Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 686 ggr
Loris M
2016-03-30 14:32

"Det blir så mycket kackel med många tjejer"

Det var så en arbetsgivare på en matvarukedja i Stockholm förklarade sig när han gav jobbet till en man.

"Händelsen enligt anmälan

Kvinnan hade i sökt anställning i en matvarubutik i södra Stockholmsområdet. Hon fick komma på intervju men företaget erbjöd ingen anställning. Chefen förklarade att det berodde på att den sökande hade "fel kön" och "att det blir så mycket kackel om det är mycket tjejer". Chefen sa även att det inte var något fel med den sökande och att det inte var personligt.

En man fick den aktuella tjänsten." 

Källa

Annons:
Magi-cat
2016-03-30 14:50
#1

"Mycket kackel". 😂

Månne den anställde mannen vara tystlåten och allvarsam och att det befrämjar något (oklart vad) i butiken? 

Trodde sånt här ändå var borta….😕😟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-03-30 15:01
#2

Jag fattar inte att han uttalade sig som han gjorde. Riktigt osmart! Men det gör han nog inte om, för notan blev 75 000 kr. 👍

Magi-cat
2016-03-30 15:26
#3

Då kanske polletten faller ner! 👍 Money talks. 🤑


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Liv03
2016-03-30 20:55
#4

#1. Håller med dig!!!!

Wowy
2016-03-31 21:01
#5

Jag får lust att bara skrika "WHAT?". Helt sjukt, alltså.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Vanja
2016-04-03 13:35
#6

Vilka förutfattade meningar, jag kan lova att mina bröder väsnas tre gånger mer än min och min syster. Kanske är det ett skäl att inte ge dem jobb då? 🤦‍♂️

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
MoaL
2016-04-06 14:33
#7

Ni är väl medvetna om att det var en kvinnlig chef som nobbade henne, inte en manlig? Alla här i tråden verkar tro att det var en man.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Torahzen]
2016-04-06 15:07
#8

Jag förstår att det är bra med en balans på arbetsplatser för varken för mycket män eller kvinnor, men att uttala sig så var lågt..

Loris M
2016-04-06 15:55
#9

#7 Hur vet du att det är en kvinnlig chef? Det står inte i dokumentet utan bara initialer (i stämningsansökan i PDF fil).  Visserligen var det kanske fel av oss att anta att det är en man när det inte står, men det är fortfarande väldigt fel att uttrycka sig så eller neka någon jobb p.g.a. att det blir " för pratigt med bara kvinnor".

MoaL
2016-04-06 17:09
#10

#9 Jag minns när det här var på nyheterna. Självklart är det fel att neka någon jobb på grund av fördomar. Men det är också onödigt att vara fördomsfull och förutsätta att det var en man som nekade henne jobbet. 🙂 

http://www.lag-avtal.se/tidningen/article3902333.ece

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20831911.ab

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: