Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 1546 ggr
Loris M
4/6/16, 8:55 PM

De blev felaktigt placerade i särskolan

Tvillingbröder Rasmus och Robin Sjöholm flyttades i årskurs 4 till särskolan utan att det gjordes en ordentlig utredning. Det var först när de började gymnasium som det kom fram att Robin och Rasmus inte hade någon utvecklingsstörning och egentligen inte ska gå i särskolan. 

"Efter ett årpå gymnasie­särskolan lyckades Rasmus Sjöholm ta sig igenom den vanliga gymnasieskolan och arbetar nu som bagare.

— Men det har varit så mycket jobb att komma tillbaka. Jag kämpar fortfarande varje dag, säger han.

Rasmus Sjöholm beskriver det som att han kastades rakt in i en vägg, som han dessutom måste klättra över, när han skrevs ut från gymnasie­särskolan. Plötsligt betraktades han som en »normal« person som skulle klara allt som »normala« personer gör.

— Jag kan fortfarande känna mig främmande i vanliga diskussioner, för det var inte så vi diskuterade i särskolan. Tänk dig själv att bli tilltalad hela dagarna som om du vore ett dagisbarn, säger han."

Källa

Annons:
Loris M
4/6/16, 9:15 PM
#1

Tyvärr är Rasmus och Robin inte ensamma om det här. Skolinspektionens kontroller visar att det fortfarande finns många barn som blir felplacerade. Något som kan ha förödande konsekvenser när det gäller deras fortsatta utbildning. Så många som var fjärde granskad kommun fick kritik av Skolinspektionen förra året. 

"Norrtälje är en av de fyra kommuner som förra året fick föreläggande med vite av Skolinspektionen. När ­Agneta ­Eriksson för tre år sedan började som särskolestrateg i Norrtälje fick hon reda på att det fanns flera elever som hade bristfälliga utredningar.

— Elever saknade medicinska och sociala bedömningar. Det var dålig kvalitet på flera psykologiska bedömningar. Det fanns heller inga rutiner för uppföljning av eleverna, berättar Agneta Eriksson.

När utredningarna gjordes om visade det sig att fem elever som gick i särskolan inte borde gå där. Eleverna har nu fått börja i grundskolan med egna utbildningsplaner och får omfattande särskilt stöd för att klara övergången."

Källa

Det som är ändå positivt är att Skolinspektionen har ett särskilt fokus på särskolor och kommer under åren 2015-2017 att besöka landets alla särskolor.

[NeferNefer]
4/6/16, 11:21 PM
#2

Så tråkigt, och så onödigt … 😕

Magi-cat
4/7/16, 9:24 AM
#3

Det ska inte behöva hända…😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
4/8/16, 10:20 PM
#4

Vanligt för personer med asperger syndrom vad jag förstår (att hamna i särskola utan behov av det).

För många med hög IQ riskerar att hamna där vad jag förstår antingen pga problem (men som inte löses bäst med särskola tex asperger) eller tex att skolan är för enkel och det leder till att uttråkade ungar börjar strula (som min man tex men han klarade sig undan särskola).

l'm back

Loris M
4/8/16, 10:25 PM
#5

#4 Tragiskt men tyvärr verkar det vara verklighet för många. :(

Magi-cat
4/9/16, 7:16 AM
#6

# 4, 5 Det är lite ironiskt kan man tycka, men barn med mycket hög IQ blir ibland ansedda som jobbiga när de inte passar in i skolan.😕 Så tragiskt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
4/9/16, 7:58 AM
#7

#6 Ja, för skolan är till för "lagom barn" verkar det som. Inte för de som har diverse diagnoser och svårigheter, men inte för de som är smartare än genomsnittet heller. Särbegåvade barn pratar men ibland om och att skolan inte vet hur de ska hantera dem. De behöver andra utmaningar, men oftast blir det så som Tlover skriver, de blir uttråkade, understimulerade och till slut "bråkiga".

Magi-cat
4/9/16, 8:08 AM
#8

#7 "Ja, för skolan är till för "lagom barn" verkar det som"

Just precis! Och de som inte är riktigt lagom ska pressas ihop så de (helst) passar.

De särbegåvade är riktigt "jobbiga" för det verkar inte finnas någon förståelse för deras behov eller handlingsberedskap för att möta dem. De får hålla sig tillbaka.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

thenewbreed
4/12/16, 6:47 AM
#9

Skolgången var ett helvete för mig. Men jag lyckades komma undan i princip allt. när jag var 17 fick jag reda på att jag hade en koncentrationsstörning som heter ADD. Men jag tycker inte att det är en störning. Jag fungerar bara på ett annat sätt och är jätteeffektiv i mitt studerande under korta stunder. Det går naturligtvis inte ihop med skolans utformning av schema så därför orkade jag aldrig.

Jag skolkade rätt mycket för jag blev så trött. Jag gick hem och sov för att jag var helt slut. Sov ca 10 - 14 timmar per dygn. 

Jag blir så jävla arg, ursäkta mitt språk, men när det händer sådant här som med särskolan. Tänk om de kunde gjort rätt från början så kunde det finnas resurser till de som faktiskt behöver det på särskolan. Jag tycker att det finns många brister när det kommer till skolan och blir så förtvivlad att det inte görs något på riktigt. 

Usch så himla tragiskt.

Medarbetare på bildredigering! :)

Loris M
4/15/16, 6:23 PM
#10

En läsvärd debattinlägg i dagen DN av en tidigare särskoleelev:

"I sju år gick jag, på grund av min lindriga autism, i särskola. Först under grundskolans sista år och sedan under gymnasietiden. Det var ingen rolig tid. Vi fick ingen bra hjälp av lärarna under lektionstid, och dessutom sa lärarna till mig att jag inte skulle ha någon chans i framtiden med vuxenliv, jobb och utbildning. Jag hade inte heller många vänner i skolan, och som särskoleelev blev jag dessutom utsatt för mobbning av andra grundskoleelever. Det gick så långt att jag var nära att ta livet av mig. /…/

Forskning har också visat att andelen elever i särskolan ökat och att vissa elevgrupper, till exempel barn med utländsk bakgrund, är överrepresenterade. Själva idén med särskola har funnit sedan 1968 –  jag tycker det är ett förlegat datum och hör hemma i en tradition med olika skolformer för olika elevkategorier.

Särskolan innebär för flertalet elever ett helt liv i särställning. Ofta går man från skolan in som förtidspensionär i unga år och i bästa fall till någon sysselsättning inom Samhall eller daglig verksamhet av annat slag. Det är inget fel med daglig verksamhet eller Samhall. Men var sak ska vara på sin plats, för jag tycker inte man kan neka funktionshindrade till högskoleutbildningar eller till universitetsplatser i landet, bara för att en person har ett handikapp och svårare att hänga med i utvecklingen."

Källa

tarantass
4/22/16, 10:15 PM
#11

#9: "Tänk om de kunde gjort rätt från början så kunde det finnas resurser till de som faktiskt behöver det på särskolan. Jag tycker att det finns många brister när det kommer till skolan och blir så förtvivlad att det inte görs något på riktigt. "

Tänk om de kunde gjort rätt från början så kunde det finnas resurser, punkt. I hela samhället. För det är ett enormt begåvningsslöseri det här, och det har vi inte råd med i ett samhälle som ser ut som vårt.

Samtidigt är det väl omöjligt att häva i ett sådant samhälle. Det är ju bara ett enda slags robust men okänslig kapitalistiskt begåvad men annars medelmåtta som premieras. Och de mår inte heller bra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
5/10/16, 7:37 PM
#12

Mer riktad kritik mot kommunernas felplaceringar…..

"Elever från Särskolan i Örebro medverkade vid invigningen av 2016 års rikskonferens med sång och dans.

Men efter den lättsamma inledningen övergick deltagarna till den betydligt mer allvarliga konferensen med rubriken "Hur vet du vem jag är?".

Bakgrunden är att Skolinspektionen riktat kritik mot de utredningar som ligger till grund för en placering och ett mottagande i Särskolan. I vissa fall har det visat sig att elever som inte borde gått i Särskolan ändå placerats där."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/vem-hamnar-pa-sarskola

Bra att det uppmärksammas!

Loris M
5/13/16, 8:56 AM
#13

Och det här kan vara (och ofta är) konsekvenserna - särskoleelever har väldigt låg sysselsättning efter särskoleutbildning. Bara 6,6% studerar.

"Kunskaperna om arbetsliv och sysselsättning efter skoltiden för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning är näst intill obefintliga. I avhandlingen ”Sysselsättning och social rättvisa” presenteras unika resultat från en nationell registerstudie om efter(sär)gymnasial sysselsättning, som på flera sätt går emot vad man tidigare trott./…/ Endast 47 procent av de före detta särskoleeleverna har daglig verksamhet, 22,4 procent arbetar och 6,6 procent studerar.

– En betydande andel, 24 procent, tillhör kategorin ”någon annanstans” och har vare sig daglig verksamhet, ett arbete eller är studerande, säger Jessica Arvidsson, som står bakom avhandlingen."

Källa

Annons:
[NeferNefer]
5/13/16, 9:59 AM
#14

😕

Loris M
9/25/16, 3:15 PM
#15

Ännu en berättelse om felplacerade elever. 

"I vår serie om elevstöd har vi fått kontakt med många föräldrar som kämpar för sina barns rätt till stöd. En som hörde av sig var Kenneth Johansson. Han var en gång ett av de barn den här serien handlat om. I dag läser han själv till lärare.

Ämnena han studerar för att blir lärare i är matematik, teknik och kemi. Men vägen dit har varit allt annat än spikrak. Kenneth har aspergers syndrom och när han själv gick i skolan placerades han i särskoleklass mot sin vilja, och skoltiden satte djupa spår.

– Jag minns när vi var och tittade på gymnasieprogram och vi fick bara besöka särskoleprogrammen. Jag ville se på elprogrammet, men då sa de till mig att ”det är ju ett vanligt gymnasieprogram, det kommer du inte kunna gå”. Då undrade jag varför jag skulle ha mindre chans till en utbildning för att jag placerats i särskoleklass, säger Kenneth Johansson."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/placerades-i-sarskolan-studerar-till-larare

Maria
9/29/16, 9:56 AM
#16

#15 Stark kille. Vilken revansch 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
11/7/16, 9:59 AM
#17

Ännu ett fall med felaktig placering….

"När de 21-åriga tvillingarna Johan och Oscar Eriksson gick på lågstadiet i Nordanstig kommun, bestämde skolan att de skulle genomgå en psykologisk utredning. Enligt bedömningen hade pojkarna ett "begåvningshandikapp".

Lärarna tyckte inte att tvillingarna hängde med i utbildningen lika bra som de andra eleverna. Därför skulle Johan och Oscar skrivas in i särkolan. Eftersom en skola inte fanns i byn de bodde i fick de fortsätta i samma klass, men i stället arbeta med särskolematerial.

Patrik Eriksson, 46, är tvillingarnas pappa och berättar att utredningen gjordes helt utan hans och hans fru Berits vetskap.

– Det var som ett slag i ansiktet. Bara det att vi inte visste om att utredningen genomfördes kändes hemskt och fel, säger Patrik."

Källa

Magi-cat
11/7/16, 10:08 AM
#18

Så sorgligt! 😢 Och vad arg man blir! 😡 Sådant trodde man inte kunde hända i nutid, det är inte så många år sedan. Killarna har tydligen klarat sig bra 🏆 - trots "utredningen", inte tack vare att de fick extra hjälp ..Fruktansvärt att bara göra så och inte förklara, utan de trodde det var något fel på dem…😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
11/7/16, 10:50 AM
#19

#18 Tyvärr är det inte så ovanligt som man kunde tro (hoppas på). Jag känner en person som arbetar på SPSM-s specialskola för barn med språkstörningar och hon berättade att flerspråkiga barn är överrepresenterade hos dem. Men att det många gånger visar sig att de inte alls har en språkstörning utan att det handlar om att deras tvåspråkighet inte utvecklats som det brukar. Fruktansvärt!

Att gå på särskola innebär också en stora begränsningar och hinder senare i livet. Läste precis igår om hur svårt det är för dessa elever att komma ut på arbetsmarknaden eller ens på en praktikplats. 

"Elever i gymnasiesärskolan ska förberedas för yrkeslivet. Men det är svårt att hitta arbetsgivare som tar emot eleverna. 

– Det behövs ett större samhällsansvar, säger Anna Mannikoff, undervisningsråd på Skolverket."

http://nwt.se/sunne/2016/11/01/arbetsgivare-nobbar-sarskoleelever?refresh=true

Pyttelite
8/23/22, 5:37 PM
#20

Minst sex elever i Mjölby bedöms ha varit felaktigt inskrivna i särskola i sex år. Orsaken är att eleverna fått en felaktig diagnos av en psykolog. Enligt en lex Maria-anmälan som nu skickats till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, väcktes misstankarna efter ett testresultat i våras.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/elever-gick-i-sarskola-efter-felaktig-diagnos


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Minst sex elever i Mjölby bedöms ha varit felaktigt inskrivna i särskola i sex år. Orsaken är att eleverna fått en felaktig diagnos av en psykolog.
Annons:
Upp till toppen
Annons: