Annons:
Etikettpolitik
Läst 480 ggr
Magi-cat
5/23/16, 8:26 AM

Mörker i Europa

Vad finns att säga om detta? Österrikes nästa president kan vara en högerextrem! (Valet är inte helt avgjort än, det väger ganska jämnt.)

"För första gången sedan ­andra världskriget kan ett västeuropeiskt land ha valt en president från ett högerextremt parti. "

Rysansvärt, 🤢tycker jag… Som om historien upprepar sig, inte precis med karbonpapper emellan, men inte långt ifrån.

Se här utvecklingen när en från högerextrema FPÖ valdes till borgmästare i en ort.

"I förskolorna drillar de nu barn till att kunna recitera fem tyskspråkiga dikter och fem tyskspråkiga sånger. Om man som förälder vägrar delta blir straffet indragna bidrag. Stöd till ungdoms- och kvinnoverksamheter har strypts. Kultursektorn ska bantas och kommunala satsningar mot ungdomsarbetslösheten avlövas."

Hur låter det? Som ett eko från ett brunt förflutet, men det är nu det händer….😐

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article22867307.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
5/23/16, 8:43 AM
#1

Det är kanske det här vi går mot. Så fruktansvärt. 🤢När människor är missnöjda med politiken så dras de lättare till extremister som till synes erbjuder något bättre. Det som är riktigt sorgligt är att helt vanliga människor som egentligen inte är främlingsfientliga går in i fällan och blir lurade till att tro att dessa verkligen har något bättre att erbjuda.

Tride
5/23/16, 8:43 AM
#2

Jag förstår inte riktigt. Vad är det för fel på tyska dikter och sånger? Tyska är ju språket i Österrike. Jag gissar att det handlar om innehållet, men det skrivs ju inget om i artikeln. Dessutom slutar ju artikeln med att jämföra Agnela Merkels Tyskland med Österrike, till den förras fördel. 

Dessutom: för snart 100 år sedan hade AB rykte om att vara en av Sveriges "bruna" tidningar. Med bruna chefredaktörer och bruna kultursidor.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Sommarek
5/23/16, 8:51 AM
#3

Det som skrämmer mig mest är hur allt detta har normaliserats igen, och hur åsikter som tidigare har räknats som lite ljusskygga, som rasism, homofobi och misogyni, nu betraktas som något man ska vara stolt över. Det har slagit över i så grad att man nu, som anti- allt ovan, hånas och kallas idiot för att man INTE har någon av dessa åsikter. Tyvärr tror jag att sådana som Trump, Britain First och SD/SP mm. bara drar fram sådant som redan finns i folk. Det är såhär alla har varit hela tiden.  :(

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
5/23/16, 9:09 AM
#4

#2 Du ser ingenting i det sagda som väcker alarmklockan hos dig? Eller om ett land i Europa får en högerextrem president? Jag förstår nog inte din poäng riktigt, kan du utveckla?

#3 Så illa?😕 Jag vill nog tro lite bättre om folk. De är bara missledda. Som en farsot som drar fram och drabbar de man minst anar.

Men visst kan man undra. Såg ett program härom kvällen där Nordkoreas ledare förlöjligades. Sedan, i ett nyhetsprogram, står ledande amerikaner och jublar och applåderar åt Trumps uttalanden om kvinnor….😮Kontraster, men ändå så lika…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
5/23/16, 9:13 AM
#5

#3 Jo, men missledda dumma människor är precis lika farliga som de som bara är elaka, om inte värre.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
5/23/16, 9:48 AM
#6

#5 Även om det är beklagligt, visst är det så. Vilsna och missledda människor är formbara och kan förvandlas till vad som helst av en manipulativ ledare. Normaliseringen som du nämner i tidigare inlägg är minst lika oroande. När det blir legitimt att hata så blir det även lättare att missleda.

Annons:
Tride
5/23/16, 11:58 AM
#7

#4 Vilka tyska sånger handlar det om? Gäller det tex Horst Wessel - jo, det är riktigt otäckt. Men jag tycker att artikeln i Aftonbladet är otydlig på den punkten. Jag skulle vilja se några citat ur de aktuella sångerna.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Sommarek
5/23/16, 12:05 PM
#8

#7 Det är väl inte det som är problemet, utan att det inte är frivilligt?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: