Annons:
Etiketterålderklass
Läst 944 ggr
Loris M
2016-04-30 13:00

23 år och för gammal för McDonalds

En 23-åring sökte jobb på McDonalds och trots att hon hade både erfarenhet och bra referenser meddelade de att hon inte går vidare till intervjun efter bara några dagar. Men annonsen låg ute en månad till. 

"Enligt annonsen skulle de sökande vara mellan 16 och 20 år. Därför skickade hon in en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen, DO, skriver tidningen och citerar ur anmälan:

”Jag är 23 år och arbetade på ett annat McDonalds i fyra månader i våras. Jag har således erfarenhet + goda referenser från precis samma arbete och tror därför jag sållats bort på grund utav min ålder”."

Källa

Nu ska fallet prövas och granskas av DO, men jag undrar vad ni tycker? Kan det vara okej att en arbetsgivare riktar sig mot en viss åldersgrupp och sorterar bort de som är yngre/äldre?

Annons:
Aleya
2016-04-30 13:23
#1

Ja jag kan tycka att det är okej att rikta sig till en viss grupp, eller ålderskategori. Ser det inte som något diskriminerande. Det är likvärdigt för mig som om man söker personer med en viss kompetens. Det är ju egentligen företaget som förlorar på att begränsa sig. Men det är ju deras val.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tarantass
2016-05-01 02:44
#2

Inte okej. Det här är inte så oskyldigt som det kan se ut om man bara ser ett isolerat fall, det är en växande trend.

Sedan begriper jag inte hur man kan tycka det är oskyldigt i ett isolerat fall heller. Vad kan det gärna handla om annat än dels utseende, dels naivitet, okunnighet om fackliga rättigheter och sådant? Och kanske låg risk att få barn?

Ungdomar har svårt att få jobb, men det här sättet att "lösa" det har hullingar som river sönder ett redan sönderfallande samhälle ytterligare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: