Annons:
Etikettfunktionshinder
Läst 681 ggr
Magi-cat
2016-03-30 14:30

Downs Syndrom

 "En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter och med samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till."

Några fakta från Föreningen Downs Syndrom:

* Downs Syndrom är en diagnos, inte sjukdom. De flesta med Downs Syndrom är friska, men kan ha en förhöjd risk att få vissa sjukdomar.

* En person med Downs Syndrom kan ha inlärningssvårigheter eller långsam inlärning. Använd de orden, inte "utvecklingsstörning". 
Förr sade man "mongoloid", vilket inte är ett accepterat språkbruk idag!

* Downs Syndrom finns i tre former: Trisomi 21, Trisomi 21 Mosaik,  och Trisomi 21 Translokation.
Vanligast är Trisomi 21, vilket betyder att personen har tre st 21-kromosomer.

http://www.svenskadownforeningen.se/om-downs-syndrom/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-03-30 14:31
#1

Och så hittade jag en uppgift om intressant forskning som jag inte kände till: Vi har alla en liten släng Downs Syndrom!

 De förbättrade analysmetoderna på senare år visar att arvsmassan är mycket mer föränderlig och dynamisk än man tidigare trott.

När man undersökt aborterade foster av kvinnligt kön har man funnit att rentav de flesta, eller möjligen alla,  kvinnor är könscells-mosaiker T21 "och att det i själva verket är graden av T21 mosaicism i foster-äggstockarna som avgör sannolikheten att få ett barn med T21 Downs syndrom."

Det verkar också som att det är normalt att kroppens celldelningar ger upphov till ett antal celler med T21. Detta märks dock bara när antalet kommer över en viss tröskel.

"Ur denna synvinkel skulle det faktiskt vara mer korrekt att säga att vi alla har en ”touch” av en förvärvad snarare än en medfödd form av DS."

http://www.svenskadownforeningen.se/vi-kan-alla-ha-lite-downs-syndrom/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-04-01 15:20
#2

Så intressant! Det måste ju betyda att downs syndrom har en viktig funktion att fylla, och/ eller att det är en naturlig del av att vara människa 🙂Jag måste läsa på mer om det här, jag känner att jag vet alldeles för lite.

Upp till toppen
Annons: