Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 671 ggr
Magi-cat
3/29/16, 12:18 PM

Specialklasser i skolan

Jag skulle önska få dina/era synpunkter på innehållet i en artikel jag råkade stöta på härom dagen.

Det gäller specialklasser i en skola. Alla elever kunde söka utan antagningsprov, men intresse måste finnas. Eleverna fick då tre timmar extra undervisning i NO/teknik, timmar som togs från elevens val.

Hittills har de elever som gjort detta val placerats i egna klasser, en möjlighet som nu tas bort och eleverna delas upp i befintliga klasser men får behålla sina timmar med extra NO/teknik-undervisning.

Det är orsaken till detta som blir lite oklar, tycker jag. Föräldrar har "klagat" att undervisningen inte varit "jämlik och inkluderande". Bl.a. fick eleverna i specialklasserna höga betyg. Rektorn talar (enligt artikeln) om "betygssegregation".

Nu när man gör om systemet hoppar skolan på att de här eleverna, utspridda i alla klasser, ska "ska vara de lok som drar upp meritvärdet".

Det är här det blir riktigt knöligt, tycker jag. Varför behöver skolan elever som "lok"??? Är det ojämlikt om elever som jobbar extra mycket för det får höga betyg? Har elever rätt till extra stimulans? (Om inte, varför inte.)

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/foraldrar-kritiska-till-ny-klassindelning-om4072221.aspx

P.S. Det finns fler specialklasser, men dessa görs inte om.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
3/29/16, 6:45 PM
#1

Men oj var snurrigt det där var. 🤦‍♂️Skribenten har nog haft en dålig dag och inte ansträngt sig så mycket för att förklara. 

Som jag förstår det, dessa elever som valt inriktningen är högpresterade och det har visat sig att de fått väldigt bra betyg när de fått undervisning i specialklasser. Vilket är ju förståeligt då lärare lättare kan anpassa undervisningen när alla ligger på ungefär samma nivå och då kan de lättare utmana dem. Nu ska de sprida ut dessa elever i övriga klasser och tanken är säkert att dessa högpresterade ska inspirera sina "mindre duktiga" klasskamrater och på så sätt i längden höja betyg för samtliga. Det är det de menar med att dessa elever får bli "lok" som får "dra" de andra. 

Det blir lite oklart varför de måste sprida ut dessa elever och det verkar som att skolan skyller på organisatoriska problem, men jag tror att den riktiga anledningen är den jag skriver ovan. De vill höja betyg för andra genom att använda de högpresterade. Men troligen blir det på bekostnad av de högpresterade. Precis som klagande föräldrar framhåller, risken finns att undervisningen i den vanliga klassen inte ligger på samma höga nivå som i specialklassen och då kan de högpresterade bli helt uttråkade men också att de inte får samma utmaningar. 

Sen blir det här lite svårt när man ska prata om jämlikhet. För det är bra för övriga att elever från "elitklassen" blandas med dem, men det är samtidigt orättvist mot de högpresterade som troligen inte kommer att komma lika långt som om de hade stannat i specialklassen.

Upp till toppen
Annons: