2016-04-17 11:21 #0 av: Loris M

Det här är ärligt talat inget jag reflekterat över tidigare, men visst känns det lite omodernt att kalla cyklar för dam- och herrcyklar?

Det tycker i alla fall Marcus Carlsson som skriver så här för Metro:

"Häromdagen bestämde jag mig för att njuta av det vackra vårvädret genom att ta en cykeltur på min ”damcykel”. Efter att ha cyklat ett par kilometer frågade jag mig själv: varför heter det just dam- och herrcykel? Varför är det viktigt att ha könsbenämning på cyklar? /.../ Historiskt sett har det blivit kallat damcykel eftersom det ansågs både opraktiskt och ofint för en kvinna, som under denna tid oftast bar kjol, att slänga benet över sadeln för att kliva av och på cykeln. Därför tillverkades en cykel med böjd stång som skulle underlätta på och avstigningen för kvinnor med kjol. Den lite mer moderna damcykeln anses dessutom oftast vara bekvämare och ett mer lämpligt val vid cykling i stadsmiljö. /.../

Det är i min mening en onödig benämning som tyvärr får vissa människor att välja bort den sortens cykelram som inte stämmer överens med deras biologiska kön. Detta är väldigt synd, då valet av cykel aldrig borde bero på det biologiska könet, utan istället efter cykelns funktion."

Källa

Vad tycker ni? Är det dags att skippa uttrycket dam- och herrcyklar?