Annons:
Etikettpolitik
Läst 1524 ggr
Loris M
5/23/16, 10:40 AM

Om varför SD inte hör hemma på Lika villkor

I den här tråden kom det upp en diskussion om SD. Som Sajtvärd på Lika villkor anser jag att de och deras politik inte hör hemma på den här sajten. Men så tycker inte alla. Därför har jag skapat denna tråd så att vi ska kunna reda ut varför utan att kapa andra trådar. 

Samtidigt vill jag understryka, att jag inte kommer att tolerera att någon gör reklam för SD eller tillåta diskussioner som på något sätt kan uppfattas som främlingsfientliga. Jag gör ett undantag med den här tråden för att de som sympatiserar med SD också ska få en chans att uttala sig i frågan. 

Jag har kopierat inlägg som berörs och ni får gärna fortsätta diskussionen här. 

#6 av: helga21

Denna protestlista finns också på facebook hos SD:are mot fattigdom.

0Bra inlägg

2016-05-20 08:30#7 av: Magi-cat

#6 SD har verkligen ingenting med Lika Villkor att göra! Looser

Hjärta"the beginning of wisdom, is, "I DO not know"" (Data)

8Bra inlägg

2016-05-20 12:41#8 av: Sommarek

#7 Nej, men de gillar att slå mynt av sånt här och kommer säkert lyfta fram något om hur invandrare som startar eget får flera miljoooooner i bidrag och hur de bara glider fram genom det dumma svenska samhället på en halal-macka.  Skrattar

#5 Helt otroligt. Undrar vilken slags människa man måste vara för att uppföra sig så. Att inte bara ha lite ödmjukhet och erkänna att nej, man vet inte, men berätta gärna.  Looser   Undrar vilka andra jobb man kan få där arbetet går ut på att fatta en massa beslut man inte vet något om (förutom chef och politiker, då)?

http://sommarek.blogg.se

Medarbetare på Wicca Ifokus och Nyhedendom iFokus

6Bra inlägg

2016-05-20 12:51#9 av: Magi-cat

#8 Haha, det är bara att vänta och se. Skrattar När, inte om, det kommer och vilka varianter det tar sig…

Hjärta"the beginning of wisdom, is, "I DO not know"" (Data)

3Bra inlägg

2016-05-20 15:06#10 av: tarantass

Enskilda SD:are finns som uppriktigt engagerar sig för lika villkor i vissa avseenden. Det finns också i vissa kretsar ett engagemang för "småfolk" och liknande. Men synd att de inte vet vad de stöder i övrigt i vissa fall, och lånar sig till lockbeten för, eller att de vet det och stöder det i andra.

Ännu en sida av den här saken är säkert  den svenska nord-syd-konflikten. Sydsvenskars okunnighet och ointresse för Norrland, som Dalarna kulturellt sett hör till, och villkoren där.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

0Bra inlägg

2016-05-20 20:23#11 av: helga21

Detta inlägg skrev jag inne på Aktuellt i fokus. Ingen har reagerat på detta trots att det berör Skattemyndigheten! Nu har också ledningen kommit  fram till att de handlade fel men avgå behöver de inte. Ställ det mot Fäbodjäntan.

# 7 Får man inte skriva något om SD här?

http://aktuellt.ifokus.se/discussions/571c8e678e0e747273000795-varfor-far-ledningen-sitta-kvar?discussions-2

0Bra inlägg

2016-05-23 07:33#12 av: Sommarek

#11 Med tanke på deras syn på utlänningar, kvinnor och homosexuella för att nämna några ser jag inte riktigt vad de har på sidan att göra.

http://sommarek.blogg.se

Medarbetare på Wicca Ifokus och Nyhedendom iFokus

3Bra inlägg

2016-05-23 08:31#13 av: Tride

Jag respekterar SDs rätt att uttrycka sig, men jag ogillar deras åsikter. Om de inte har yttranderätt vet vi ju inte vad de står för, och kan alltså inte reagera eller göra motstånd.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

0Bra inlägg

2016-05-23 08:51#14 av: Loris M 

#13 Fast nu råkar vi ju veta vad de tycker. Och deras politik är så långt man kan komma från lika villkor. På så sätt har de inte här att göra. Och framförallt vill jag inte se att någon gör reklam för dem. 

Sajtvärd för Förskolanoch Lika villkor

Medarbetare: Multikulturellt

2Bra inlägg

2016-05-23 09:33#15 av: helga21

Men OM nu SD är för att vanligt folk ska  få en rättvis bedömning? Detta är en vädligt stor sak bland SD-folk på facebook! Att bli misshandlad av myndigheter är ingen mänsklig rättighet.

0Bra inlägg

2016-05-23 09:58#16 av: Sommarek

#15 Det skulle uppväga homofobin, rasismen och misogynin, menar du?

http://sommarek.blogg.se

Medarbetare på Wicca Ifokus och Nyhedendom iFokus

1Bra inlägg

2016-05-23 10:00#17 av: Loris M

Jag vill verkligen inte fortsätta en diskussion om SD i den här tråden eller någon annanstans. De tycker att alla barn ska leva i "mamma-pappa-barn" familjer och de tycker att invandringen hotar "vår nationella identitet". 

Det är allt jag behöver veta för att ta avstånd från dem. Dessutom är det här sådant som står i deras partiprogram. Vi kan bara ana vad som sägs och görs bakom stängda dörrar. 

Sajtvärd för Förskolanoch Lika villkor

Medarbetare: Multikulturellt

0Bra inlägg

2016-05-23 10:18#18 av: helga21

# 17 Så synd att du inte känner några som finns inom SD. Du skulle kunna få en annan uppfattning. 

Anmäl (0)Hantera0Bra inlägg

Annons:
Loris M
5/23/16, 10:46 AM
#1

#18 Så synd att du inte känner några som finns inom SD. Du skulle kunna få en annan uppfattning.

Fast hur tänker du nu? På vilket sätt skulle det hjälpa mig att känna några inom SD?Som sagt, deras partiprogram talar för sig självt. De är främlingsfientliga och homofobiska. Jag  tvivlar inte på att det finns trevliga människor inom SD som jag skulle kunna sitta och småprata med. Men på vilket sätt hjälper det och vad är det för uppfattning du tänker att jag skulle kunna få?

[helga21]
5/23/16, 10:54 AM
#2

# 1 Att vi också är människor! Jag har varit sosse i stort sett hela mitt liv aktiv och förtroendevald sådan. Att jag är SD nu beror på att jag känner inte igen mitt gamla parti och många med mig. Men jag har fortfarande haft samma uppväxt i en arbetarfamilj med arbetarklassens värderingar. Jag är 60+.

Sommarek
5/23/16, 11:03 AM
#3

#2 Att ni är människor är det väl ingen som har ifrågasatt? Däremot det mänskliga i er politik.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Anonym
Anonym
5/23/16, 11:04 AM
#4

Vad då lika villkor? Om SD inte är välkomna här inne, så har vi väll knappast lika villkor?

72mm
5/23/16, 11:06 AM
#5

Självklart hör inte SD hemma här. Varför skulle vi bry oss om en handfull extremister med fullständigt verklighetsfrämmande åsikter när resten av Sverige på punkt efter punkt har fått erkänna att SD har haft rätt hela tiden?

Slöseri med tid om du frågar mig. 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Loris M
5/23/16, 11:14 AM
#6

#4 Helga21 är tydlig med att hon är aktiv inom SD och det har jag inga problem med så länge hon håller sig till sajten regler och inte gör reklam för SD. Hon är välkommen och hon har skrivit i flera andra trådar. Bl. a. har jag skapat denna tråd för att även "ni" ska kunna komma till tals och prata om SD. På tal om lika villkor.

Annons:
Sommarek
5/23/16, 11:17 AM
#7

#5 Vad har ni haft rätt om, mer precist? Att sångare inte får ha politiska åsikter, att homosexuella är en avart, att man ska skjuta flyktingar på broar eller att ett parti ska "ta makten" och sparka hela poliskåren?  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
5/23/16, 11:18 AM
#8

#5 Och självklart svarar du som du gör. 😃 Det är ingen som tvingar dig att skriva här och slösa din värdefulla tid. Det finns som bekant andra sajter där dina åsikter uppskattas. 

Så du menar alltså att vi som tycker att ex. homosexuella och invandrade ska ha samma rättigheter är extremister? Intressant!

[helga21]
5/23/16, 4:27 PM
#9

Jag vill bara tillägga att jag inte bett någon att skriva här så det klart.  Jag har inte ens nämnt att jag är aktiv här.

Dessutom så tycker jag att en del trådar här är väldigt bra.

Romancer
5/24/16, 7:58 AM
#10

Det här finner jag väldigt intressant. Ett forum som är baserat på att alla människor har lika värde och folk i detta som anser sig vara väldigt öppna, dvs så länge det är rätt åsikter som ventileras. När man går in på den mentala linjen "du får tycka som du vill så länge du tycker som jag" har man redan då dumförklarat demokrati. Ett system som bygger på lika villkor bygger på detta oavsett vad den andre har för åsikt. Detta är svårt. Detta kräver något av folk de flesta tyvärr inte besitter. Detta kräver att den andre personen har förmåga att känna empati och förmåga att sätta sig in i ett annat perspektiv än sitt eget. Faktiskt så finns det inget som är enklare än att både tänka och säga "jag har rätt, du har fel och du måste ändra dig eller försvinna". En ytterst beklaglig attityd enligt mig. Att förstå varför någon har sina åsikter ger möjlighet till att argumentera till en attityd justering. Dock har jag sett av de som anser sig vara Anti-SD:are att det bästa sätt att få en SD att vara tyst är att förolämpa dem och berätta för dem att de bör vara tysta. I min mening så den dag då någon proklamerar sig till gud och dömer någon till tystnad för deras åsikter har denne placerat sig i samma vågskål som SD. Var inte stolta över att du tagit diskussionen ner till deras nivå, skäms istället och förändra din inställning. Vi lever i ett åsiktsfritt land och för att detta ska kunna bestå måste åsikter som upplevs som idiotiska ändå få florera och diskuteras. Om de tvingas in i skuggorna så kommer det bara ställa till det mer då det sker i det dolda, för det kommer inte försvinna bara för att det anses vara ofint. 

DÄREMOT får du, nej du ska, säga att du anser att åsikten inte är korrekt. Att den åsikt som strider emot mänskliga rättigheter ska motarbetas, men inte med förolämpningar utan med väl förankrade argument. Ställ frågor, varför är SD bättre än S? Bemöt detta med ren fakta, inte politiker fakta som är baserat på någon skev statistiskt tolkad graf utan ta reda på den rena fakta.  Det är svårt, det tar tid, det tar massor av energi, men det är i alla fall mer rätt än att värja sig med "du får inte", "du hör inte hemma här", "Du ska vara tyst". Sekunden du säger detta hjälper du till att döda demokratin, du är en av dem som hjälper till med censur och du är en av dem som kommer göra världen lite sämre för att du vill så gärna ha "rätt". Om du nu sitter med knuten näve och svär och tänker "jag ska minsann berätta…" stanna då upp och fundera igenom detta en gång till. 

Det som gör världen sämre är när vi tillåter detta som har blivit allt mer populärt att växa, dvs att placera människor i olika fack. Det är så människor fungerar primärt, vi måste ha en samhörighet och därför är det lättast att placera andra människor i dessa fack. "Vit", "Man", "Medelålders", "Fysiskt handikappad", "Protestant". Visst är det behändigt och trevligt men det motarbetar jämlikhet som så många vurmar för och de är ofta de som måste ställa till motstånd som inte ens behövs, men de mår bra av att få visa att de minsann är bättre människor. Nogger black är väl det bästa exemplet. Hur man kunde få det till något rasistiskt övergår verkligen mitt förstånd, men man ser demoner i skuggorna om man vill se dem. Det sägs ofta att de som är riktigt homofobiska är de som är hemligt homosexuella men är rädda för sin sexualitet. Frågan är då, de som är väldigt antirasistiska är de då de som är mest rasistiska och är rädda för att låta de tankarna springa fritt? 

Min samlade erfarenhet av rasism är lite annorlunda än de flesta svenskar. Jag har åkt till bl a Afrika flera gånger som hjälparbetare i försök att få deras värld lite bättre och framgången har varit med varierat resultat. Rasismen ute i världen skiljer sig en del från den jag sett i Sverige.  Visst händer det att det blir misshandel pga hudfärg eller religion här hemma men ytterst sällan med dödlig utgång. Vid ett tillfälle hörde jag en svensk yttra "en vit kan inte utsättas för rasism" och jag bara gapade av förvåning. Rasism kan ske mot vem som helst, men kanske inte i dennes eget land, i alla fall inte enligt de flesta. Att bli kallad Svenne är väl inget att bry sig om, eller? Se bortom dessa fack så kommer all rasism att försvinna på sikt även om det är en lång vandring. Inskränkthet är den största fienden som finns i kriget mot rasism och denna finns på båda sidor. Med det sagt återgår jag till att sippa mitt te och kanske, bara kanske kan dessa ord få, absolut inte någon som redan valt läger, men någon som fortfarande balanserar att tänka igenom det hela och välja en lite högre väg än simpla förolämpningar och förbud för det är enklare för sin sinnesro.

Som Bill och Ted säger "be excellent to each other".

Sommarek
5/24/16, 8:21 AM
#11

#10 Helt kort är det Sajtvärd som bestämmer vad som får och inte får vara på sidan. Detta är inte en demokrati.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Romancer
5/24/16, 8:46 AM
#12

#11 Ah jag förstår. Fick bara intrycket av namnet på forumet byggde på någon form av demokratisk inställning där alla hade lika värde. Kanske borde byta namnet till något mer passande i så fall?

Sommarek
5/24/16, 9:05 AM
#13

#12 Det får du ta med Sajtvärd, inte med mig. Jag varken kan eller vill ändra namnet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Magi-cat
5/24/16, 11:38 AM
#14

I den här tråden får ju alla chansen att skriva, även SD-sympatisörer.

Loris M:

"Samtidigt vill jag understryka, att jag inte kommer att tolerera att någon gör reklam för SD eller tillåta diskussioner som på något sätt kan uppfattas som främlingsfientliga. Jag gör ett undantag med den här tråden för att de som sympatiserar med SD också ska få en chans att uttala sig i frågan. "

Någon i den andra tråden lade in en länk som gick till något SD-relaterat. Ska man göra reklam för något (vad som helst) frågar man först Sajtvärd om lov, så brukar det vara på de flesta ifokus-sajter.

Sajtvärden har alltid det yttersta ansvaret för vad som publiceras.

Den här sajten är ett andrum för alla som är för Lika Villkor och som inte kommer till tals i den atmosfär som råder på en del andra sajter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
5/24/16, 1:16 PM
#15

Romancer,

Tack för ditt långa och utförliga inlägg. Nu har jag läst det noga och ska försöka sammanfatta hur jag tänker kring det här.

Jag vet inte hur mycket du läst på sajten i övrigt men om du hade gjort det så hade du sett att det här är ingen "du-får-tycka-som-jag-annars-får- du- inte- vara- med" sajt. Det finns trådar där jag inte alls håller med skribenter och det finns trådar där de som är SD-sympatisörer är med i diskussionen. Att ha en sajt där alla tycker helt lika hela tiden skulle inte vara speciellt roligt eller utvecklande. Av denna anledning har jag tillåtit även "SD-are" att yttra sig här på sajten. Men även för att sajten heter just Lika villkor, som du påpekat och då borde vi vara öppna även för avvikande åsikter. 

Men ungefär så långt kan jag sträcka mig. När någon propagerar för SD eller uttrycker sig främlingsfintligt så har jag nolltolerans för det. Det kommer jag aldrig att tillåta på den här sajten. Jag tror inte att det är så svårt att förstå varför SD inte hör hemma här. De har visat gång på gång, men det framgår även i deras politik och deras partiprogram,  att de är främlingsfientliga och homofobiska bl.a. Det går inte emot bara den här sajtens regler och allt jag vill värna om, utan även emot de grundläggande mänskliga rättigheter, som rätten till att uttrycka sin sexualitet eller rätten att behandlas lika oavsett ursprung, etnicitet, ålder, funktionsnedsättning m.m. Om någon bryter mot dessa grundläggande värden tycker inte jag att de förtjänar att bli lyssnade på på samma sätt som andra. 

Det finns även annan aspekt i det här. Sajtvärden har det juridiska ansvaret över det som publiceras på sajten och får ta konsekvenserna. Därför är det sajtvärden som sätter upp regler. På så sätt är det väl ingen demokrati i egentlig mening eftersom vad som helst inte får skrivas. Då gäller det att antigen gilla läget eller också söka sig vidare. Jag hoppas att du väljer det första, för som sagt, jag är inte rädd för "avvikande" åsikter, men jag tolererar inte rasism, kränkningar, homofobi eller annat trist och omänskligt. 

Slutligen finns det ytterligare en aspekt. Många unga tittar in här (kan jag tänka mig) och då vill jag inte att någon som är ung, osäker, utsatt, som mår dåligt, lever i utanförskap (det är oftast sådana personer som faller offer för extremister och är ett lätt byte) ska luras till att tro att SD är bara ett parti som alla andra. För det är de ju inte. Dessa unga personer som söker efter en tillhörighet och erkännande ska inte värvas till SD här. 

Jag vill även skapa ett andrum här, precis som Magi-cat skriver, där vi inte ska behöva utsättas för rasister och främlingsfientliga personer. Det finns redan så många andra platser på nätet där sådant är svårt att undvika. Men eftersom jag bestämmer regler här, så kan vi undvika det åtminstone här. Visst, det kanske hade varit storsint att försöka sätta sig in i hur de som röstar på SD tänker och varför en del av de hatar andra människor p.g.a. deras ursprung. men jag har ingen lust att göra det. Det finns så mycket annat som känns mera meningsfullt, som t.e.x. att bekämpa främlingsfientlighet och homofobi.

[helga21]
5/24/16, 1:53 PM
#16

Men bara för att du bedömer SD som parti som homofobiskt så innebär det inte att alla partimedlemmar är det precis som medlemmar inom S kan vara homofober. Jag har träffat en hel del av detta inom S framförallt män.

Sommarek
5/24/16, 3:02 PM
#17

#16 Det finns säkert homofober inom alla partier, men de flesta, framför allt de ledande inom partiet, håller det klokt nog för sig själva, till skillnad från SD. Dessutom står SD för en hel del ideologier som historiskt och i nutid förknippas med homofobi.

Och, det allra viktigaste - röstar du på ett parti som stöttar/anställer människor med den här inställningen, då är du enligt mig inte bättre själv.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
5/25/16, 2:19 PM
#18

Idag kan man läsa exempelvis det här:

"Vad bör man kalla ett system där barn med olika bakgrund hänvisas till olika entréer? Och där flyktingbarn hindras från att låna en viss toalett?

– Ren apartheid, säger Jan-Erik Wildros (S) i utbildningsnämnden i Ronneby. Bråket handlar om ett hundratal nyanlända barn i åldrarna 7 till 15 år som ska gå i förberedande klasser i Soft center i Ronneby kommun.

 En av de drivande i protesterna är Tomas Lundberg, känd SD-profil i Ronneby. Argumenten verkar inte överdrivet nyanserade. På Facebook skriver Lundberg:

Våra barn på Thoren Framtid ska blandas med osorterade flyktingar. Vi vet ju att det räcker med en för att förstöra allt.”"

Källa

Sommarek
5/25/16, 2:49 PM
#19

Fast Loris, det där gäller ju inte alla SD'are. Alla flyktingar är likadana, men inte alla inom SD.  ☝️ 😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
5/25/16, 2:52 PM
#20

Så klart Sommarek. Där har du en poäng. 👍😃

Annons:
[NeferNefer]
5/25/16, 4:30 PM
#21

#19: 😂👍

[helga21]
5/25/16, 4:42 PM
#22

# 18 Fast så var det inte! Flera personer är bestörta över att detta har fått en prägel av rasism det har inget med detta att göra. Detta sas på Blekingenytt  igår kväll.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/friskolan-kallar-till-presskonferens

tarantass
5/25/16, 5:16 PM
#23

#22: av länken framgår att det finns olika versioner av hur det var, och om det är det nog bara att vänta till ett tag efter att krutröken har lagt sig.

Vad vi dock kan säga redan nu, om länken i #18 har rätt, är att SD-aren Tomas Lundberg har dragit nytta av och underblåst konflikten i främlingsfientligt syfte och att andra SD-are enligt samma artikel gör samma sak på andra håll. Och att de gör det helt i linje med partiets tradition och program. Det är det viktiga här.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[helga21]
5/25/16, 6:19 PM
#24

# 23 På Blekinge-nytt framkom inte som sade detta utan tvärtom.

tarantass
5/25/16, 7:38 PM
#25

I texten "framkom" inget alls om det, eftersom det överhuvudtaget inte togs upp. Men jag tror inte AB tillskriver någon något hen inte har skrivit på FB. Det är lätt att kolla för den som vill, åtminstone tills författaren har tagit bort det.

Också uppgiften att andra SD-are har gjort liknande är lätt att kolla för den som vill, dessutom är det en välkänd sorts beteende.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

72mm
5/28/16, 9:29 AM
#26

#10 Mycket bra inlägg. Men vad gör du här Romancer? Kom och skriv mer på politik.iFokus istället! 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Loris M
5/28/16, 9:38 AM
#27

#26 Vad gör du själv här? Du konstaterade ju redan i #5 att det var slöseri med tid att skriva här. Det är bara att låta bli, tycker jag.

Annons:
Sommarek
5/30/16, 7:39 AM
#28

#26 "Politik" väl inte ens rätta namnet längre, va?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[helga21]
5/30/16, 1:35 PM
#29

Det har varit ett hiskeligt liv på media pga detta så det har inget med rasism att göra. Även insändare i tidningen där man hudflängt det S-märkta kommunalrådet för att denne inte har hållit sig till sanningen.

Sommarek
5/30/16, 2:41 PM
#30

#29 Det har varit ett hiskeligt liv på media pga detta så det har inget med rasism att göra.

Vad är det för en slags slutledning?  🤔

Oavsett vilket så är det en i samhället redan priviligierad grupp som sett till att de som har mindre fått sämre villkor.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[helga21]
6/1/16, 11:51 AM
#31

# 30 Det är din tolkning av det hela. Följer du media där det fortfarande diskuteras så är det en helt annat sätt att se på det hela. I dagens BLT så har en insändare tagit till orda och tycker inte om att en person gjorde sig till talesperson för alla andra på det mötet som var vilket vederbörande också fick erfara. Det hade faktiskt inget med rasism att göra.

Sommarek
6/1/16, 1:26 PM
#32

#31 Det är inte en tolkning att flyktingbarnen fick sämre lokaler än barn som redan går i skolan och inte flytt från krig; det har alla inblandade varit överrens om hela tiden.

Jag undrar fortfarande över din slutsats att medias uppmärksamhet betyder att detta inte var rasism?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[helga21]
6/1/16, 5:15 PM
#33

# 32 Jag har inte dragit denna slutsats utan det är du som tror att jag gjort  detta. Skolan har själv skrivit i tidningen en insändare som säger att de är upprörda över dessa påståenden så jag förutsätter att ni ber dem om ursäkt. De skriver att de har prideflaggan som symbol och hyllar allas lika rätt i samhället.

Sommarek
6/2/16, 7:47 AM
#34

#33 Jag har inte dragit denna slutsats utan det är du som tror att jag gjort  detta.

Om jag får lov att citera: #29 av: helga21

Det har varit ett hiskeligt liv på media pga detta så det har inget med rasism att göra.

Du menar att det inte var du som skrev det? För du anger ju inte detta som någon annans åsikt.

Skolan har själv skrivit i tidningen en insändare som säger att de är upprörda över dessa påståenden så jag förutsätter att ni ber dem om ursäkt.

Eftersom det är många som är ganska upprörda över skolans agerande så förutsätter jag snarare att de ber om ursäkt till de drabbade.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Loris M
6/2/16, 8:55 AM
#35

#33 Så klart att det har med rasism att göra. Det är föräldrar som har uttryckt oro över att deras barn ska dela ingång med andra barn (ja, flyktingbarn är också barn) och framfört det till skolan. Vilket så klart skolan inte kan råda över. Men de kan råda över hur de hanterar situationen och föräldrarnas klagomål. Det har varit olika bud fram och tillbaka, men det mesta tyder på (även i din länk i #22) att de tabbade sig lite och nu försöker de skylla ifrån sig och är låtsasupprörda. Det är väl klart att ingen vill förknippas med rasism och speciellt inte om det uppmärksammas i medier. 

Vad föräldrarna är oroliga över framgår däremot inte någonstans, men skulle vara intressant att veta. 

Så här står det i länken du hänvisar till:

"Han medger att det fanns praktiska funderingar från föräldrar kring en delad skolgård och utrustning.

– När vi framförde det till fastighetsägaren valde man att flytta den nya verksamheten istället. Vi har aldrig tvingat bort någon, säger Göran Hedström. /…/

 Soft Centers vd Tommy Svensson reagerar starkt på påståendet om att det skulle vara "klantigt skött" av fastighetsägaren.

– Det låter som en ursäkt. Jag var i kontakt med deras lokala ledning i god tid. Då fanns inga synpunkter, säger han till SVT Nyheter Blekinge."

Magi-cat
6/2/16, 9:10 AM
#36

Lustigt att de skyller ifrån sig när de blir konfronterade och agerandet blir uppmärksammat i media. "Hiskeligt liv" 😂

Jag läste också en insändare som var upprörd över medias "vinkling". Visserligen medgavs att det var en SD-are som faktiskt hade uttryckt sig uppenbart rasistiskt, men honom är det "ingen som bryr sig om ändå", ungefär. 🤪 Upprördheten riktas alltså mot media, som tar upp saken…🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
6/2/16, 9:32 AM
#37

#36 Fast media ska ju hålla sig till att granska alla andra partier. Inte SD, då är det mobbing.  ;)   Dessutom, när SD "tar makten" så ska de ju ändå byta ut alla som inte håller med dem, så det gäller ju att passa på nu.  😎

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
6/2/16, 9:39 AM
#38

#37: Japp … journalister som granskar SD är "nationens fiender", tycker de … 🤦‍♂️ http://www.svt.se/kultur/medier/nationens-fiender

Sommarek
6/2/16, 10:03 AM
#39

337 Och sedan ursäktade han sig med att det bara gällde de som var navelskådande och trångsynta, ingen annan. Som att det var uppenbart vilka han menade med det. 😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
6/2/16, 10:12 AM
#40

😃Jag vet nog vilka jag tycker är det …

Sommarek
6/2/16, 10:44 AM
#41

#40 Jag har en gissning…  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[NeferNefer]
6/2/16, 3:00 PM
#42

#41: Du har det, va? 😎😂

Upp till toppen
Annons: