Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 663 ggr
Loris M
2016-04-04 07:07

Bakgrund styr studieval

"Trots många insatser är det fortfarande ovanligt att personer från lågutbildade hem satsar på de längsta och mest prestigefyllda högskoleutbildningarna.

Sambandet mellan social bakgrund och akademiska studier är detsamma i dag som för tio år sedan, konstaterar Universitets- och högskolerådet (UHR) i en rapport till regeringen. Ju mer välutbildade föräldrar, desto större sannolikhet att en person satsar på högre studier. Och de från högutbildade hem väljer i högre utsträckning statusfyllda utbildningar, medan de från lågutbildade hem väljer kortare utbildningar."

Källa

Annons:
Magi-cat
2016-04-04 08:02
#1

Oj, tänk att det inte kommit längre!?😮

Lite tråkigt faktiskt. 😕 Det är många som inte får de chanser de borde ha.

Undrar hur siffrorna ser ut under några decennier? När var det "bäst"? Har friskolor och skolpeng bidragit till att konservera sakernas tillstånd? 

Hittade nu en artikel som stärker mina tankegångar: Det fria skolvalet förvärrar segregationen. ..

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2016/02/17/alla-ska-ha-samma-chans


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-04-04 12:04
#2

#1 Det fria skolvalet är inte så fritt som man kan tro, med andra ord. De som vet att de kan väljer väljer, andra gör inte det. Även i förskolan börjar det bli tydligt vilka som väljer. På fristående förskolor (tror att jag skrev om det tidigare på Förskolan) är det övervägande barn till högutbildade. Redan där börjar segregation. 

Men något som är glädjande när det gäller val av utbildning, är att vuxna från arbetarfamiljer i allt större utsträckning läser på universitet. För 10-15 år sedan var det mycket större skillnader när det gäller hur många som läser på universitet mellan de som har akademiker- respektive arbetarbakgrund.

vallhund
2016-04-05 09:06
#3

Känns som det varit status quo i flera decennier, paradoxalt nog tror jag att vår fria utbildning o generösa studiemedel är en del av orsaken. I USA där utbildning är dyrt har de många fler med arbetarklassbakgrund som slutför högre studier.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: