Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 684 ggr
Loris M
4/1/16, 9:29 PM

Nedärvd kvinnoheder

Hittade en läsvärd artikel som jag tycker återspeglar dagens syn på kvinnor, som väldigt ofta just vi kvinnor bidrar till att skapa….

"Nu skulle bebisen komma. Men det började göra ont nu. Rätt så rejält ont. Det är heeeelt naturligt förklarade barnmorskan och försökte med milt våld få mig att ligga ner i sängen och vila men jag ville inte vila, jag ville ha ryggmärgsbedövning och jag ville ha den nu.Men narkosläkaren var upptagen så jag skulle få vänta lite till. Det är bättre för barnet om du inte tar bedövning förklarade den blida barnmorskan. Det är bättre för mig om jag får en bedövning vrålar jag. Jag tänkte inte på barnet, jag tänkte på mig själv. 

Hur fasen skulle detta gå?Jag hade nu ett drygt halvår att förbereda mig för den ultimata förlossningsrevanschen och välviljan från omgivningen var monumental. Andra gången blir det mycket lättare berättade olika kvinnor i min omgivning. Kvinnor på mödravårdscentralen på lekplatsen på arbetsplatsen. Med sammanbitna munnarnickade kvinnokören unisont att jodå seru så blir det. Och jag log och ville så förtvivlat gärna få tillhöra den där gruppen av kvinns som födde utan ett pip och sen reste sig och åkte hem innan underlivet knappt hunnit sluta sig.

Jag ville så gärna få berätta om en förlossning som gick snabbt och utan smärtlindring. En nedärvd kvinnoheder slog klorna i mig, en norm kring födandet som måste brytas men jag gjorde det inte.

Många år, en ångestladdadvaginal förlossning och två fina kejsarsnitt senare är jag ledsen över skammen jag la på mig själv, att jag inte vågade stå för min rädsla och ifrågasätta normerna kring födandet. Att erkänna rädsla är så pass oattraktivt i vårt samhälle så i flera år ljög jag om mina kejsarsnitt men nu är det slut med den saken, dessutom drack jag vin när jag ammade, så nu fick jag sagt det också"

http://www.svt.se/opinion/kvinnor-maste-sluta-skamma-kvinnor-som-vill-ha-kejsarsnitt

Någon "duktig flicka" som känner igen sig?  Jag gör det tyvärr.

Annons:
Loris M
4/3/16, 1:02 PM
#1

När jag skriver att jag känner igen mig så tänker jag inte enbart på förlossning utan just det här med "nedärvd kvinnoheder" (som jag i övrigt tycker är en bra formulering) överlag i andra situationer. Det känns som att, speciellt vi kvinnor, måste vara perfekta mammor, partner, Medarbetare, döttrar…. och att det oftast är just vi själva som skapar och upprätthåller den här bilden. 

Läser man på diverse sajter som vänder sig till nyblivna mammor så finns det en tendens att tycka att det ska vara helt underbart mest hela tiden att vara mamma. Man ska ändå hinna med att träna, träffa vänner, sova, resa, ägna tid åt sin partner och självförverkliga sig själv. En del fixar det säkert, grattis till er i så fall! Men det här borde inte ha blivit normen, för jag tror inte att det stämmer överens med hur det är för de flesta av oss. Sociala medier har säkert bidragit till att vi ska känna pressen på oss att vara perfekta, men jag tycker att det är tråkigt att just vi kvinnor gör så här mot andra kvinnor. Istället för att vara stöttande.

Nyligen åt jag lunch med flera både manliga och kvinnliga kollegor och en manlig kollega som nyligen blivit pappa var helt uppslukad av hans upplevelser i samband med att deras barn kom till världen. Berättade hur fantastiskt stark och modig hans fru var och viket mirakel det är att föda fram ett livs levande barn. En kvinnlig kollega var snabb att säga att det inte var så märkvärdigt. Kvinnor föder barn hela tiden. Själv hade hon fått sitt barn och tre timmar senare la hon barnet i barnvagnen och gick hem. Ingen stor grej, liksom. 😕

Och visst kan man göra så också, men att föda barn handlar inte om vem som är duktigast och vem som snabbast kan återgå till det normala. Det är sådana här saker som jag kan bli less på. Tänk om vi kunde sluta med att tävla i duktighet med varandra!

[NeferNefer]
4/6/16, 11:24 PM
#2

Att föda barn - det är livets mirakel! Inget mindre än så! ❤️

Upp till toppen
Annons: