Annons:
Etikettpolitik
Läst 655 ggr
Magi-cat
2016-03-30 09:44

Om att vara radikal

Tänkvärt:

"den som inte är radikal som ung har inget hjärta"

Får man inte vara radikal idag? Ordet associeras numera till radikalisering och som sådan presumtiv terrorist eller extremist.
Men att vara radikal är hoppfullt - eller i värsta fall naivt.

"Låt oss inte förstöra ord som ger uttryck för demokratins innersta väsen: åsikts- och yttrandefrihet. Medborgare får vara radikala och ha extrema åsikter inom politik, religion, moral och vad annat som helst. Gränslinjen går vid medlen."

Funderingar av Eskil Franck, docent i teologi.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/radikalism-ar-inte-av-ondo/

Bra att det tas upp, tycker jag. "Radikal" har fått en annan klang än tidigare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-03-30 11:25
#1

Tänkvärt! Det är egentligen väldigt många ord som vi har "förstört" och radikal är en av dem. Ett annat ord/uttryck som känns förstört, urvattnat och nästan utan mening är "alla människors lika värde". 

Samtidigt som det är ett grundläggande ställningstagande i en demokrati kan man blir utskrattad och kallad för naiv när man nämner det. I vårt samhälle finns det väldigt många exempel på att alla människor inte har lika värde, men det är väl bara en ännu större anledning att eftersträva och kämpa för idealet. Istället för att (som en del verkar göra) konstatera att det finns ingen rättvisa någonstans och det är bara att gilla läget.

[NeferNefer]
2016-03-30 13:39
#2

Det är inte alls att gilla läget, tycker jag. 👍Alla är vi lika mycket värda, det gäller bara att det ska vara så i praktiken också. Och där är vi faktiskt inte än. Långt ifrån.

Upp till toppen
Annons: