Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 827 ggr
Loris M
2016-03-31 13:52

"Jag vill berätta att jag är okej"

André Nilsson lämnade Möllevågen och Malmö för tio år sedan och flyttade till Stockholm för att utbilda sig till skådespelar. Nu har han återvänt för att spela upp en monolog som har premiär på skolan där han själv upplevt våld och mobbning.

"– Den handlar om när jag gick på högstadiet och blev utsatt av mina två bästa vänner. Det blev en maktrelation och jag misshandlades på olika sätt, till slut så illa att jag hamnade på sjukhus, berättar André Nilsson när vi ses i Stadsteaterns replokal. Det var först när det hade gått för långt, när han var på sjukhuset som omvärlden reagerade på vad som pågick, och André Nilsson fick hjälp att bearbeta vad som hade hänt. /…/

André Nilsson undviker medvetet ordet mobbning. Pjäsen är inget renodlat antimobbningsprojekt.

– Det handlar mer om att utsätta andra och om att bli utsatt på olika sätt. Vad händer om man har makt över en annan människa? Vi vill inte ge några svar utan så ett frö. Kanske få publiken att reflektera över sin egen situation. Men jag vill också berätta att jag är okej. Jag lever vidare."

Källa

Annons:
Loris M
2016-04-05 14:03
#1

Här kommer lite mer om André och även en kort video när han spelar upp pjäsen "Dig kan man göra vad man vill med" för högstadielever i Malmö. 

"Våldet trappades upp med spottloskor, cigaretter som brändes på hud, slag och psykisk kontroll – men de tre fortsatte att umgås. Monologen "Dig kan man göra vad man vill med" tar upp frågan om hur det kunde bli så, och varför vuxenvärlden ingenting gjorde.

– Det jag minns från de där åren är att jag upplevde världen som väldigt liten och att jag knappt kunde föreställa mig att det fanns någonting utanför min verklighet. Jag vill förmedla till de som är i den här åldern att det finns något annat och man är inte fast i den roll man har på högstadiet hela livet, säger André Nilsson."

Källa

Upp till toppen
Annons: