Annons:
Etikettövrigt
Läst 771 ggr
Magi-cat
2016-04-08 21:42

Bota fördomar med nyfikenhet!

"Fördomar gör så att vi dömer människor utan att vi egentligen känner dem. Vissa personer får utstå effekter av fördomar mer ofta än andra. Därför arbetar många forskare med att komma på metoder för att få människor att minska på dem. En ny studie som har riktat in sig på fördomar mot transpersoner visar sig att öga-mot-öga-samtal är det mest effektiva sättet att ta död på de förutfattade meningarna."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nyfikenhet-tar-dod-pa-fordomar

Att vara nyfiken, positiv och fråga - vilket trevligt sätt att bli av med fördomar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-04-08 21:57
#1

Det är därför som barn är så fördomsfria. När de möter något/någon som är annorlunda så är de just nyfikna och frågar det de undrar över. När de fått svar så är de nöjda. Vi vuxna däremot är dåliga på det. Dessutom är det så enkelt och bekvämt att hata och vara fördömande mot de man inte träffat eller lärt känna. Som de skriver i artikeln, "fördomar växer när man har ett långt avstånd till någon, när man sedan kommer nära och lär känna personer så suddas fördomarna ofta ut."

Magi-cat
2016-04-09 07:22
#2

Det är så härligt med barn. De börjar helt enkelt leka….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-04-09 08:00
#3

Mer möten i barnens anda ❤️

Maria
2016-04-09 10:53
#4

Bland det bästa jag vet är när fördomar knäcks. Speciellt mina egna som jag oftast förnekar😉

Jag kan berätta om en kille som bodde i vårt område. Han såg ut som en riktig buse. "Hells Angels" typ… Massa kedjor, långt hår och skägg, svartklädd och dödskallar överallt. Tatuerad så klart.

En dag såg jag på håll att han kom med en valp och han hade skaffat en PUDEL😐 Då kände jag en liten "knäck" på mina fördomar. Jag hade väntat mig en sorts kamphund eller liknande…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2016-04-09 11:20
#5

#4 Visst är det härligt när fördomar knäcks. En pudel och busar går ju inte ihop.😃

Alla har vi fördomar, även om vi ogärna vill erkänna det. En kollega till mig berättade för ett tag sedan att hon var nära att ringa polisen den morgonen och varna för ett terrorattack. När hon kom till jobbet den morgonen möttes hon av en ung man utanför dörren. Han hade lång svart skägg, utländsk bakgrund och bar på en väska. Han vankade fram och tillbaka och hon upplevde honom som nervös. Hennes första tanke var: Terrorist! 

Hon började skaka och funderade om hon skulle larma polisen. Men lektionen skulle börja snart och hon hann inte komma längre än så. När hon kom in i undervisningssalen såg hon den unge mannen igen. När han öppnade sin väska blev hon helt förlamad av skräck. Det visade sig i alla fall att mannen var en av hennes studenter, han hade dator och böcker i väskan och var hur trevlig som helst. 

När jag träffade henne vid lunchtiden var hon fortfarande uppskakad. Dels för att hon verkligen trodde att mannen skulle utlösa en bomb precis när som helst. Dels för att hon kom på sig själv med att ha sådana fördomar.

Maria
2016-04-09 11:27
#6

#5 Ja det är nyttigt.

Det är alltid bra med uppvaknande.

Samma när jag träffade kirurgen som skulle operera min hjärna.

Han var så ung att jag nästan hoppade till. Dagen efter såg jag honom på en bänk vid busshållplatsen med lurar med musik och jag tänkte "lille vän, ska du in och rota i min hjärna"😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Loris M
2016-04-09 11:30
#7

#6 😂 

Jag hade nog tänkt samma, måste jag erkänna. ☺️

Magi-cat
2016-04-09 11:33
#8

Det är roligt att bli av med fördomar. 😃 Den största fördomen lär vara att man själv inga har…😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-04-09 11:34
#9

#8 Ja det har du alldeles rätt i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2016-04-17 12:30
#10

#4 Det var ungefär som när jag fick en ny kollega. Han var stor, muskulös, tatuerad och med rakat huvud. Hade jag träffat honom på stan hade jag gått över till andra sidan gatan för att slippa möta honom. Han visade sig dock vara en riktigt trevlig kille utan tillstymmelse till våldstendenser, men som vågade gå emellan när någon behandlades illa. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: