Annons:
Etiketterålderklass
Läst 1752 ggr
Loris M
2016-05-11 18:20

72 år och nybliven mamma

"Pensionärsparet Daljinder Kaur, 72, och hennes make Mohinder Singh Gill, 79, har varit gifta i 47 år. Men det var först härom veckan som paret fick sitt första barn, en son, efter att ha genomgått en två år lång IVF-behandling. – Gud har hört våra böner. Nu känns mitt liv komplett, säger mamman Daljinder till AFP."

Källa 

Vad anser ni om det? Rent spontant kan man tycka: kul! Men vid närmare eftertanke blir jag osäker. När barnet är tio år så är mamman 82 (eller död). 🤔 

IVF- behandlingar är tydligen jättebilliga i Indien och det är inte ovanligt att äldre kvinnor får barn. I Sverige skulle en kvinna i den åldern aldrig få godkänt för IVF-behandling. Så här säger Anna Karin Lind, medicinsk chef vid IVF Sverige: 

"– I Sverige rekommenderar vi att man inte ska vara äldre än 45 år när det gäller donerade ägg /…/ Hon är dessutom skeptisk till förfarandet sett ur barnets perspektiv.

– Det är tragiskt att man har behandlat en så pass gammal kvinna ur ett barnperspektiv. Man måste kunna ta hand och leka med sitt barn. Inte bara när barnet är litet, utan man måste även kunna ta hand om en tonåring senare, säger Anna Karin Lind."

Vad tycker ni?

Annons:
lövsångare
2016-05-11 18:24
#1

Tycker att det är hemskt… Även om föräldrarna lever tills de är 90 kommer barnet bara vara 17-18 när föräldrarna dör. De kommer inte orka leka med barnet, de kommer inte kunna göra allt det som föräldrar ska kunna göra. Och jag som tycker att mina föräldrar är gammalmodiga… Kan tänka mig att detta barn blir ett lätt mobboffer pga detta.

Måne If it wasn't for this music, I don't know how I would've fought this. Måne

Loris M
2016-05-11 18:26
#2

Ja, barnet kommer att förlora båda sina föräldrar väldigt tidigt :( Det känns lite själviskt.

Magi-cat
2016-05-11 22:09
#3

Det står också att det är ett starkt socialt tryck i Indien att skaffa barn, även som äldre. I så fall är det inte ens ett riktigt fritt val…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sabinan
2016-05-13 00:29
#4

Jag tycker det känns själviskt av föräldrarna. Båda föräldrarna är gamla samt inga syskon att luta sig mot när föräldrarna går bort, så barnet kommer var föräldralös som  relativt ung. Ganska hemskt.
Synd att de inte tänkte på att adoptera redan när de var yngre (med tanke på det sociala trycket). 

Samtidigt är jag lite kluven också.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sommarek
2016-05-18 12:27
#5

#1 Vad de orkar eller inte orkar kan man ju generellt inte säga något om. Jag känner folk över 90 som springer maraton, åker inlines och surfar med barnbarnen (ibland barnbarnsbarnen). Oavsett om det gäller åldern, eller ekonomin, eller tiden, eller viljan, så ska barn skaffas om man har allt detta, annars inte.

Jag har en vän vars pappa var över 60 när hon föddes, och det har verkligen inte gått någon nöd på henne, vare sig i skolan eller livet i stort.

Mobbade blir barnen ändå; ungar hittar alltid en ursäkt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-05-18 13:20
#6

Men om "skaffandet" av barn är ett socialt tryck som tvingar kvinnan att anpassa sig?

Det är klart det finns undantag, men att bära fram och föda barn är en stor ansträngning även för den yngre kvinnan. Över 70 år och förstföderska låter som väl riskfyllt, särskilt för att fylla ett socialt tryck….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
2016-05-18 14:35
#7

#6 Man ska aldrig skaffa barn för att man tror att man måste. Ett barn ska vara önskat. Jag klickar aldrig in på Aftonblabbet, men vet vi om det var socialt tryck den här gången, eller en ärlig längtan?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-05-18 14:39
#8

#7 Det vet vi förstås inte, jag bara reagerade på den meningen i artikeln.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-05-19 11:29
#9

Jag håller med Maci-cat. Det är ju inte första gången det händer i Indien så att det är socialt tryck som ligger bakom är nog ganska stor sannolikehet.

Säkerligen blandat med en stor längtan.

http://www.respektlivet.nu/nyheter/nyheter_2010/rekordmanga_aldre_kvinnor_mammor_i_indien_efter_ivf_-_20_augusti_2010

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tride
2016-05-19 23:17
#10

Eftersom det skett i Indien tror jag att omständigheterna är ganska annorlunda mot i Europa. Indier lever ofta tillsammans i storfamiljer, och där kan ju finnas kusiner och andra släktingar som från början engagerar sig i den nykomna bebisen och följer barnets uppväxt och utbildning mm. 

Jag gissar att det handlar om en välbärgad familj/släkt, som haft råd med denna behandling, och att paret inte lever i isolerad tvåsamhet.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Loris M
2016-05-20 07:47
#11

För oss är det svårt att föreställa sig hur stort det sociala trycket är när det gäller att få barn. Det kanske inte är ens ett val. Så där håller jag med er. Så är det i många länder, att få barn ingår i en kvinnans liv och välja bort det är inte tänkbart. Nyligen kom ut en avhandling som skapade jättestor uppståndelse i Israel där forskaren intervjuade kvinnor om deras moderskap. Det kom fram att det finns kvinnor som ångrar att de skaffade barn som också inte ansåg att de hade något annat val p.g.a. det sociala trycket. 

#10 Det har du rätt i. Familj där är mycket större än hos oss och barnet blir troligen inte ensamt. Men med våra västerländska mått mätt så känns det fel och själviskt.

Tride
2016-05-20 09:34
#12

Jag misstänker också, att det inplanterade ägget kommer från en släkting. Kanske den gamla mamman rentav hjälpt en yngre kvinna att slippa graviditetens besvär. Jag tror inte vi fått veta hela förloppet, något som inte är ovanligt när det gäller sånt som sker i Indien.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Em_
2016-05-20 10:41
#13

Men det sociala trycket måste ha funnits hela livet. Undrar vad det är som gör att man slår till med IVF när man är 70?


Annons:
Tride
2016-05-20 11:01
#14

#13 Som jag skriver i #12, vi får nog inte veta hela förloppet. Jag misstänker att detta är en släkt-angelägenhet, i en relativt välbärgad släkt, dessutom. Själv kan ju bara också gissa, men med bakgrund mot mina egna erfarenheter efter långvariga vistelser i Indien.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Loris M
2016-05-20 17:18
#15

#13 #14 

Informationen som finns i artikeln är knapphändig. Men utifrån det lilla som skrivs där kvinnan säger: "– Gud har hört våra böner. Nu känns mitt liv komplett,", verkar det ändå handla om en längtan också. Men din fråga Em_ tycker jag är rimlig. Varför vänta så länge? 🤔

Maria
2016-05-20 17:25
#16

#15 Det kanske har med ekonomi att göra. Jag gissar att det kostar en hel del.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2016-05-20 17:32
#17

#16 Så kan det vara. Det står i artikeln att det är relativt billigt men det kan ju fortfarande kännas för dyrt för de som är fattiga.

Skorpion76
2016-05-22 17:50
#18

Det är säkert roligt för den som strävar efter att komma in i Guinness Rekordbok som världens äldsta mamma, men som du skriver är det ytterst tveksamt om hon lever när ungen har fyllt tio år och dessutom är det heller inte särskilt troligt att hon kommer att få uppleva när barnet konfirmerar sig eller tar studenten.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-05-22 17:52
#19

Jag tror knappast att det handlar om att slå några rekord.

Jag tror heller inte barn konfirmeras i Indien men jag förstår din andemening😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-05-22 18:00
#20

#19 Pehr G Gyllenhammar ska bli pappa igen och han är över 70 år, men hur mycket vet jag inte riktigt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
2016-05-22 18:02
#21

#20 Ja män har ju förmågan, även om den minskar, att få barn på äldre dagar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-05-22 18:08
#22

#21 Det var mamma som  berättade det för mig.  Hon kom in till  mitt rum på sommarstugan i går och frågade om jag visste vem Pehr G Gyllenhammar var. Sedan berättade hon att han ska bli pappa igen och att han är över 70 år!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Corgitok
2016-05-27 18:57
#23

Tycker det blir synd om barnet. Även om jag skulle vilja ha barn i  gammelmormor/mormors åldern skulle jag nog inte riskera sådant för mitt barn genom att skaffa ett.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

tlover
2016-05-27 22:51
#24

Hittade en artikel från 2010 om den då äldsta förstföderskan ska ha blivit så sjuk bara 18 månader efter att hon hade fött sin dotter.

http://www.aftonbladet.se/wendela/familj/article12377132.ab

Hon säger att det är pga graviditeten och att ingen sa något till henne om att det kunde vara farligt i hennes ålder.

Fast då kan man ju få komplikationer och bli sjuk eller dö av graviditet i alla åldrar och det är säkert relativt vanligt i Indien.

Jag hoppas att det går bättre för mamman i länken i #0, hon i den gamla artikeln kunde inte ens hålla i sitt barn längre

l'm back

Skorpion76
2016-05-28 05:49
#25

#24 Oj jösses!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

JonasDuregard
2016-05-28 23:35
#26

Om det är gud och böner som ligger bakom undrar man ju om IVF-behandlingen verkligen behövdes…

JonasDuregard
2016-05-28 23:44
#27

#5 "Vad de orkar eller inte orkar kan man ju generellt inte säga något om. Jag känner folk över 90 som springer maraton, åker inlines och surfar med barnbarnen (ibland barnbarnsbarnen)."

Men man kan generellt säga en del om hur stor chans det är att de kommer vara så pigga, eller åtminstone att de överlever. 

Medellivslängden i Indien är strax under 70, så i någon mening lever de redan på lånad tid. Jag har inte räknat ut hur stor chans de har att leva tills barnet är 18, men gissningsvis inte mer än ett par procents chans att någon av föräldrarna lever då. 

"Jag har en vän vars pappa var över 60 när hon föddes"

Vilket är en helt annan sak. Det är stor skillnad på 60 och 79.

Annons:
vallhund
2016-06-03 18:05
#28

Gallimatias!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: