Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 1357 ggr
Magi-cat
4/7/16, 10:26 PM

10 miljoner - extra - till folkbiblioteken

En nyhet i positiv anda!

Våra folkbibliotek har en viktig roll som mötesplatser för människor med olika bakgrund och förutsättningar. Här finns ofta ett stort engagemang för att möta olika behov.
I bibliotekslagens anda ligger att verka för det demokratiska samhällets utveckling

Nu får biblioteken ett välkommet  extra anslag på drygt 10 miljoner för inköp av litteratur på andra språk än svenska.

Vårbudgeten ger också ett extra anslag på 500 000 kronor för att göra samhällsinformation lättare tillgänglig för personer med andra modersmål än svenska.

http://www.dn.se/dnbok/biblioteken-far-tio-miljoner-extra/

"Folkbiblioteken gör stora insatser för att ta emot nya besökare som flytt till Sverige. De ger exempelvis asylboenden tillgång till datorer och språkdatabaser samt justerar öppettider så att filialer nära boendena kan ge nyanlända en chans att använda bibliotekets resurser. Många samarbeten har också inletts med frivilligsektorn för att arrangera språkcaféer, bokcirklar med SFI, läxhjälp och sagostunder på olika språk."

http://www.biblioteksforeningen.org/svensk-biblioteksforening-valkomnar-satsning-pa-folkbiblioteken/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/7/16, 10:29 PM
#1

Hur är det där ni bor? Känns biblioteket som en mötesplats för alla?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wowy
4/7/16, 10:34 PM
#2

Tjoho! Folkbiblioteken rockar! #1 Där jag bor tycker jag nog att biblioteket känns som en mötesplats för de som är intresserade av att vara där, men ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt, det finns kanske fler som vill komma dit, men inte kommer. Hur är det där du bor, Magi-Cat?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Loris M
4/8/16, 8:13 AM
#3

Det låter helt fantastiskt! Jag vet att biblioteket där jag bor anordnar språkcaféer två ggr i veckan bl. a. Jag tycker att de är väldigt flexibla. När jag jobbade som förskollärare kunde vi beställa bokpaket till våra avdelningar. Vi berättade bara vilket tema (om det var något speciellt i jobbade med) vi önskade och hur gamla var barnen, så valde de ut lämpliga böcker. Vi kunde även önska böcker på olika språk som våra barn pratade. Men också låna ut till föräldrar. Vilket är jätte generöst. Jag vet att det hände ibland att böcker försvann när vi lånade ut till föräldrar, men vi behövde aldrig ersätta det. Ansvarig bibliotekarie sa bara: "De viktigaste ar att de läser för sina barn.". De anordnar även sagostunder för barn på olika språk en gång i veckan. 

När det gäller nyanlända, så är det jätte viktigt med att information når ut. Att sätta upp en affisch eller skriva om olika evenemang på hemsidan hjälper oftast inte. Eftersom det förutsätter att man vet var man ska leta liksom att veta vad man ska leta efter. Där tror jag att frivillighetsorganisationer, SFI-lärare, soc. m.m. som kommer i kontakt med nyanlända har en nickelroll för att förmedla kontakten. 

Edit. Nu har jag lagt till en ny diskussionskategori "Invandrings- och flyktingpolitik"

Magi-cat
4/21/16, 2:58 PM
#4

Där jag bor anordnas bl.a. språkcaféer i samarbete med frivilliga. Dessa har blivit mycket uppskattade och folk man möter frågar glatt när nästa blir!Biblioteken erbjuder en bra och tilltalande miljö som ger mer än evenemanget.

Det ordnas också sagostunder för barn. Ibland har man läst samma saga, (Alfons) först på somaliska, sedan på svenska, och det blev också lyckat.

Däremot finns inte Skype här, vilket en del av de stora biblioteken har men alla har fri tillgång till datorer och wifi.

Biblioteken är som en mötesplats för alla och så mycket mer än förmedla böcker och kunskap. Här finns "kontorsservice" som kopiering, att hämta och fylla i dokument, lära ut datoranvändning och kort sagt orientera sig i samhället. (Inte bara nyanlända kan känna sig utanför av olika anledningar.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/21/16, 6:45 PM
#5

#4 Fantastiskt! ❤️

Upp till toppen
Annons: