Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 736 ggr
Loris M
2016-03-30 11:08

Ensamstående kvinnor får rätt till insemination

Om två dagar får ensamstående kvinnor rätt till assisterad befruktning inom svensk sjukvård. Något som tidigare varit en möjlighet enbart för gifta par, sambon och registrerade par i Sverige.  

"Elida Kindh från föreningen Femmis är en av de som länge har arbetat för att ensamstående kvinnor ska slippa åka utomlands för att på egen hand skaffa barn. 

– Det viktigaste med den här förändringen är att det blir ett erkännande för vår familjeform. Det är även en kraftig signal från staten att vi verkligen är hela och fullkomligt normala familjer, något som vi faktiskt hela tiden har varit, säger Elida Kindh."

Källa

Gunilla Sydsjö, professor i psykologisk obstetrik och gynekologi, forskar  om par som fått barn via assisterad befruktning. Hon ser för- och nackdelar med den nya lagen.

"…. Jag är både för och emot det. Att hjälpa ofrivilligt barnlösa par är viktigt, men vi måste också ha barnperspektivet. Det är här det blir komplicerat. De här barnen växer upp med bara en förälder, även om självfallet en del av föräldrarna under tiden kommer att skaffa en partner. Men lagstiftaren anser uppenbarligen att pappans roll är oviktig – att ha en mamma räcker. Det är speciellt och det brukar inte låta så.

(intervjuaren) Men det finns ju redan en massa ensamstående föräldrar, främst mammor, i Sverige.

Ja, men då finns också en pappa någonstans i alla fall. Och samtidigt vill jag säga att de kvinnor som skaffar barn på egen hand via assisterad befruktning ofta är personer med starka sociala nätverk, de har andra vuxna omkring sig som kan stötta och de har själva en god förmåga att ta hand om ett barn. Så det är detta med att lagen har så lite fokus på barnets rättigheter som jag tycker är problematiskt i sammanhanget. Det är ju människor det handlar om."

Källa

Professorn Sydsjö berättar vidare att Socialstyrelsen ännu inte kommit med några klara direktiv om exempelvis ålder. Får alla kvinnor mellan 18-40 år behandlas och utredas eller om det blir några andra åldersrestriktioner, är alltså inte helt klart. Sydsjö är också en av forskarna som följer "surrogatbarnen" och hur det går för dem. 1985 kom lagen om spermadonation och att donatorer inte får vara anonyma. Enligt hennes bedömning är det ca 500 av dessa barn som uppnått 18 års ålder. Ett 20-tal av dem har sökt sig till kliniker för att få veta vem deras biologiska pappa är. 

När lagen om assisterad befruktning var enbart ett förslag (år 2014) fick SVD läsare svara på frågan: Ska singelkvinnor få rätt till insemination? Och så här svarade några av läsare:

"09:56 Helene:

Om en singelkvinna träffar en man under en natt och råkar bli gravid, får hon behålla barnet då, eller är det inte för barnets bästa? Du kan ha ett skitliv även om du har en mamma och en pappa, så jag ser verkligen inte problemet med att låta kvinnor bestämma helt själva om de vill inseminera sig eller inte.

09:58 Henke

Nej, det är klart kvinnor inte ska ha rätt till skattesubventionerad insemination. Med hänvisning till debattartikeln så är det helt riktigt att barnets väl knappt kommer till tal alls. Ett egoistiskt ”Ge-mig-det-jag-vill-ha-gratis” förslag a la feministiskt initiativ. Vart är männens rätt?"

http://www.svd.se/ska-singelkvinnor-fa-ratt-till-insemination

Vad tycker du om den nya lagen och anser du att man tar hänsyn till barnen?

Annons:
[NeferNefer]
2016-03-30 13:38
#1

Jag är säker på att ensamstående kvinnor som låter inseminera sig (det sker ju redan idag, fast det är besvärligare än vad det skulle bli med den här nya lagen!) tänker igenom alla för- och nackdelar mycket noga innan. Jag är också säker på att det blir till fördel för barnen, eftersom det handlar om kvinnor som har tänkt på saken länge och är väl förberedda, och dessutom längtar mycket efter sitt barn. ❤️

Vanja
2016-04-03 12:19
#2

Jag tycker att det är jättebra, jag tycker att alla ska ha rätt att kunna skaffa barn, även om man inte kanske vill leva med någon. 
Men när jag skriver alla så menar jag alla. Även män.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
2016-04-03 13:10
#3

Håller med er! Det här är ett så typiskt norm tänkande. När det är heteropar så är det ingen som moraliserar på samma sätt. Men så fort det är homosexuella (eller andra normbrytare) så måste vi helt plötsligt "tänka på barnen". Har sett så många dysfunktionella familjer där barn lever med båda sina föräldrar och ändå far illa. Men det ska till ganska mycket innan vi lägger oss i hur de ska leva deras liv.

Upp till toppen
Annons: