Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 662 ggr
Loris M
2016-04-04 13:50

Hon måste vara bättre än han...

…. för att få samma lön. 

"Skillnaden mellan mäns och kvinnors löner minskar, men lönegapet är fortfarande stort. Forskare ser orsaker som att vi tenderar att överskatta mäns kompetens och att kvinnor med höga löneanspråk upplevs som krävande.

Nu ligger kvinnors genomsnittliga heltidslön på 86,8 procent av männens genomsnittliga heltidslön. Det framgår av Medlingsinstitutets senaste rapport som baserar sig på lönestatistik för 2014. Det så kallade könslönegapet är alltså 13,2 procent i Sverige som helhet, men varierar stort mellan sektorer och yrken.

− Det största könslönegapet finns bland höginkomsttagare och i högkvalificerade yrken. I lågkvalificerade yrken är gapet betydligt mindre. Där har det minskat kraftigt sedan 1970-talet, medan gapet knappt förändrats alls i högkvalificerade yrken, säger Johanna Kumlin som är forskare i sociologi och expert på Diskrimineringsombudsmannen."

Källa

Annons:
Magi-cat
2016-04-05 07:53
#1

"Forskare ser orsaker som att vi tenderar att överskatta mäns kompetens och att kvinnor med höga löneanspråk upplevs som krävande."

Tror det ligger mycket i det. 😕 Den krävande mannen betraktas som att han inser sin kompetens och självklart vill ha betalt som det anstår honom, medan den krävande kvinnan bara är jobbig.

Tänk att det fortfarande är så! 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-04-05 13:41
#2

#2 Sen finns det lite ovetenskapliga (men troligen sanna i många fall) påståenden att även män själva ofta överskattar sin förmåga medan kvinnor underskattar sin förmåga. 

Här finns en läsvärd krönika på temat:

"Jaja, dags att skriva en krönika. Jag är inte riktigt säker på vad jag ska skriva om, men det är lugnt. Det löser sig. Du vet, jag bara börjar skriva och så kommer det av sig självt, det gör inget om folk tycker det är halvdant. Det skiter jag i. Jag har i alla fall roligt. Ursäkta, förlåt för den usla inledningen. Det var inte jag som skrev den, det var mitt nya alter ego, Sköna Killen. Jag övar. Övar på att känna mig självklar och bry mig mindre. Att inte ursäkta mig. Jag har övat på det hela livet, men så fort jag gör ett framsteg känner jag mig dum eftersom jag säkert snart kommer bli avslöjad med att jag inte alls vet till hundra procent vad jag håller på med. Och visst är det det värsta som finns – människor som inte kan ALLT?/…/ Otaliga är de kvinnor som sitter på möten och försiktigt yttrar ”jo jag tänkte på en idé, den kanske inte är så bra men… ja, jag har inte riktigt tänkt klart på den”. Samtidigt sitter femtioelva män på samma möte som aldrig skulle få för sig att erkänna att de inte tänkt klart innan de kläcker ur sig sin idé. Det löser sig! Vi kör på det!

En bekant berättade att hennes pojkvän nyss fått en högre position på sitt jobb, som han egentligen var underkvalificerad för. Hon blev orolig för honom, och frågade om han inte tyckte det kändes nervöst och svårt. Inte alls, sa pojkvännen. Det kändes jättekul att få tjäna lite mer pengar."

Här kan du läsa hela krönikan!

Upp till toppen
Annons: