Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 1425 ggr
tlover
5/14/16, 3:47 PM

7 saker killar ska undvika

om de inte vill bli sexuellt trakasserade i sommar.

Låter konstigt eller hur, inte lika konstigt om man byter ut killar mot tjejer tyvärr

http://lajkat.aftonbladet.se/7-saker-killar-ska-undvika-om-de-inte-vill-bli-sexuellt-trakasserade-i-sommar/

l'm back

Annons:
Corgitok
5/14/16, 5:56 PM
#1

bra sida!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Loris M
5/15/16, 8:24 AM
#2

Tänk att vi är tvungna att vända på perspektivet för att vi ska inse hur löjligt det låter. 😕

Romancer
5/24/16, 8:11 AM
#3

Tråkigt nog är det inte så löjligt som det låter. Det är ju menat att vara lite satiriskt för att få män att tänka till, men faktum är att jag har flera gånger blivit tafsad på när jag varit ute av kvinnor. Men jag är ju man så jag ska ju bara gilla det och tycka det är mysigt när en kvinna tar mig på snoppen eller baken på dansgolvet för det visar ju att hon är intresserad. En riktig man ser ju det som en komplimang och en chans till att förföra, sen att jag redan har sambo är väl ingen big deal och att jag blir både kränkt och får obehagskänslor är väl bara att gilla läget. 

Sexuella ofredanden sker åt båda håll. De som blir utsatta mest är troligen unga tjejer vilket är riktigt hemskt, men det är inte så ovanligt att kvinnor runt 40 tafsar på yngre killar heller men det är det ingen som tar upp pga ovanstående. Det är ALDRIG ok att tafsa om du inte fått en muntlig inbjudan från personen du tafsar på och är du osäker, fråga. Om alla gjorde detta skulle det minimera all form av ofredanden och de flesta skulle må bättre.

tarantass
5/24/16, 1:43 PM
#4

#3: tänk om en enda kille en enda gång kunde ta upp det där upplysningsvis i stället för att passa på att ge en pik åt dem som redan kämpar för jämställdhet. Likadant med att kvinnligt föräldraskap ibland favoriseras framför manligt.

Är det något man inte själv drabbas av är det inte givet att man ser det eller har energi över till det. Det en vuxen ansvarstagande drabbad då gör är inte att försöka sänka folk som redan kämpar för (i det här fallet) jämställdhet bara för att de inte kämpar för andra som är fullt kapabla att kämpa själva. Det är att ansluta sig och bidra med sin del.

Och den där synen på män som ständigt kåta och tål allt, hur ska kvinnor alls kunna ändra den? Samma sak där: det måste männen själva göra, men de gör det inte genom att försöka sänka kämpande kvinnor.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
5/25/16, 10:26 AM
#5

#3 Så klart att även män blir utsatta för sexuellt ofredande. Dock inte ens i närheten så ofta som kvinnor. Enligt BRÅ är 97% av alla de som utsätts för sexuella brott kvinnor.

landsbygdsbo
5/27/16, 5:45 PM
#6

För det första, vi ska naturligtvis inte acceptera att människor, kvinnor som män blir sexuellt eller på annat vis ofredade. Misshandlade eller rent av mördade.

Detta skulle inte existera i det bästa av samhälle.

Men vi är inte där, och det lär dröja innan vi kommer dit.

Att lära ut hur man kan minska riskerna att utsättas för övergrepp är inte detsamma som att förbjuda.

Att inte supa skallen av sig är en vettig strategi vare sig man är kille eller tjej.

Samma sak gäller väl att se till att ingen spetsar dem man dricker.

Detta kombinerat med kunskapen att det man säger bara är del av det budskap man sprider.

Skulle minska vissa typer av övergrepp,rån o misshandel.

Men tyvärr inte den stora andelen av övergrepp som sker hemma, där förövaren är känd och egentligen borde vara någon offret skulle kunna lita på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: