Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 912 ggr
Magi-cat
4/10/16, 9:46 AM

Skolidrott och betyg

Det sägs ofta att barn/ungdomar rör sig för lite. Det försöker man ungefär lika ofta avhjälpa med krav på fler idrottstimmar i skolan. Men hjälper det de elever som inte känner sig bekväma med skolidrotten?

Ett annat förslag (här under ordet fritt) är att ta bort prestationskraven och betygen. Låta eleverna röra sig som något positivt och roligt! Låta alla vara med oavsett förutsättningar. 

"Att man inte får betyg utan det är en tid på skoldagen där man rör på sig, gör roliga saker tillsammans och att allt gällande paddor, telefoner och annat inte ens får komma in i salen!"

http://www.corren.se/asikter/insandare/idrott-i-skolan-ska-handla-om-halsa-om4087584.aspx

Bra förslag tycker jag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
4/10/16, 9:56 AM
#1

Tycker också att det är ett bra förslag. Det här med prestation och betyg förstör så mycket och dödar lusten. Som de skriver, i idrotten använder man kroppen och det borde inte bedömas på samma sätt som de teoretiska ämnena.

Wowy
4/10/16, 10:04 AM
#2

Idrott och hälsa är ett oerhört brett ämne. Får man inte godkänt på en del får man underkänt i betyg. Jag fick F i idrott en termin för att jag inte kunde simma.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Magi-cat
4/10/16, 10:19 AM
#3

#2 Tråkigt att höra att du fick F!

Det blir så snett när ämnet är prestationsinriktat och krav på vissa moment förutbestämda.

#1 Precis, det dödar lusten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wowy
4/10/16, 1:09 PM
#4

Sedan när jag lärt mig simma fick jag C, så jag var ju bra på andra delar. Om man vet att man inte är godkänd i ett delmoment, känns det kanske inte som någon idé att jobba i ämnet eftersom man vet att man inte kommer bli godkänd. Man måste vara duktig i alla moment för att få ett bra betyg.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Vixxen
4/12/16, 12:21 AM
#5

#0 Bra förslag!

Dioramabyggare
4/13/16, 9:06 AM
#6

Denna serie är bland det bästa som sänts i tv tycker jag:

http://www.svtplay.se/video/6991177/gympalararen/gympalararen-avsnitt-1

Annons:
[NeferNefer]
4/13/16, 1:03 PM
#7

Jag har alltid tyckt att måste alla tvunget ha idrott borde det gå att välja mellan de vanliga idrottslektionerna och dans. Jag hade lätt tagit dans!

Sabinan
4/13/16, 6:21 PM
#8

Håller med om att det är ett bra förslag. 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Zachapacka]
4/16/16, 7:53 PM
#9

Håller helt med att man borde plocka bort betyg i idrott men vi kommer ju problemet att en del elever helt enkelt kommer skita i idrotten eftersom "att de ändå inte har någon betydelse"

Wowy
4/16/16, 7:56 PM
#10

Jag tycker att man borde fråga elever varför de struntar i att gå på idrotten. Tillsammans kan man komma på en lösning.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[Zachapacka]
4/17/16, 4:43 PM
#11

#10 det beror nog lite på vilken årskurs de är. Början av högstadiet inga problem, men senare nej. Det kommer inte lyckas, man tycker helt enkelt att de är jobbigt, tråkigt, stelt (ombytet och omklädningsrummen kan vara väldigt jobbiga för vissa) att det helt enkelt inte är värt

Upp till toppen
Annons: