Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 1121 ggr
Loris M
2016-04-24 11:18

Vilka frågor brinner ni lite extra för?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det vill säga när det kommer till lika villkor och jämlikhet. Är det feminism, HBTQ, rasism, funktionshinder…?

Själv känner jag stort engagemang för alla frågor som tas upp på sajten, men det är ändå två frågor som jag brinner lite extra för. Det första är funktionshinder (vilket också gjorde att jag valde att utbilda mig till och arbeta som specialpedagog) och att barn, unga och vuxna med olika funktionshinder ska ha samma möjligheter att delta i vårt samhälle som alla andra. Speciellt när det gäller utbildning.

Det andra är rasism och främlingsfientlighet. För mig är det fullt obegripligt att någon kan göra skillnad på människor och människor p.g.a. etnicitet eller hudfärg. När någon visar tendenser till det så ser jag verkligen rött. Det är också anledningen till att jag undviker att diskutera på vissa sajter där sådant kan förekomma. Egentligen ska okunskap bemötas med kunskap och fakta, men många av dessa personer har cementerat sina åsikter så det inte går att nå fram.

Vad brinner ni för?

(Bild från Fotolia tillåten på Ifokus)

Annons:
Magi-cat
2016-04-24 11:31
#1

Måste tänka efter, men det är nog rasism och främlingsfientlighet. Och barn. Och ekonomi, alltså fattig/rik.

Håller med om att det känns hopplöst då kunskap och fakta inte når fram. Det tar bara energi som kan användas bättre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-04-24 14:44
#2

Jag har alltid brunnit för HBTQ-frågor men nu så är främlingsfrihet också ett stort ämne att brinna för.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MelodyX
2016-04-26 12:58
#3

Främlingsfientlighet. Men det var nog inga höga odds att jag skulle svara det 😃

Sedan brinner jag starkt för pressfriheten också, även om det kanske inte hör till den här sajten. Sverige har tappat tre placeringar på den internationella pressfrihets listan det här året jämfört med förra. Det är ett fruktansvärt angrepp mot just demokratin eftersom fri press är en av demokratins vagga. Det handlar om hot mot journalister samt rätten att få uttrycka sin åsikt i synnerhet (då pratar jag om de åsikter som i sig inte utgör ett brott mot lagen så som hets mot folkgrupp etc). Det är otroligt sorgligt att vi går mot en sådan tid.

Liv03
2016-04-26 15:24
#4

1. Rasism och främlingsfientlighet 2. HBTQ/feminism Har alltid brunnit för de här frågorna. Jag kan inte förstå hur man kan göra skillnad på folk och folk!!

[WiresInABox]
2016-04-26 21:23
#5

Det är mycket jag tycker är otroligt viktiga frågor, men där jag känner att jag personligen har störst chans att påverka är HBTQ-frågor, fokuserat på trans då jag själv är transman och känner att jag kan göra skillnad vad gäller det (jag gör det via en viss konstart jag nyligen upptäckt, är inte så mycket för politiskt engagemang (dock är ju allt indirekt politik in one way or another)). 

Även feminism och anti-rasism är något jag brinner för men det är inget jag aktiverat mig för på samma sätt, förutom i vardagen.

[helga21]
2016-04-27 11:29
#6

Rasism är för mig fullständigt ofattbart men när det kommer till kultur så är jag av en helt annan uppfattning.

Annons:
MelodyX
2016-04-27 13:11
#7

#6 kan du utveckla?

[helga21]
2016-04-27 14:49
#8

# 7 att göra skillnad på någon pga hudfärg och börd är främmande. Däremot så har jag stött på olika former av kulter och en del har jag lite lättare för än andra. Men så länge det är jag som kommer dit så tar jag skeden i vacker hand och förväntar mig att folk gör det som kommer hit också.

[NeferNefer]
2016-04-27 18:09
Skorpion76
2016-04-29 06:51
#10

Jag brinner extra mycket för att man lyfter fram funktionshindrade personer och låter dem svara själva på de frågor de kan.  Man ska inte prata över huvudet på dem, men tyvärr görs det väldigt ofta och det som verkligen gör mig arg är att man anser att man gör det av välmening! 🤢 🤢 🤢 🤮🤮🤮


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: