Våld, övergrepp, mobbning

Alla såg men tittade bort

2016-04-11 20:49 #0 av: Loris M

"Victor Robuschis starkaste minne från högstadiet är hur han hukar framför sitt skåp. Plötsligt träffar en spark i ryggen.

– Jag kommer ihåg att det gjorde väldigt ont. När jag vände mig om, var ingen där. Alla stod och tittade längre bort, men ingen sade något. Under alla år har jag aldrig känt mig så ensam som då, säger han.

Händelsen utspelade sig på Victor Robuschis femte skola i ordningen – Nordhemsskolan. Men Victor Robuschi menar att den skolan knappast var unik, sett till stämningen bland eleverna. Han valde att byta skola sex gånger under grundskoletiden under sina försök att undkomma mobbningen. /.../ Victor Robuschi vet med sig att han släpat en kille genom klassrummet och drämt killens huvud i fönstret. Över en skitsak.

– Hur lärarna reagerade då, det var typiskt. Det hände inget mer än att jag fick gå ut ur klassrummet. Det var rejäla slagsmål ibland. Men det blev aldrig någon polisanmälan, säger han"

Källa

Victor berättar också att förtroendet för vuxna och lärarna var så lågt att det var ingen idé att berätta. Även när det var riktigt våldsamt så pratade de inte med lärarna. Det tycker jag är så tragiskt. Ledsen

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-04-11 21:36 #1 av: Magi-cat

Ledsen

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-04-12 23:03 #2 av: [NeferNefer]

Gråter

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-04-13 09:01 #3 av: Dioramabyggare

FunderarGråter

Anmäl
2016-04-13 18:12 #4 av: Sabinan

Tyvärr känner jag igen mig från när jag var mobbad i skolan.
Hemskt Ledsen

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.