Annons:
Etikettövrigt
Läst 620 ggr
Loris M
4/8/16, 7:29 PM

Den internationella Romadagen

Idag är det romernas nationaldag och eftersom romer tillhör den grupp som kanske är mest utsatt för diskriminering i Europa tänkte jag uppmärksamma dagen.  Många har uppmärksammat dagen i medier idag, bl.a. skrev Gudrun Schyman och Soraya Post en artikel där de propagerar för att: 

"✓ Vi vill att det arbete som bedrivits inom Kommissionen mot antiziganism permanentas i någon form. Kampen mot hatbrott, diskriminering och för attitydförändring måste institutionaliseras i Sverige.

✓ Vi vill att den 2 augusti införs som officiell minnesdag för förintelsens romska offer och att Sveriges regering driver frågan om en gemensam europeisk minnesdag på EU-nivå.

✓ Vi vill se konkreta och effektiva åtgärder för inkludering av romer som levt länge i Sverige.

✓ Vi vill att Sverige driver på för en effektiv inkludering av romer inom hela EU.

✓ Vi vill att de romska EU-migranterna får tillgång till vård och skolgång i Sverige.

✓ Vi vill att hatbrotten tas på mycket större allvar av politiker, polis och rättsväsende."

Källa

Haynek Pallas uppmärksammar diskriminering av romska barn i en artikel i DN:

"Vad har skiftande allianser att göra med inhemsk minoritetspolitik? Allt, faktiskt. Det progressiva arbete som har utförts med romer i regionen har tillkommit genom påtryckningar och pengar från Bryssel. I synnerhet på det viktiga skolområdet. Tjeckien dömdes i Strasbourg för diskriminering av romska skolbarn 2007. Sedan dess har viktiga förändringar i skolsystemet varit få och EU-organ har frustrerat försökt få undanglidande tjeckiska utbildningsdepartement att lämna viktiga siffror."

Källa

Hynek Pallas är född i Prag 1975 och kom till Sverige med sin familj två år senare. Han är filmvetare och kritiker i DN och delar i dag sin tid mellan Stockholm och den tjeckiska huvudstaden. I april utkommer hans bok ”Oanpassbara medborgare – Historien om förföljelsen av de tjeckiska romerna”. 

I en lång och läsvärd artikel i DN (som är ett utdrag ur den kommande boken) skriver han om sina samtal med Prags romer och om deras situation:

"För familjen H var flytten början på problemen. Efter mer än två decennier i samma lägenhet har de nu aldrig bott längre än två år på samma plats.

– Efter att vi tvingats flytta visade det sig att få värdar var beredda att hyra ut till oss. Och de få som hyr ut till romer tar ut överpriser, berättar Jiří.

För att få hyra var familjen tvungna att lägga fyra förhandshyror och säkerhet. Det gick på sammanlagt 50 000 tjeckiska kronor. För familjer som inte tillhörde den grupp som gärna fick ta banklån blev sms-lån och ibland mindre lagliga lånemetoder lösningen. Men det hjälpte bara familjen H i korta perioder. Vart de än har flyttat så har kontrakten löpt på kort tid. Husen har sålts vidare, renoverats och hyrorna har höjts. Det spelar ingen roll om familjen söker sig längre ut i Prag – allt fler värdar har bestämt sig för att de inte vill ha romer.

– Det är inte alltid det sägs rakt ut. En gång kom värden och förklarade att de inte ville ha rökare i huset. Att ingen annan ipanelák- huset [höghuset] rökte och att vi måste flytta."

Källa

Annons:
Magi-cat
4/8/16, 7:45 PM
#1

Bra att dagen uppmärksammas på många orter idag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/8/16, 10:08 PM
#2

"Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke skickar en hälsning med anledning av romernas internationella dag."

http://www.regeringen.se/artiklar/2016/04/romernas-internationella-dag-8-april/

Magi-cat
4/9/21, 9:27 AM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/9/21, 9:43 AM
#4

💕🌸

[sekler]
4/9/21, 6:30 PM
#5

Heja heja heja, jag har ett fadderbarn i Rumänien och hennes liv betyder så mycket för där är dom verkligen utsatta och jag gör mitt allt för henne. Fina Mandalina som hon heter ❤️

Jag får inte visa foton av sekretess men hon är en juvel och hon ger mig så mycket ❤️

Jag har vart fadder i så många år och länder och jag önskar att fler vågar ta steget att hjälpa en människa i nöd för det kan göra så oerhört mycket ❤️❤️❤️

Upp till toppen
Annons: