Annons:
Etikettövrigt
Läst 1617 ggr
Loris M
2016-03-28 19:27

Boktips

I denna tråd kan ni tipsa om läsvärda böcker. 🌺

Jag börjar med denna:

Att bryta innanförskapet : Kritiska perspektiv på jämställdhet och mångfald

Högre utbildning och forskning är en av de samhällsarenor där kvinnors position radikalt har förändrats de senaste trettio åren. Kvinnor är inte länge en minoritet inom akademin i stort, sam­tidigt som män fortfarande dominerar på lednings­positioner och professors­tjänster. Andra minoritiserade grupper har också uppnått en större närvaro och synlighet. Policy för jämställdhet och mångfald är ofta centralt i universitetens framställning av sig själva som framgångsrika."Att bryta innanförskapet" är en ansats att kritiskt granska och expandera vad jämställdhet och mångfald är och skulle kunna vara inom akademin. Forskare inom genusvetenskap, sociologi, socialt arbete och rättssociologi undersöker här kopp­lingar mellan kön, etnicitet, sexualitet, klass och makt, gränser och villkor för närvaro samt hur olika grupper av anställda erfar, namnger och tolkar sina positioner och möjligheter inom ramen för de akademiska strukturförändringarna. I antologins texter undersöker vi å ena sidan vem och vilka som problematiseras och ska åtgärdas i policy, samt vilken plats policy har inom forskningspolitik och inom organisationen. Å den andra lyfter vi fram underordnade gruppers erfarenheter av att jobba och verka inom akademin. En inkluderande under­ordning i förhållande till minoritiserade grupper är fortfarande en realitet på akademiska arbetsplatser och i vetenskapliga discipliner.

http://www.adlibris.com/se/bok/att-bryta-innanforskapet-kritiska-perspektiv-pa-jamstalldhet-och-mangfald-9789170611513

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
2016-04-16 17:44
#3

"Blomma i Afrikas öken" av Waris Dirie

"Waris Dirie är född i Somalia, i en nomadfamilj vars vardag i mycket präglades av traditionella muslimska värderingar. Vid sex års ålder vallade hon getter i den somaliska öknen. När hon var tolv skulle hon giftas bort med en för henne okänd sextioårig man. Hon flydde då till Mogadishu och lyckades ta sig vidare till London där hon fick arbete som oavlönad piga hos en farbror, den somaliske ambassadören. I London "upptäcktes" hon som fotomodell och inledde en sagolik karriär som toppmodell med hela den rika världen som arbetsfält.

Waris Dirie är bosatt i New York. Hon arbetar fortfarande som fotomodell men är också s k human rights ambassadör vid FN med uppgift att skapa en världsopinion mot kvinnlig könsstympning. Hon utsattes själv, som liten flicka, för könsstympning av grymmaste slag. 

En blomma i Afrikas öken är en omtumlande läsning som ger inblickar i seder och bruk i en somalisk nomadfamlij men också i det glittrande livet i den internationella modevärlden. Boken är också ett kraftfullt dokument i kampen mot kvinnlig könsstympning. "

http://www.bokus.com/bok/9789171338129/blomma-i-afrikas-oken/

MelodyX
2016-04-23 21:27
#4

Dubbelt

MelodyX
2016-04-23 21:27
#5

Finns även tvåan i den ovanför, också väldogt bra (och filmen är också sevärd). Slav av mende Nazer blev jag berörd av. Sedan även, men tyvärr har jag glömt vad den heter, en bok som är rätt gammal nu om en kvinna som fick syra i ansiktet. Hedersvåldet när det är som värst.

MelodyX
2016-04-23 21:30
#6

Levande bränd heter boken, var inte syra utan bensin. Minnet sviker ibland.

Annons:
[helga21]
2016-04-27 11:22
#7

Manlig, kvinnligt, mänskligt av Margareth Mead.

Loris M
2016-04-30 14:45
#8

En precis nyutgiven bok som jag inte läst ännu men tänker göra det: 

"Sverige - En (o)besvarad kärlekshistoria" av Nivin Yosef och Lejla Hastor (red.)

"Vi är: Kvinnor, välutbildade, blattar, integrerade, flerspråkiga, multikulturella, de ständigt tacksamma. Vi är första generationens svenskar, uppväxta och utbildade i Sverige. Men vi är alla olika, födda i olika länder, med skilda bakgrunder och religiösa åskådningar. Vi delar dock samma känsla – att inte naturligt höra till.

Här beskriver vi vår längtan efter att passa in, om smärtan i att alltid sticka ut, om viljan att förändra och ilskan över att inte räcka till. Vi berättar om förödmjukelsen när syokonsulenten trots våra toppbetyg föreslår ett yrkesprogram som det bästa valet inför gymnasiet, vreden över det rasistiska bemötandet i varuhuset när en mor och dotter vill handla en bröllopsklänning, och desperationen i en mors kamp för att få en gynekolog att skriva ett intyg på att dottern har sin mödomshinna kvar. Många av oss beskriver sökandet efter en identitet och hanterandet av okunniga frågor, och den ständiga; var kommer du ifrån egentligen?"

Källa 

Någon  som läst boken?

Magi-cat
2016-05-24 17:44
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-24 18:12
#10

Biblioteken är förresten en källa till glädje och kunskap där inriktningen är en tanke om alla människors lika värde, med ett särskilt ansvar för bl.a. personer med funktionsnedsättningar och  nyanlända.

Bibliotek är förstås bra också för att man inte behöver köpa allt man vill läsa själv, utan kan låna helt gratis och sedan bara lämna vidare till nästa! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-04 10:25
#11

Waris Dirie: "Smärtans barn"

"Somaliska Waris Dirie, fotomodell engagerad mot kvinnlig omskärelse och författare till En blomma i Afrikas öken samt Ökenblomman återvänder, skriver här om kvinnlig omskärelse i Europa. I intervjuer söker hon visa hur enkelt det är att få europeiska läkare att utföra ingreppen och hur myndigheter struntar i problemet."

http://www.bokus.com/bok/9789170023040/smartans-barn/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-06-09 09:15
#12

Jag har inte läst den själv, men Christina Wahldéns bok "Falafelflickorna" om svåra frågor har fått mycket beröm.

GP:s recension:

"Hur mycket kan ett barn bära? Vilket ansvar kan en trettonårig privatdeckare ta för jämnåriga tjejer, hotade av sådant som tvångsgifte, pappor som tror att det går att slå kärlek ur döttrars kroppar och bröder som skickats ut att försvara familjens heder?

Gränsen i Falafelflickorna mellan saga och grym verklighet är mycket tunn och det är just där hoppet och den litterära kraften förtätas. Wahldén har någon gång beskrivit sina litterära verk som brukslitteratur. Det har de på många sätt varit och kanske framför allt också blivit. Genom sin aldrig sinande vrede över hur barn och offer ibland överges av vuxenvärlden när det kommer till sexualbrott, sexism och rasism, ibland också med tydliga referenser till autentiska fall, är hennes böcker som gjorda för temauppslag i skolor och studiecirklar. Jag brukar ha ganska svårt för den sortens texter, men Wahldén balanserar på rätt sida plakattexten och i Falafelflickorna är hon tryggt förankrad i något som höjer sig över brukslitteraturens förkunnelser. Hawa är en alldeles underbar bekantskap och den här feel good-deckarens språk och stil harmonierar väl med hennes både rättframma och begrundade blick på omvärlden.

Vi har bara haft ordet "hedersmord" på svenska sedan 1999 (då Pela Atroshi mördades). Sedan dess har det skrivits ett antal skönlitterära skildringar för unga om hedersproblematik och barnäktenskap. Wahldén har själv berört ämnet flera gånger tidigare. Likaså ungdomsboksförfattaren Mats Berggren, som litterärt gestaltat problemet ur både offer och förövares synvinkel i böcker som Din syster måste dö och den mystiska Svennehora som drogs tillbaka av förlaget precis när den tryckts. Det senaste exemplet - före Falafelflickorna - tror jag var Mikael Thörnqvists Fotbollshoran.

Det som gör Falafelflickorna unik är dels åldersgruppen den riktar sig till (10-12-åringar), dels den där lyckade legeringen av rättfram omtänksamhet, hot och brutalt våld. Wahldén lyckas transformera den vänliga klangfärgen i Damernas detektivbyrå till ett svenskt förortstorg samtidigt som Mma Ramotswes mogna och eftertänksamma klurighet får ungt liv i Hawa.

Jag vet inte om Hawa kan bli vad hon vill (polis!). Men jag vill tro det."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MelodyX
2018-07-23 22:24
#13

Senaste bok jag läst (populärvetenskaplig) Två Systrar av Åsne Sejierstad, ett reportage om vad som leder till extremism. Mycket bra skriven som alltid av Åsne. Handlar om två systrar som reser till Syrien för att bli en del av IS och hur resten av familjen faktiskt vittras sönder av deras val och deras försök att hitta dem och boken försöker ta reda på vad det är som gör att ungdomar hamnar i det utanförskapet att de väljer en sådan radikal förändring av sitt liv.

Annons:
Soligajag1
2020-09-11 10:52
#14

#3:
Tackar så mycket ! Intressant bok , den vill jag lyssna på. Spännande!

HH 🙂

Lona
2021-01-09 20:54
#15

Jag har inte hunnit läsa den än, det är knappast en bok man har som kvällslektyr, men Blodets renhet av Lena Berggren.
En studie av antisemitismen i Sverige på 30-talet.
Jag har bläddrat i den och den är verkligen skrämmande - och skrämmande aktuell även om antisemitismen bytts ut mot rasism och annan främlingsfientlighet.
Få vill kännas vid den svenska brunheten under mellankrigstiden men den gick både djupt och brett. En otroligt viktig bok!

Finns bla på Adlibris och Bokus.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: