Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 689 ggr
Loris M
4/6/16, 8:29 PM

Ex-nazist kämpar för att motverka fördomar

"I en gymnastiksal sitter en stor grupp elever på mattor. De lyssnar knäpptysta på Tobias Swahn, som håller på att berätta om hur det kom sig att han blev nazist.

– Jag var skitförbannad hela tiden och hemma var vi jättefattiga. Vi fick välja mellan värme i huset eller mat i kylen. 

Men det var även känslan av ensamhet och brist på förståelse från vuxenvärlden, som gjorde att han till sist sökte sig till högerextremismen." Källa

Tobias berättar att han var aktiv i högerextrema rörelser i flera år, men när han träffade en tjej som han kunde prata ut med började han ifrågasätta det och så småningom började engagera sig i antirasiströrelser men även där kände han sig inte hemma. Han berättar:

"– När jag var nazist så älskade vi när den antirasistiska rörelsen kallade folk för rasister och idioter. Det var vårt bästa sätt att rekrytera folk på.

Efter att ha skrivit ett Facebookinlägg som delades många tusentals gånger, blev han kontaktad av Navid Modiri. Han kom till Sverige som liten, efter att ha flytt från Iran, och liksom Tobias Swahn gick han runt med en känsla av att debattklimatet i Sverige behövde förändras.

– Om målet är att skapa ett enat Sverige så kan det inte ske med anklagelser och dömanden. Det kommer inte att funka, säger Navid Modiri.

Idag jobbar de tillsammans som så kallade samtalsaktivister, där syftet bland annat är att lära ut metoder för samtal för att motverka fördomar."

Annons:
[NeferNefer]
4/6/16, 11:21 PM
#1

👍

Magi-cat
4/7/16, 9:24 AM
#2

👍🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[WiresInABox]
4/8/16, 8:41 AM
#3

Jag har varit med på några av samtalsaktivisternas öppna samtal i Malmö och sett Tobias & Navid in action, de är otroligt inspirerande och samtalen är väldigt givande! <3

Dioramabyggare
4/8/16, 9:00 AM
#4

👍🏆

Liv03
4/12/16, 8:50 PM
#5

♥️😊

Upp till toppen
Annons: