Annons:
Etikettövrigt
Läst 1643 ggr
Magi-cat
2016-05-18 09:22

Kvinnohistoria kontra kassaapparater

Det här är en historia om paragrafrytteri och oförmåga att anpassa reglerna och låta verkligheten ta plats. Kanske är det också historien om 400 års bortglömd kvinnohistoria som opraktisk kuriositet och diskriminering av densamma.

"Sedan 1992 har Tin Gumuns vallat kor, kärnat smör och ystat ost på sin fäbodvall i Dalarna. Där finns varken el eller mobiltäckning, men det har inte varit något problem under de 400 år som fäboden funnits. Inte förrän Skatteverket bestämde att hon måste ha en kassaapparat. "

Kan inte ens en fäbod från 1600-talet vara fri från teknik?

Det fanns inte el till att driva den föreskrivna kassaapparaten och Skatteverkets förslag till lösningar var minst sagt verklighetsfrämmande, som att anställa någon som bara skötte laddningen av apparaten. 🤪

Inga undantag medges och det återstår, förutom att lägga ned verksamheten, att skriva kontantfakturor som ska innehålla namn, adress och personnummer på varje kund som handlar, oavsett hur litet.

Nu är ärendet i kammarrätten och vi får hoppas att förnuftet segrar och att denna levande historia får möjlighet att fortsätta.

https://kit.se/2016/05/17/47360/fabodjantan-och-kassaapparaten-eller-konsten-att-sabba-400-ar-av-svensk-historia/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-05-18 09:52
#1

Helt sanslöst! 😮Och vilka förslag!! De är i alla fall kreativa på Skatteverket får man lov att säga. Jag har aldrig kunnat förstå mig på den här saknaden av flexibilitet som många myndigheter visar. De håller så hårt vid reglerna oavsett hur omöjliga eller löjliga dessa är.

Magi-cat
2016-05-18 10:00
#2

#1 Nej, man undrar hur de tänker! 🤦‍♂️Jag blir lite förskräckt av att läsa sånt här…

Denna stelbenthet och regelfixering som sätter käppar i hjulen för kreativitet och företagsamhet…Det är klart att det är viktigt med regler men när man träffar på en verklighet som de inte stämmer på måste det finnas utrymme för flexibilitet. God vilja att försöka, om inte annat…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tride
2016-05-18 10:04
#3

😂😭Löjligt och sorgligt

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

tarantass
2016-05-18 15:16
#4

För den som ser rött eller glider blint förbi vid ordet "kvinnohistoria" kan nämnas att fäboddrift också är väldigt vedertagen kulturhistoria, etnografi, lokalhistoria, "ekologiskt" utnyttjande av naturresurserna med mera.

I Japan, om där fanns fäboddrift som satt lika trångt som i Sverige, skulle en fäbodkulla troligen få titeln "levande kulturminne".

Blogg:

http://www.fäbodkullan.se/nytt-karleksbrev-fran-skatteverket/

Protestlista mot nedläggningshotet:

http://www.skrivunder.com/vi_stodjer_fabodkullans_kamp_mot_skatteverket

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-05-18 15:47
#5

På bloggen kan man bland annat läsa:

"Eftersom Karl-Tövåsens fäbod varken har mobiltäckning eller elektricitet så trodde jag att det var klart som korvspad att jag skulle få undantag. Tivolin som åker runt på marknader har ju fått undantag och vad jag vet så behöver man då ha ström för att köra en karusell. Men icke sa nicke. Det avslogs av Skatteverket.

Då ringde jag upp mannen som skrivit under avslaget. Han satt för övrigt i Göteborg. På min fråga om han visste vad en fäbod var blev svaret Nej. Han visste inte vad en fäbod var. Jag påpekade att han kanske borde veta det innan han ger avslag, varpå han ansåg att vi talat färdigt och lade på luren."

(http://www.fäbodkullan.se/makt/)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[helga21]
2016-05-19 22:17
#6

Denna protestlista finns också på facebook hos SD:are mot fattigdom.

Annons:
Magi-cat
2016-05-20 08:30
#7

#6 SD har verkligen ingenting med Lika Villkor att göra! 😟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-05-20 12:41
#8

#7 Nej, men de gillar att slå mynt av sånt här och kommer säkert lyfta fram något om hur invandrare som startar eget får flera miljoooooner i bidrag och hur de bara glider fram genom det dumma svenska samhället på en halal-macka.  😃

#5 Helt otroligt. Undrar vilken slags människa man måste vara för att uppföra sig så. Att inte bara ha lite ödmjukhet och erkänna att nej, man vet inte, men berätta gärna.  😟   Undrar vilka andra jobb man kan få där arbetet går ut på att fatta en massa beslut man inte vet något om (förutom chef och politiker, då)?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-05-20 12:51
#9

#8 Haha, det är bara att vänta och se. 😃 När, inte om, det kommer och vilka varianter det tar sig…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-05-20 15:06
#10

Enskilda SD:are finns som uppriktigt engagerar sig för lika villkor i vissa avseenden. Det finns också i vissa kretsar ett engagemang för "småfolk" och liknande. Men synd att de inte vet vad de stöder i övrigt i vissa fall, och lånar sig till lockbeten för, eller att de vet det och stöder det i andra.

Ännu en sida av den här saken är säkert  den svenska nord-syd-konflikten. Sydsvenskars okunnighet och ointresse för Norrland, som Dalarna kulturellt sett hör till, och villkoren där.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[helga21]
2016-05-20 20:23
#11

Detta inlägg skrev jag inne på Aktuellt i fokus. Ingen har reagerat på detta trots att det berör Skattemyndigheten! Nu har också ledningen kommit  fram till att de handlade fel men avgå behöver de inte. Ställ det mot Fäbodjäntan.

# 7 Får man inte skriva något om SD här?

http://aktuellt.ifokus.se/discussions/571c8e678e0e747273000795-varfor-far-ledningen-sitta-kvar?discussions-2

Sommarek
2016-05-23 07:33
#12

#11 Med tanke på deras syn på utlänningar, kvinnor och homosexuella för att nämna några ser jag inte riktigt vad de har på sidan att göra.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tride
2016-05-23 08:31
#13

Jag respekterar SDs rätt att uttrycka sig, men jag ogillar deras åsikter. Om de inte har yttranderätt vet vi ju inte vad de står för, och kan alltså inte reagera eller göra motstånd.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Loris M
2016-05-23 08:51
#14

#13 Fast nu råkar vi ju veta vad de tycker. Och deras politik är så långt man kan komma från lika villkor. På så sätt har de inte här att göra. Och framförallt vill jag inte se att någon gör reklam för dem.

[helga21]
2016-05-23 09:33
#15

Men OM nu SD är för att vanligt folk ska  få en rättvis bedömning? Detta är en vädligt stor sak bland SD-folk på facebook! Att bli misshandlad av myndigheter är ingen mänsklig rättighet.

Sommarek
2016-05-23 09:58
#16

#15 Det skulle uppväga homofobin, rasismen och misogynin, menar du?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
2016-05-23 10:00
#17

Jag vill verkligen inte fortsätta en diskussion om SD i den här tråden eller någon annanstans. De tycker att alla barn ska leva i "mamma-pappa-barn" familjer och de tycker att invandringen hotar "vår nationella identitet". 

Det är allt jag behöver veta för att ta avstånd från dem. Dessutom är det här sådant som står i deras partiprogram. Vi kan bara ana vad som sägs och görs bakom stängda dörrar.

[helga21]
2016-05-23 10:18
#18

# 17 Så synd att du inte känner några som finns inom SD. Du skulle kunna få en annan uppfattning.

Loris M
2016-05-23 10:41
#19

#18 Nu har jag skapat en tråd där vi kan diskutera det här utan att kapa den här tråden. Ja svarar dig där. 

http://likavillkor.ifokus.se/discussions/5742c1ef8e0e741e90000238-om-varfor-sd-inte-hor-hemma-pa-lika-villkor

tarantass
2016-06-11 04:43
#20

Det svenska fäbodväsendet har vunnit i kammarrätten. Men återstår att se om Skatteverket kommer att ställa rimliga villkor för undantaget från kassaregister. (Om de bryr sig om att sätta sig in i fäbodars villkor den här gången…)

http://land.se/landkoll/idag-kom-domen-som-fick-fabodagaren-att-skrika-ratt-ut/

Ett par debattartiklar som är intressanta i både det här sammanhanget och många andra:

http://land.se/asikt/asikt-kvinnliga-foretagare-passar-inte-in-i-byrakratins-system/

http://land.se/asikt/systemet-far-syntax-error-nar-foretag-inte-passar-in/

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
2016-06-11 07:20
#21

"Nu har Skatteverket har fått tillbaka ärendet för att bestämma om undantaget ska förenas med villkor. Vi får se vilka villkor det kan handla om och om de inte är rimliga får LRF fortsätta att överklaga, säger Anders Johannesson. "

Man får hoppas de visar förnuft och lyssnar på dem som känner till de lokala förhållandena.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Inkanyezi
2016-06-11 11:12
#22

Egentligen tycker jag inte att det borde hänga i så hög grad på uppbackning från en organisation som LRF, utan att Skatteverket faktiskt borde ha ansvar för att undersöka förhållandena själva och se över sitt regelverk för att anpassa det till verkligheten.

Regelverket ger utrymme för undantag, och skälen här är starka för att bevilja undantag. Jag ser det som ett uppenbart tjänstefel att hårdnackat kräva en omöjlig, eller åtminstone orimlig, åtgärd för en verksamhet som är hävdvunnen. (Märk att lagen enbart anger hävd i samband med ägande, men att uttrycket är vidare än så, och jag anser det tillämpbart här.)

De facto handlar det om en verksamhet som är äldre än Skatteverket.

Där finns en likhet med den piratverksamhet Radiotjänst ägnade sig åt och fick underkänd av Högsta förvaltningsdomstolen, då de krävde TV-avgift för datorer med anslutning till Internet. 

Återstår att se om Skatteverket överklagar.

Upp till toppen
Annons: