Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 958 ggr
papa-bear
8/28/17, 11:24 PM

ett nej är ett nej

vilket bree wiseman visar i ett inlägg på facebook:

”Till alla er som hävdar att kvinnor blir våldtagna på grund av hur de klär sig.

Det här är min hund. Hans favoritmat är biff. Hans ögon är i nivå med min tallrik. Han kommer inte närmare, eftersom jag har sagt ’nej’.

Om en hund kan uppföra sig bättre än dig så borde du ta dig en rejäl funderare. Om en fyraårig pitbull förstår vad ett ’nej’ betyder, trots att han ser någonting han väldigt gärna vill ha, då borde vuxna människor också förstå vad ’nej’ betyder, oavsett hur man går klädd.”

Annons:
[Hayabusa]
8/30/17, 8:02 AM
#1

Sannerligen, ett "nej" är ett "nej" = Ej Samtycke!

Svårigheten, anser jag, med kommunikation är att korrekt tyda när ett "ja" egentligen betyder "nej".

Magi-cat
8/30/17, 8:18 AM
#2

#1 Exakt vad menar du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
8/30/17, 3:51 PM
#3

När någon säger "ja" men innerst inne vill säga"nej". Alternativt menar "nej".

[NeferNefer]
8/30/17, 5:07 PM
#4

#3: Exempel på det?

[Hayabusa]
8/30/17, 5:11 PM
#5

#4

A: "Hej, kan du jobba på söndag?"

B: "Ja, det kan jag"

A: "Det låter fint! Då ses vi på söndag"

B tänker: "F-n…att jag aldrig kan säga nej. Jag är trött och skulle dessutom behöva gör XYZ. Synd att A inte förstår det, ska det vara så svårt att inse?"

[NeferNefer]
8/30/17, 5:20 PM
#6

#5: Okej, det föll ju väldigt mycket utanför själva ämnet som togs upp i ursprungsinlägget, men innan vi återgår till temat kan jag bara säga som svar på ditt inlägg att been there, done that, svurit väldigt mycket över det …

Annons:
[Hayabusa]
8/30/17, 5:57 PM
#7

#6 Kanske, men själv tycker jag att det tangerar ämnet i TS. Att ett "nej" är ett "nej" borde vara givet, men det finns även andra zoner där det kan vara möda värt att försöka tolka signaler.  Där ett "ja" kan vara ett "nej".

Calcifer
8/30/17, 6:02 PM
#8

Jag säger visserligen inte ja, men jag säger inte nej heller. Jag har tidigare blivit hjärntvättad i ett förhållande till att dels äger jag inte min egen kropp och dels så blir ett nej alltid ett ja oavsett så varför krångla eller dra ut på det.

Sen kan man ju befinna sig i en situation där man känner sig rädd, osäker, inte litar på personen i fråga, känner sig hotad, osv, så man säger ja pga det men egentligen skriker allt inom en nej.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
8/30/17, 6:10 PM
#9

#8 Kan förstå det. Det finns många nyanser av ämnet.

[Siljan]
9/2/17, 5:44 PM
#10

 Visst finns många nyanser men ett ord nej det tycker jag borde räcka för att respektera och det finns dom som för sig med våld mot offer vilka vi inte får glömma bort i en ordsallad som säger visst finns många nyanser .

Ett nej är alltid ett nej oavsett ,punkt slut  allt annat är förkastligt 😡

[Hayabusa]
9/3/17, 7:09 AM
#11

#10 I den synvinkel jag vill belysa handlar det om tolkningar av ordet "ja" och inte "nej". En viktig skillnad.

Upp till toppen
Annons: