Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 1068 ggr
Magi-cat
5/20/16, 8:37 AM

Tjejer har tröttnat på att inte känna sig trygga

Tjejer har skapat en sluten Facebookgrupp med syftet att känna sig säkrare och kunna slå följe hem från krogen! 

"Sammantaget finns det en frustration hos tjejerna, de vet inte vart de ska vända sig. Just därför har Facebookgruppen blivit en plats där många "skriver av sig" och får andra att berätta om liknande händelser.

Sedan peppar de varandra att våga säga ifrån. Att agera.

– Jag bad en gång en vakt på ett dansställe att ingripa sedan en karl tafsat grovt på mig, men vakten bara skrattade och sa "ja, han tyckte väl att du var söt". Om man inte kan vända sig till vakten, vart vänder man sig då?"

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/tjejerna-lagg-av-med-ert-tafsande-om4126784.aspx

Förfärligt att det ska vara så här! Arg Att tjejer inte känner sig säkra, ens om de åker taxi, inte våga anmäla och inte ens våga prata om det annat än i en sluten FB-grupp!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
5/20/16, 9:24 AM
#1

Så fruktansvärt att de inte ens vågar anmäla. 😕Men det är bra att tidningar tar upp det. Förhoppningsvis läser även taxibolagen och tar ansvar och granskar sina anställda. 

Just den där nonchalansen "han tyckte att du var söt" är upprörande, milt uttryckt. Det är något som killar och tjejer skolas tidigt in i. Redan när de är små. När pojkar knuffas, drar i håret, tafsar så betyder det att de gillar en. 😟Inte konstigt att så många kvinnor stannar i dysfunktionella förhållanden med våld och övergrepp och ursäktar männens beteenden med att han kan vara snäll också.

Magi-cat
5/20/16, 9:47 AM
#2

#1 Precis! Om "gilla" är att göra illa och att man måste acceptera det blir det ju fel signaler som lärs in.

Upprörande att vakter nonchalerar tjejer som påpekar övergrepp. Antar att vakter har någon form av utbildning? Dags för attitydförändring och att dessa frågor tas upp i utbildningen och vid anställning!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skorpion76
5/22/16, 6:11 PM
#3

Dubbelusch!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[NeferNefer]
5/27/16, 5:43 PM
#4

😕 Den där vakten borde anmälas!

Upp till toppen
Annons: