska öppna samhället ska kunna skydda sig mot den här typen av extremism, och tänker på vad Jens Stoltenberg sa efter Utøya 2011: ”Vårt svar är mer demokrati, större öppenhet och mer humanitet. Men aldrig naivitet.”

Jag tror på den hållningen. ”…aldrig naivitet”. Just nu finns det lite för mycket sådant bland olika samhällsaktörer i Sverige. För mig är det uteslutet att lämna fältet öppet för dessa rasister och våldsverkare. /…/

Personligen tror jag att all normalisering är av ondo, så länge de demokratiska samhällsaktörerna tar ett tydligt avstånd (hur får var och en bestämma) så förblir nazister och rasister inte rumsrena. Det gäller för övrigt extremister av alla slag –  höger, vänster och islamistiska. Och det gäller även rasistiska partier som på olika sätt försöker ”tvätta bort” rasiststämpeln."

https://lenaagbloggar.wordpress.com/2017/06/30/vi-far-inte-vara-naiva-infor-rasister-och-nazister/"

Annons:
Upp till toppen
Annons: