Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 738 ggr
[NeferNefer]
2017-08-25 09:05

Kanada inför könsneutrala pass

Heja Kanada! 🌺👍När följer vi efter?

http://www.expressen.se/nyheter/kanada-infor-konsneutrala-pass-ett-viktigt-steg/

"Vanligen har ett land två juridiska kön – man och kvinna. Men det finns i dag flera länder som har system med fler än två kön, eftersom alla inte definierar sig som något av de två. 

Indien, Nepal, Pakistan, Australien, Nya Zeeland och Sydafrika är exempel på de fåtal länder som sedan tidigare tillåtit folk att uppge ett tredje kön – vanligtvis genom att markera personens kön med ett "X" i officiella dokument. 

Syftet är att minska diskriminering mot trans- och intersexuella.

Kanada inför könsneutrala pass

Nu följer även Kanada. Från den sista augusti i år kommer kanadensare som varken identifierar sig som man eller kvinna att kunna uppge det i sitt pass, rapporterar AFP.

– Genom att introducera ett X som könstillhörighet i våra myndighetsdokument tar vi ett viktigt steg mot att öka jämlikheten för alla kanadensare, oavsett könsidentitet eller uttryck, säger Ahmed Hussen, Kanadas invandrings-, flykting- och medborgarskapsminister.

I juni antogs en ny lag i landet som la till "könsidentitet och uttryck" till etnicitet, religion, ålder, kön och sexuell läggning till förbjudna anledningar att diskriminera någon, under dess lag för mänskliga rättigheter, skriver nyhetsbyrån."

Annons:
tarantass
2017-08-25 19:04
#1

Grattis alla kanadensare! Och ja, när blir vi lika bra som Nepal och Pakistan?

I ett svenskt sammanhang kan det också vara värt att nämna att ansvarig minister Ahmed Hussen är muslim av somaliskt ursprung.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2017-08-25 19:40
#2

Men så bra! 👍 Kanada är ofta ganska framåt, har jag intryck av.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-08-25 19:43
#3

Jag gillar Kanada 👍

Magi-cat
2017-08-25 19:53
#4

Me too. 👍

Hoppas det ändras på typ flygbiljetter också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Devya]
2017-08-26 07:51
#5

Det här gillar jag bra mycket bättre än att man börjar lägga till ett tredje kön. Neutralt där man inte behöver uppge det ena eller andra, fantastiskt!

Upp till toppen
Annons: