Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 1051 ggr
Loris M
4/17/16, 11:21 AM

Slut för dam- och herrcyklar?

Det här är ärligt talat inget jag reflekterat över tidigare, men visst känns det lite omodernt att kalla cyklar för dam- och herrcyklar?

Det tycker i alla fall Marcus Carlsson som skriver så här för Metro:

"Häromdagen bestämde jag mig för att njuta av det vackra vårvädret genom att ta en cykeltur på min ”damcykel”. Efter att ha cyklat ett par kilometer frågade jag mig själv: varför heter det just dam- och herrcykel? Varför är det viktigt att ha könsbenämning på cyklar? /…/ Historiskt sett har det blivit kallat damcykel eftersom det ansågs både opraktiskt och ofint för en kvinna, som under denna tid oftast bar kjol, att slänga benet över sadeln för att kliva av och på cykeln. Därför tillverkades en cykel med böjd stång som skulle underlätta på och avstigningen för kvinnor med kjol. Den lite mer moderna damcykeln anses dessutom oftast vara bekvämare och ett mer lämpligt val vid cykling i stadsmiljö. /…/

Det är i min mening en onödig benämning som tyvärr får vissa människor att välja bort den sortens cykelram som inte stämmer överens med deras biologiska kön. Detta är väldigt synd, då valet av cykel aldrig borde bero på det biologiska könet, utan istället efter cykelns funktion."

Källa

Vad tycker ni? Är det dags att skippa uttrycket dam- och herrcyklar? 

Annons:
Aleya
4/17/16, 11:34 AM
#1

Jag sa nej. Jag fattar inte varför det känns som att det är nästan inget får benämnas som dam eller herr i dessa dagar. Jag börjar bli lite smått leds faktiskt på detta jagande och ombildande av ord för att det ska passa "alla". Ne, för mig kan saker gott benämnas dam och herr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TatsuOni
4/17/16, 11:38 AM
#2

Ärligt talat så har jag aldrig ägt en riktig "damcykel". Som barn var det barncykel och sedan fick jag pappas "herrcykel". Nu har jag en Elgigantencykel. Vad klassas den som? Ingen äkta damcykel i alla fall.

Så länge den tar mig framåt och är någorlunda bekväm så får den ha "vilket kön den vill"😛 Nää, skrota könsbestämda cyklar och klassa dem hellre som t ex sportcyklar och stadscyklar om de nu måste klassificeras.

För jag ser inte att könsuppdelning på just cyklar har någon vettig funktion. För den delen så borde det väl då vara män som inte borde ha stång på cyklar då det är väldigt känsligt för dem om de slår i… Vet att det finns män som använder "damcyklar" av just den anledningen.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Farwuq
4/17/16, 11:53 AM
#3

Jag har inget emot att det kallas herr- eller damcykel, folk får säga och benämna saker hur de vill; lite frihet måste man få ha.
Det som gör mig sur, är att det numera över allt babblas om "kön"; det måste bli ett slut på det där politiserande "pk-snacket" någon gång, det får mig att klökas.

Sedan rent funktionellt så är ju en damcykel lättare att ha att göra med. Det enklaste vore om man bara tillverkade damcyklar och kallade dess rätt och slätt för cykel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Skorpion76
4/17/16, 5:47 PM
#4

Jag kan inte ens cykla!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[WiresInABox]
4/18/16, 2:06 PM
#5

Vet inte varför vissa tycker det är så viktigt att könsbestämma saker helt i onödan. Vad är grejen? Det är ju mer frihet överlag att ta bort könsbestämningar än behålla dom. Det som kallas "PK-snack" handlar om inkluderande av alla sorters människor och inte bara de som hör till normen, hur kan det vara något dåligt? Jag fattar verkligen inte. Själv äcklas jag av det cis- och heteronormativa samhället. Och är det verkligen så viktigt att behålla könsbestämningen på CYKLAR? Herregud. Här hoppas jag man ska sluta könsbestämma typ bindor och tamponger, så är vi fortfarande fast på cykelstadiet. I don't even

Jag tycker att stången på sk herrcyklar är sjukt opraktisk. Det är krångligare att ta sig upp på cykeln och det gör ont att slå i den, har jag hört från folk som har pung. Vad är den bra för? Gör den själva cykeln mer stabil? Den måste ju ha nån fördel eftersom den finns kvar.

Skorpion76
4/18/16, 2:48 PM
#6

#5 Det är precis likadant med Herr och Fru Gårman!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[helga21]
4/20/16, 4:46 PM
#7

Måste man precisera allting här i världen. Vill ja g fråga efter en cykel så gör jag det oavsett hur den ser ut! Dam- herr eller -barn eller trehjulig om så önskas.  Måste an sätta etiketter p allting vad det är?

Personligen så betvivlar jag att de som använder cykeln som ett fortskaffningsmedel och inte för racing bryr sig om vad den kallas precis lika mycket som de  vill ha den till racing vill har den för ett tävlingssammanhang.

Liv03
4/20/16, 9:02 PM
#8

Jag blir irriterad när det finns dam- och herrsaker. Som till exempel herr- och damavdelningar på klädaffärer, det gör bara så att de som är till exempel killar och går till tjejavdelningen för att köpa kläder blir tittade på, och tvärt om. Nej, jag ser ingen anledning till att ha dam- och Herrcyklar, det är bara onödigt och får folk att må dåligt.

Magi-cat
4/20/16, 9:16 PM
#9

#8 Är det så att folk mår dåligt av att det finns dam- och herrcyklar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Turast
4/20/16, 10:39 PM
#10

#9 vet flera som blev retade och mobbade för att de hade "tjejcyklar" (sådan med låg stång mellan benen) bara för att de som hade cyklarna var av manligt kön. Jag själv blev retad för att jag hade en "killcykel"(sådan med vågrät/hög stång mellan benen), för att jag är av kvinnligt kön. Så ja, att könuppdela objekt kan få en att må dåligt.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Skorpion76
4/21/16, 6:55 AM
#11

#8 Att det finns dam och herr avdelningar på toaletter och ställen där man klär av sig är en sak. När det gäller cyklar var det tidigare så att damerna hade kjol och då var den tvära stången på herrcykeln i vägen, men numera är det så många tjejer som har byxor att man mycket väl kan slopa det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Magi-cat
4/21/16, 7:21 AM
#12

Tidigare har jag faktiskt inte tänkt på  frågan herr -damcyklar. Om det är så att folk mår dåligt av att det finns herr- och damcyklar får kanske frågan prioriteras upp från praktiskt/opraktiskt till någonting viktigt att lösa?

Jag tänker mig att att från början var stången på herrcykeln för att staga upp den och få den mer bärkraftig? (Eftersom män i genomsnitt väger mer och är längre än kvinnor.) Fortfarande (kan jag tänka mig) finns det behov av kraftigare cyklar/lättare cyklar. Man skulle då inte behöva benämna dem dam/herr, om det löser ett problem.
"Unisexcyklar" har dock funnits länge. flera decennier.

Men ändå tycker jag att det viktigaste är att jobba med attityden. (Den försvinner inte automatiskt för att man ändrar ett ord.) Ingen ska bli mobbad för ett objekts skull och valfrihet och lika villkor ska gälla.

Här ser jag småkillar cykla omkring på rosa (=tjejiga) sparkcyklar. Växer de upp med friheten att välja (och att inte retas) är det vad de har med sig senare också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/21/16, 8:13 AM
#13

#10 Jättetråkigt att du blev retad! Så fånigt att retas för hur en cykel ser ut! 🤪
Var det ingen vuxen som hjälpte till?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Turast
4/21/16, 8:22 AM
#14

#13 ja de flesta saker man blir mobbad för är rätt löjliga faktiskt haha..! Nä, de kom med sexistiska kommentarer som "pojkar är ju pojkar" "äsch de är bara förtjusta i dig" osv ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[helga21]
4/21/16, 9:50 AM
#15

Så här ser sportcyklar ut och det variera med hur ramen är skuren.

http://www.teamsportia.se/tips-rad/cykling/cykelvaljaren/sportcykel

Loris M
4/21/16, 10:00 AM
#16

#15 Och det varierar beroende på om det är dam- eller herr sportcykel. Här står det dam sport: http://www.teamsportia.se/produkter/cykel/cyklar/sport-dam-28

Jag tycker i alla fall att det är fullständigt onödigt att kalla cyklar för dam och herr. Kan de inte heta bara cyklar? Eller om man nu vill precisera så är det funktionen i så fall, sport, racer… 

Jag har också erfarenhet av att unga killar drar sig för att använda damcyklar eftersom den heter just så och för att de riskerar bli retade.

Magi-cat
4/21/16, 10:08 AM
#17

Jag tittade av en händelse på elcyklar på Biltema en dag. Men jag såg inget om att de hette annat än elcyklar, inget "dam" eller "herr". (Eller så var det bara jag som inte såg …😎🤪)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/21/16, 10:15 AM
#18

#17 Det här är faktiskt rätt så festligt. Tänkte precis skriva: Tummen upp för elcyklar, för det står faktiskt inte att det är dam eller herr. Här kan man se en elcykel som skulle kunna betraktas som damcykel men det står bara att det är en elcykel.https://www.xxl.se/velocity-by-white-velo-city-electricity-one-ane-16-elcykel/p/1119313_1_style?gclid=CJ-ctuGjn8wCFYIxcgodRQAN8A

 MEN… om man läser under "Produktdetaljer" står det "Användare: Dam". De kan ju bara inte låta bli. 😃

Magi-cat
4/21/16, 10:20 AM
#19

#18 👍 Då var det inte bara att jag inte såg. 😃👍

Man ska aldrig läsa det finstilta….🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
4/22/16, 7:51 PM
#20

Som andra har påpekat, folk väljer faktiskt cyklar efter det kön de tillskrivs och inte efter vad de annars skulle föredra och folk blir faktiskt retade om de är otaktiska nog att välja "fel". Det här är ett såpass tydligt exempel på den styrningen att även de som spyr på allt vad lika villkor heter borde kunna se det.

#5 (kanske jag har missat att någon redan har svarat): vitsen med sluten eller diamant-ram (till skillnad från öppen) är att cykeln blir styvare, så att mer av den kraft man lägger ner i trampandet faktiskt går ut i hjulen. Öppna ramar blir litet av fjädrar på det viset, fast ("allt annat lika", som stålsort osv.) mindre ju rakare rören är och ju högre det övre röret sitter. En sluten ram tål också stötar bättre. I gengäld blir den själv något stötigare förstås.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[helga21]
4/22/16, 7:57 PM
#21

# 20 Av den anledningen så är alla sportcyklar med ram i lite olika höjder beroende på person, dvs det har ingen betydelse vilket kön man har.

Magi-cat
4/23/16, 7:18 AM
#22

Tittade runt lite i cykelbeståndet här omkring, helt slumpmässigt och ovetenskapligt. Fann då att de ser lika ut hos ungdomar och lite äldre. Dvs det gick inte att utläsa om den var såld som en "dam" eller "herr"cykel. Det var helt enkelt en cykel att transportera sig på. ("Unisex"cyklar har som sagt funnits länge.)

Men i uppväxten när lillkillen får en egen tvåhjuling blir det en tuffare modell, medan tjejen väljer en mer "tjejig". Om det står "pojk" eller "flick" på skylten i affären? Det vet jag inte. 
Även om benämning efter kön tas bort kan alltså utseendet fortfarande skilja. Hur ser ni på det?
I den bästa av världar blir ingen retad för något alls och inte heller den cykel man väljer och blir någon det ändå måste vuxenvärlden agera för att sätta stopp för retandet och förändra den attityden!

(När jag var liten blev jag retad för min cykel, drog jag mig just till minnes. Den var röd och jag var jättestolt, men jag hade ärvt den av en kusin och den var lite rostig och skamfilad. De som retades hade nya och flashiga cyklar.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: