Annons:
Etiketthbtq
Läst 743 ggr
Loris M
2016-04-30 12:33

Amerikansk fotboll HBTQ-certifieras

En verksamhet kan HBTQ-certifieras, vilket sker genom utbildning av RFSL-utbildare. Fokus i utbildningen är HBTQ-personer och deras livsvillkor samt normer i samhället. Men även diskrimineringsgrunder tas upp utifrån ett intersektionellt perspektiv. Som bekant, olika former av diskriminering brukar hänga ihop. Olika aspekter som kön, klass, etnicitet, sexuell läggning brukar dessutom samverka och i vissa fall även förstärka varandra. Det är viktigt med dessa certifieringar tycker jag och att många utbildas. Okunskap är den största boven när det kommer till olika former av diskriminering.

Det finns många verksamheter som är HBTQ-certifierade i Sverige och nu har även amerikans fotboll fått den certifieringen som den första idrottsförbundet som certifieras i Sverige.  

"Forskning visar att det är inom manlig lagidrott som det är det störst problem med kränkningar och att hbtq-personer inte känner att de passar in.

– Därför är det särskilt fint att det är en manlig lagidrott som går först. Att amerikanska fotbollförbundet blir först med hbtq-certifieringen betyder jättemycket för idrotten. Det är viktigt att framför allt barn och unga är trygga inom idrotten och har möjlighet att utvecklas som individer och idrottsaktiva, säger Sofia B Karlsson, utbildare i RFSL, till Radiosporten. /…/

– Det är jätteviktigt att man tar ställning, att man sätter upp nya stadgar som begränsar diskriminering. Det finns ett mönster, att hbtq-personer inte känner sig bekväma med att ta sig till idrotten och vissa lämnar idrotten för att man känner att man inte passar in.

Både Marcus Juhlin och Sofia B Karlsson hoppas nu att fler idrotter och förbund ska göra mer i hbtq-frågan, gärna stora idrotter som fotboll.

– Det är inte så många elitspelare som kommit ut, vad jag vet bara jag och Anton (Hysén). Fotbollen hade chansen att ta tag i frågan när det var aktuellt med Anton, men gjorde det inte, säger Juhlin."

Källa

Annons:
Loris M
2016-05-14 08:15
#1

Det här med certifiering är viktigt tycker jag. Jag blir glad när jag ser att verksamheter i mitt närområde fått certifiering. I veckan gick jag till tandläkare med mina barn och såg att de också var certifierade. 👍

På RFSL-s hemsida kan ni se hela listan på alla verksamheter i Sverige som är HBTQ-certifierade. 

http://www.rfsl.se/certifiering-och-utbildning/certifierade-verksamheter/

Upp till toppen
Annons: