Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 792 ggr
Magi-cat
2016-04-27 09:19

Kvotering till dataläger

Det anordnas sommarläger i dataprogrammering för barn. Målsättningen är att hälften tjejer, hälften killar ska delta.

"Lägret arrangeras av bland annat det kommunägda bolaget Mjärdevi science parkför andra sommaren i rad. Det kan beskrivas som en succé: 50 barn ska delta och det tog 42 minuter och 48 sekunder för att fylla platserna. Hälften av dem var vikta för killar och hälften för tjejer. Här finns dock en viss skillnad. Det tog nämligen bara cirka tre minuter för killarnas kvot att fyllas. Det har fått flera att reagera."

DO vill inte kommentera den specifika händelsen, men säger att i vissa fall kan lagen tillåta att tjejer och killar behandlas olika.

http://www.corren.se/nyheter/diskriminering-pa-datalager-om4110854.aspx

Vad säger ni? Är det ok att kvotera barn till ett läger?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Inkanyezi
2016-04-27 09:28
#1

Jag tycker inte att man ensidigt kan påstå att det är fel, men frågan kan ju vara värd att ta upp med DO och se hur det faller där.

Om jag skulle arrangera ett sådant läger, med en uttalad önskan att få med tjejer, kan jag inte se att det skulle kunna göras på något annat sätt. Att pojkar hänger på låset i högre grad ska då inte hindra att lika många tjejer kommer med. Det handlar ju inte om personens lämplighet för ändamålet, utan om önskan att delta, och det är rätt så klart att fördelningen demografiskt mellan könen är ganska jämn, med en viss övervikt av tjejer.

Så jag tycker att kvoteringen är okej.

Loris M
2016-04-30 08:58
#2

Det här med kvotering är inte lätt alla gånger och ofta är gränsen mellan positiv särbehandling och diskriminering hårfin. Men i det här fallet så tycker jag faktiskt att det är okej. Flickor är generellt mindre intresserade av (eller i alla fall väljer i mindre utsträckning) tekniska utbildningar. Vad det beror på är troligen rätt så komplext att reda ut. Kvotering kan vara ett sätt att väcka intresse och få dem att  utbilda sig inom tekniska yrken.

 Och pojken som enligt pappan sagt att han hatar tjejer nu, är bara nio år. Han kommer att få fler chanser om hans intresse är så stort.

Magi-cat
2016-04-30 09:08
#3

Håller nog med. Det är knepigt och man kan förstås se det ur olika perspektiv. Jag är inte för kvotering i allmänhet, men i det här fallet tycker jag inte det riktigt handlade om kvotering. Man hade bestämt att hälften skulle vara tjejer och hälften killar på lägret. Punkt. Helt ok.

Alternativet hade väl närmast varit att anordna två läger, ett för tjejer och ett för killar, och det hade ju varit problematiskt på sitt sätt.

Det är klart killen blev besviken och det måste han få vara. Det tillhör sånt som händer livet igenom att man inte automatiskt får precis som man vill. Men det var inte tjejernas fel och han kommer att hitta andra vägar att lära sig det han vill. Det var fler som inte kom med och det går nya tåg. Han (och de andra) borde uppmuntras så de ser att ett missat läger inte är hela världen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-04-30 09:27
#4

#3 Ja, som sagt det här med kvotering är/kan vara knepigt. Exempelvis var det för ett tag sedan aktuellt med att någon teknisk utbildning (kommer inte ihåg vilken) ville att alla kvinnor som söker till utbildningen ska få slippa betala tillbaka studielån, då de är kraftigt underrepresenterade. Där tycker jag att denna form av kvotering är fel. Istället borde man jobba med attityder och försöka komma åt problemet varför så få kvinnor söker sig dit och hur det ser ut för dem efter utbildningen, på arbetsplatser, attityder bland chefer, kollegor, villkor m.m.?

Upp till toppen
Annons: