Annons:
Etiketterålderklass
Läst 538 ggr
Loris M
2016-04-30 14:49

Lättare för åldersgruppen 50-59 att få jobb

"Trenden att fler uppsagda tjänstemän i åldern 50-59 år får ny anställning fortsätter. Ökningen är 9,1 procent för riket mellan första kvartalet 2015 och samma period i år. Den största ökningen, 24 procent, har skett i Västra Götalandsregionen. I Stockholmsregionen fick 5,4 procent fler 50-59 åringar jobb. I Skåne fick färre jobb – nedgången är 3 procent.

– Trenden att fler äldre får nytt jobb visar att arbetsgivarna värdesätter erfarenhet och kompetens, säger Calle Leinar, Trygghetsrådets vd.

Han tror även att det skett en attitydförändring när det gäller äldre på arbetsmarknaden. Dels vill äldre själva jobba längre och dels har många arbetsgivare upptäckt att högre ålder till och med kan vara en fördel."

Källa

Äntligen har de fattat det!!

Annons:
Magi-cat
2016-04-30 15:15
#1

Det vore ju på tiden…

Men undrar om det gäller både män och kvinnor? Överordnade befattningar eller alla?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-04-30 19:11
#2

Ja, det hade varit intressant att veta. Det framgår inte av rapporten, men de nämner tjänstemän och konsultbranschen.  Vet inte hur det ser ut med könsfördelningen där.

Magi-cat
2016-04-30 19:24
#3

En kvinna jag känner, väl kvalificerad för arbetet, fick det inte för att hon var "för gammal". (43 år) Däremot kunde en chef tillsättas som var närmare 50. (en man)

Det var några år sedan, det kanske är annorlunda nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-04-30 19:28
#4

Hoppas kan man ju alltid men tveksamt om det blivit något bättre. Jämställdhetsarbete verkar ta tid. 😕

Upp till toppen
Annons: