Annons:
Etikettövrigt
Läst 751 ggr
Loris M
4/8/16, 10:22 PM

Huvudbonader kan skada andra

"17-åriga Noha Berhan har spelat basket halva sitt liv. Hon har utbildat sig till domare och jobbat som tränare och det var under domarutbildningen för ett år sedan som hon fick syn på regeln i baskethandboken. 

– Då så stod det att huvudbonad inte är tillåtet. Så fick jag reda på det, för första gången. Jag blev chockad, det kändes inte på riktigt för jag har alltid trott att basket är för alla. Så jag har aldrig tänkt tanken att en sådan regel har funnits, eller finns."

Källa

Det här låter ju jätte konstigt. I reglerna står det att spelarna inte får använda utrustning eller föremål som kan skada andra spelare. Bl.a. är det inte tillåtet med skyddsutrustning av metall, plast, eller annat hårt material (vilket är förståeligt) och så huvudbonader. 🤪Hur tänker de där? Att mjuk tyg som Noha har på sitt huvud kan skada andra?! Märkligt!

"Internationella basketförbundet, FIBA, ser huvudbonader i basket som en säkerhetsrisk. Just nu pågår dock en två år lång testperiod där hijab är tillåtet på ungdoms- och distriktsnivå i Sverige, men inte på elitnivå.

– Jag får inte spela i vissa nivåer och jag känner mig helt enkelt lite utanför. Jag förstår inte vad skillnaden är mellan en spelare som har hijab och en som spelar utan. Det har ingeting med basket att göra utan helt enkelt vad man har för trosuppfattning, säger hon."

Annons:
[NeferNefer]
4/8/16, 11:22 PM
#1

Märkligt. Då borde man väl inte få ha hår på huvudet heller, tänker jag. Hår kan vara hårdare än tyg, till och med. Tänk en person som har tjockt hår och bär det i en fläta, exempelvis.

Magi-cat
4/9/16, 7:20 AM
#2

Såg det där inslaget på TV igår….
Inte lätt att förstå sig på regler alla gånger…Säkert hade de inte tjejer och hijab i tankarna när de skrev de här.

Det blir säkert en ändring snart…Kul att hon funnit något hon brinner så för!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/9/16, 7:50 AM
#3

Glasögon är också hårda. Dem kan en säkert skada sig på. Mer än på tyg i alla fall. 

De får ta och ändra reglerna, omedelbums! 👍

Upp till toppen
Annons: