Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 780 ggr
Loris M
4/13/16, 8:51 PM

Pappan som gick till skolan i en klänning

Sådana här pappor tycker jag om! 🙂❤️

"Rosa, rött och lila. Det var sexårige Walters favoritfärger. En dag kom han hem från skolan i Marks kommun och berättade med stråk av sorg i rösten att han inte längre ville bära sina lila strumpor. Pappa Mentor Pasha blev bestört och agerade blixtsnabbt. Nästa dag tog han på sig sin frus kläder - rosa benvärmare och klänning - innan han åkte till Walters skola där Mentor vid tidpunkten också arbetade./…/

Mentor Pasha säger att normen slår ner hårt på alla som avviker - oavsett på vilket sätt man gör det.

– Det kan handla om könsroller som i Walters fall. På högstadiet uppfattar jag det som att det också handlar mycket om att man har "rätt" märken på kläderna. Har man inte det riskerar man att få glåpord. Det oförlåtande klimatet slår hårt mot barnen, menar Mentor Pasha.

– Det är klart att det är många som mår dåligt. Och det blir ett ekonomiskt problem också. En klassfråga eftersom märkeskläderna är dyra. Vissa barn har inte råd att klä sig så som man "borde" göra fast att det inte finns något borde. Han understryker att barnen inte ska lastas för den rådande situationen. I stället drar han en lans för att vuxenvärlden ska ta ett större ansvar."

Källa 

Annons:
Magi-cat
4/13/16, 8:56 PM
#1

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
4/13/16, 9:28 PM
#2

Gammal nyhet (att han gick till skolan i klänning) men viktig

l'm back

Loris M
4/13/16, 9:41 PM
#3

#2 Ja, det är gammalt (jag tror att jag skrev om det på Förskolan) men viktigt som du också skriver. Den här artikeln är egentligen en uppföljning. De skriver:

"Hur har det gått för din son Walter sen vi skrev om er senast?

– Han vågar vara sig själv och bära de färger han vill. Det har inte bara att göra med att jag hade på mig klänning i skolan. Vi pratar mycket om sådana här saker hemma. Just nu är han i en period där han ska vara lite tuff men det går nog snart över, säger Mentor Pasha och skrattar"

tlover
4/13/16, 9:55 PM
#4

#3 Jo jag märkte att det var en återkoppling, tänkte mest att vissa kan missa det.

l'm back

[NeferNefer]
4/15/16, 6:29 PM
#5

En riktig toppenpappa, jag önskar att alla barn hade såna föräldrar/ vårdnadshavare ❤️

Liv03
4/26/16, 3:31 PM
#6

👍

Annons:
tarantass
4/27/16, 5:58 PM
#7

Det kan man kalla en mentor. (Ordet är ju ett namn från början.)

Den som är hågad kanske kunde starta en skola för den sortens civilkurage?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: