Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 596 ggr
Loris M
2016-05-10 20:22

Alla talar idrottens språk!

I den här tråden har jag berättat om "Specialpedagogikens dag" i Stockholm och samma dag lyssnade jag på en annan föreläsning som handlar om hur vi på ett enkelt sätt (och med hjälp av idrotten) kan få nyanlända att känna sig inkluderade och delaktiga utan att krångla till det. 

"Oavsett om man pratar dari eller göteborgska så kan man ändå passa bollen, säger Magnus Berg från Alvik Basket som förra året tog in ensamkommande ungdomar i klubben. Han ger oss fyra enkla tips på hur man kan arbeta med idrott som ett universellt språk som knyter samman människor."

Här kommer ni till en knappt 15 min. lång video med Magnus!

Annons:
Loris M
2016-05-10 20:26
#1

…. och en annan föreläsning som jag lyssnade på samma dag var om integration genom körsång.

"Jämtlands musikskola växte med hundra körmedlemmar när Jonas Hagström startade integrationskören "The Rockin Pot's" för de asylsökande på en flyktingförläggning utanför Östersund. Han menar att dessa möten har varit oerhört betydelsefulla för de asylsökande som fått ett starkt nätverk och bidragit till en lättare språkinlärning. Här ger Jonas en demonstration direkt på plats av hur körsång kan förena."

Här kommer  ni till en 20 min. lång video! 

Det var faktiskt rätt så häftigt att vara med. Jag gillade skarpt Jonas sätt att få oss alla i publiken att stå upp, dansa och sjunga. 😃

Upp till toppen
Annons: