Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 1520 ggr
Loris M
2016-05-25 19:19

Skolan ska inte vara rolig!

Arben Vata har flyttat till Sverige för ett år sedan och verkar inte vara imponerad av den svenska skolan. 

"Mina barn är kanske de lyckligaste i hela Sverige. Sedan mer än ett år tillbaka bor de här i Sverige och de känner sig inte bara säkra och trygga i det här landet – de behöver inte heller plugga på eftermiddagarna.I Albanien följde mina barns lärare upp varje dag vad de lärde sig dagen innan. Varje månad hade vi föräldrar en avstämning med lärarna om hur våra barn ligger till och hur deras resultat sett ut. 

Här i Sverige är det annorlunda. Mina barn är inte tvungna att ta hem läroböcker eller göra läxor, som de var vana vid att göra i Albanien.Den svenska skolan är på många sätt kanske en av de bästa i världen. Den går inte att jämföra med skolan i Albanien när det gäller villkor, pedagogiska resurser, transport och gratis mat. Men det faktum att det diskuteras mycket om skolan här i Sverige – i familjer, samhället och medier – visar att det finns en oro runt hur skolan drivs."

Källa

Vad tycker ni? När det gäller den svenska skolan finns det så klart väldigt mycket att diskutera inte minst när det gäller de ständigt sjunkande resultat i diverse internationella undersökningar. Eller om man tittar på den akuta lärarbristen och den höga andelen med obehöriga lärare samt konsekvenser av samma. Vi hävdar gärna att vi är bäst och har svårt att ta till oss andra länders framgångsrika metoder. Borde vi börja tänka lite utanför ramarna och dra lärdom av andra länder?

Arben Vata säger så här också:

"Jag har pratat med lärare som har berättat att skolans mål i dag är att få barnen att komma till skolan, för att de har tappat intresset. De som har särskilda talanger måste uppmuntras att arbeta mer i de särskilda ämnena. Medan de som har svårighet att nå kunskapskraven måste hjälpas av lärarna och inte känna sig övergivna. I slutändan är skolan och lärarna till för detta: att förbereda den nya generationen. 

Om föräldrarna och lärarna i Albanien inte hade tvingat dem att plugga i flera timmar hemma, att läsa extra litteratur och om det inte hade funnit förhör och genomgångar, skulle de inte ha nått den kunskapsnivå de har i dag. Om de fick välja skulle de också ha tillbringat tiden med Playstation, och att titta på Zlatans, Messis och Ronaldos matcher eller filmer med Pippi och Frost. Skolan ska bygga för framtiden. Allt kan inte vara roligt hela tiden"

Annons:
Ikajo
2016-05-25 19:32
#1

Under mina lektioner i Japanska hade jag ofta roligt. Trots att det är ett svårt språk att lära sig kunde jag prata obehindrat efter enbart två år. Tio år senare kan jag fortfarande prata obehindrat.  Franskan var fruktansvärt tråkigt och trots fyra år kan jag knappt säga en mening.

Skolan ska verka för levande kunskap sa Albert Einstein. Bildning är vad som är kvar när du glömt vad du lärt dig sa Ellen Key.

Fundera själv på hur du lär dig bäst. Om du har roligt eller om du sitter och tragglar. Många vill lära sig av länder som Japan, Kina och Sydkorea. Vet du vad alla dessa har gemensamt? Höga självmordstal bland unga och en oförmåga att använda sina kunskaper. Om vi stirrar oss blinda på resultaten så missar vi det viktigaste. Vilket inte är att få högsta betyg på ett prov utan viljan att fortsätta lära sig något nytt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

frejaspluto
2016-05-25 19:48
#2

Oj, det här var intressant Loris M. När jag gick i skolan i låg och mellanstadiet hade jag bra lärare kommer ihåg deras namn t.o.m ! Dom var personliga , proffsiga snälla. Högstadiet var jag inte impad alls, min mattelärare var försig snygg, rolig, väääldigt konsekvent och sträng! ( att han var snygg var bara plus i kanten, lite roligt ) min kemilärare var tråkig och det kändes som han inte förstod hur svårt jag hade ibland med kemin. Bild och form tyckte jag var jätteroligt gick ut med MVG +. var lite Utanför men ändå poppis på fel sätt, alla var typ " rädda " för mina bröder som gjorde rykten, dom idag folk kommer ihåg ….. 😳😐 Gymnasiet var inte impad för heller dålig lärare i mitt huvudämne, det var elever från alla håll och kanter från kommunen. Alla kände till mig pga bröderna såg rädslan i elevernas ögon dom erbjöd mig cigg, allt du kan tänka dig. Jag hade bara två riktiga vänner andra var vän med mig på låtsas.. Högskolan var underbart för mig, ! Men i generellt så älskade jag skolan 😀, Jag idag har nog förtroende för min dotters skola. När man går ut med pondus och är ärlig ( det räknar jag med) har jag inga tvivel. Dom är öppna med saker och ting och det verkar bra skola. Det är noga med eleverna säger föräldrar som har gått på min dotters dagis . Så ingen kritik, just nu. Det ska vara skitkul i dkolan, det är så man lär sig 😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Loris M
2016-05-25 19:53
#3

#1 Absolut! Jag förespråkar inte det som Vata är inne på och att "tvinga" barn att sitta och läsa. Det går ju emot allt jag lärt mig inom pedagogik. Men det är roligt att bolla tankar och fundera över om vi kan göra på andra sätt än vi gör. Svenska elever mår inte heller bra. Den psykiska ohälsan ökar konstant, speciellt bland flickor. 

Håller med dig, sitter man och traggla för att man måste, lär man sig inte speciellt mycket. Skolan ska så klart vara rolig men frågan är om dagens elever tycker det och om lärare har de kunskaper som krävs för att göra skolan både rolig och lärorik.

Loris M
2016-05-25 19:57
#4

#2 Så är det oftast. En duktig lärare kan få elever intresserade av vad som helst och en mindre bra lärare kan döda lusten att lära. Lärare har stor makt i det avseende, på gott och ont. Jag tror också att mycket beror på lärare och deras förmåga (eller oförmåga) att nå eleven.

thenewbreed
2016-05-25 20:08
#5

För mig som motivationsstyrd så kräver jag en 'rolig' skola för att ens orka vara där. När man har koncentrationssvårigheter och psykiska besvär så fungerar det inte att bli 'tvingad'. Då låser jag mig och får inte något gjort överhuvudtaget. 

Men jag är fortfarande av åsikten att det som passar för mig kommer inte passa för andra så en tråkig skola kanske mycket väl funkar för någon. Fast om jag ska vara ärlig så håller jag med Ikajo. Man lär sig bäst om man har roligt.

Medarbetare på bildredigering! :)

Katarina97
2016-05-25 20:08
#6

Problemet är definitivt inte att kraven är för låga. Kraven har höjts extremt mycket om man bara tittar tillbaka några år, och vart har det lett oss? Uppenbarligen så har vi bara blivit sämre. Det som behövs är bra lärare, lärare som kan hjälpa sina elever. Jag t.ex som går Naturvetenskap på gymnasiet har ingen som helst hjälp av mina lärare. De ger mig bara uppgifterna och proven. Jag sitter hemma och lär mig allt jag behöver för att klara proven och uppgifterna. Det har gått till den grad då jag känner att jag inte har tid att gå till skolan, för i skolan får jag inget gjort och det är så stressigt att jag inte har tid att slösa 8 timmar om dagen för att vara i skolan.

Annons:
Ikajo
2016-05-25 20:46
#7

#3 Jag kommer faktiskt söka kompletterande pedagogisk utbildning till våren. Jag har spenderat tre år på Programmet för Professionellt skrivande. Om jag kommer in på den kompletterande utbildningen blir jag svenska lärare. Tanken har slagit mig att jag förmodligen har bättre förkunskaper inom svenska än en som bara har läst till svenska lärare. Eftersom min nuvarande utbildning har lärt mig alla fyra stora skrivgenrer och jag är en skönlitterär skribent själv så kommer jag in i svenskan från ett konstnärligt håll. Jag vet inte bara principen för hur man skriver till exempel dikter och noveller (som ingår i svenskan), jag vet faktiskt hur man gör.

För att inte tala om att jag är helt okej med att eleverna skriver på dator… om jag skriver mina texter på dator, varför ska de behöva skriva för hand? Det är inte skrivstil man övar, det är hur man skriver berättande text… Handskrivet kan vara begränsat till arbete man gör i skolan.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Loris M
2016-05-25 20:59
#8

#7 Det låter spännande. Skolan behöver fler genuspedagoger som är kunniga och normkritiska. Så där har du också en klar fördel med tanke på dina utbildningar,  intressen och kunskaper. Kan du tänka dig att jobba som lärare trots alla utmaningar? 🙂

Hur lång är den kompletterande utbildning? Jag tänker att en svensklärare behöver kunna så mycket mer än "bara" det svenska ämnet. Ledarskap, metodik, specialpedagogik, värdegrundsfrågor….

Ikajo
2016-05-25 21:41
#9

#8 Jag måste erkänna att jag är kluven… mitt mål är att bli författare men jag måste leva också. Jag skulle gärna jobba med copywriting (reklam) vilket är mer kreativt men det är större konkurrens.

Den är 1,5år, alltså 90 poäng. Det finns bara en ort där jag har möjlighet att läsa utbildningen. Alla andra kräver 90hp svenska. Jag har inte läst 90hp svenska… jag har läst 90hp kreativt skrivande och svenska steg 2 och 3 för professionellt skrivande. Alltså 60hp svenska… Men i Uppsala har de andra kriterier och jag bor på pendlingsavstånd. Och mina föräldrar bor där… plus att de har ett alternativ för distans. Men kommer jag inte in så kommer jag inte in.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

frejaspluto
2016-05-25 23:21
#10

#9, PM dig. Från mig 🌞

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Corgitok
2016-05-27 18:54
#11

Är det inte roligt, får man ingen motivation och lyssnar inte. Det behöver inte vara för rolig men lagom tycker jag.

Finns en del att ändra men om skolan bli tråkig så kommer jag inte klara av det och tappa all fokus.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Skorpion76
2016-06-03 06:25
#12

Om skolan ska vara rolig eller inte kan diskuteras, men jag tycker att man bör bli bättre på att se elevrnas speciella behov. Somliga elever klarar inte av att bara sitta och nöta in en massa kunskap. Det fastnar inte, men om man däremot gör det på ett annat sätt fastnar det lättare. Jag vet att min före detta svägerska också reagerade på det här och tyckte att det var för mycket lull-lull i skolan.  Självklart kan man ha olika åsikter om hur kunskap ska läras in, men för elever med koncentrationssvåigheter måste man försöka tänka på ett annat sätt för att kunskaprna ska fastna. Jsag som själv har koncentrationssvårigheter på grund av min diagnos vet hur svårt det kan vara och eftersom det är en funktionsnedsättni-ng som inte syns utanpå blir man oftast sedd som konstig när man påtalar det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Corgitok
2016-06-03 22:30
#13

Tycker dock lärarna behöver sätta eleverna på plats. Så det ser ut de flesta skolor idag är INTE ok. De håller på med mobilerna, stör i klassen och pratar mun på mun..

Men nej, tråkig ska inte skolan vara.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Skorpion76
2016-06-04 06:35
#14

#13 Självklart behöver bråkiga elever sättas på plats, men lärarna får knappt ta i eleverna lagom hårt utan att riskera att dömas för misshandel.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

frejaspluto
2016-06-04 10:55
#15

#14, Förstår vad du menar men det finns kosekvenser , lyssna på lärare, ta bort mobilerna , kvarsittning, möte med föräldrar. Om man inte lyssnar så får man ta konsekvenserna! Jag kommer ihåg min mattelärare slog whiteboardlinjalen på sitt bord för fan blev så förbannad på oss vi snackade hela lektionen han hade sagt till oss förut . Efter det blev det annulunda. Han sa vill ni ha kvarsittning? Jag kommer att kontakta era föräldrar, det gjorde han . Så man fick en annan syn på hans lektioner. Mer koncentration. Mer pluggande , det var bra!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Skorpion76
2016-06-04 11:09
#16

#15 Det är bra med lärare som vågar säga ifrån. Om eleverna inte lyssnar lär de sig ingenting, men det klagas ständigt på att det är för jäkla slappt i skolan och att den lärare som tar för hårt i sina elever riskerar att dömas till misshandel trots att det i vissa fall faktiskt är motiverat att ta i med hårdhandskarna.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-06-04 11:11
#17

#16 Nej Man får INTE ta i med hårdhandskarna bokstavligt.

Det finns andra sätt att komma tillrätta med problemet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2016-06-04 12:20
#18

#16 #17 Håller med Maria här! Situationen i skolan är inte den bästa men det finns andra metoder. Den enda gången där det kan vara motiverat att ta i eleven och ingripa fysiskt, är när det finns en akut och uppenbar fara att eleven kommer att skada någon annan eller sig själv.

Loris M
2016-06-04 12:21
#19

Här kommer en intressant artikel på samma tema:

" Internationell statistik visar att Sverige har störst ordningsproblem i OECD.  Arbetsmiljön är alltför ofta sådan att den aldrig skulle accepteras om den inträffade någon annanstans än i skolan. På vilka arbetsplatser tillåts skrik, bråk, kränkande språkbruk och, i värsta fall, våld?

Skollagen har förbättrats under senare år. Det är nu tillåtet för skolan att beslagta störande föremål, elever som beter sig illa kan flyttas till en annan skola och för- och kvarsittning är tillåtet. Det är dock ett stort problem att många lärare känner osäkerhet kring vilka befogenheter de har och saknar tydliga riktlinjer för vad som är tillåtet i skolan. En undersökning från Lärarnas Riksförbund visar dessutom att drygt var tredje lärare har blivit hotad med en anmälan från en elev eller förälder, vilket leder till att många lärare undviker att ta tag i problem på grund av rädslan att bli anmäld."

Källa

Skorpion76
2016-06-04 14:11
#20

En lärare som fråntar en lev ess mobiltelefon kränker elevens personliga integritet. Det har min före detta svägerska berättat!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
2016-06-04 14:16
#21

#20 Det beror ju alldeles på omständigheterna och reglerna på skolan t.ex.

Tro inte på allt du hör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-06-04 14:41
#22

#21 På vissa skolor får eleverna lägga ifrån sig mobiltelefonerna i en särskild korg och sedan år de tillbaka dem när skoldagen är slut.Det förhindrar visserligen att eleverna skriver meddelanden till varandra eller sprider rykten på sociala medier under skoltid, men istället kan de göra det på fritiden.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-06-04 14:44
#23

#22 Ja, men jag fattar inte riktigt vad du menar?

Skolan kan knappast ha ansvar dygnet runt. Det finns ju föräldrar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-06-04 14:53
#24

#23 Jo, det kan de så länge det är skolrelaterat.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-06-04 15:00
#25

#24 Hur menar du då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-06-04 15:53
#26

Om det är skolkamrater eller liknande som mobbar dig på Facebook, Instagram eller liknande är det skolans sak att ta tag i det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-06-04 16:21
#27

Fast här pratar ju Robert Ascherberg om näthat som även begås av vuxna.

Mobbing i skolan är ett skolproblem såklart men skolan kan dessvärre inte ha koll dygnet runt  men ändå vara en central del när det gäller samtal kring detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ikajo
2016-06-04 18:00
#28

Ett första steg kan väl vara att vi vuxna börjar vissa respekt mot lärarna och deras yrke? Det är rätt ofta man ser människor som inte satt sin fot i ett klassrum sedan de själv gick i skolan uttala sig om hur undervisningen skall bedrivas.

Det finns också ett annat faktum som många glömmer bort. En god ledare får respekt genom att visa respekt. En lärare bör vara en god ledare. Jag minns min egen skoltid med många konflikter som egentligen var ganska onödiga, från både lärare och elever. De tog tid från undervisningen. Man måste också förstå hur oerhört mycket elever idag ska lära sig och att det lärarna ibland lär ut inte lyckas bli relevant för eleven. Ofta är det viktigt att förstå varför man ska lära sig något, inte bara få veta att det är ett tvång. Samt respekt för att elever lär sig olika.
Min ena mattelärare i högstadiet höll aldrig några genomgångar och den konstiga matteboken vi fick hade inga förklaringar eller genomgångar heller.  Så det var ganska svårt att försöka lära sig något. Läraren tyckte också vi skulle själva lägga upp vårt arbete. Det gick inget vidare. Hon hade ingen självkritik heller, när halva klassen inte var klara med sjuans matte i åttan var det vårt fel.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

frejaspluto
2016-06-04 18:01
#29

#26. Jag vet nog vad du är ute efter, instagram, Facebook, Twitter det är föräldrarnas ansvar och se till. Det är jättebra om det finns skolor tar bort mobilerna det är inte integritet skäl. Det måste uppstå mer problem om det ska vara så. Du får inte vara så naiv och tro på allt du hör du måste ha ehent tillit till dig själv. Låter som du är lättpåverkad , försök och inte bli involverad i saker och ting. Ha egen uppfattning.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Skorpion76
2016-06-04 18:22
#30

Självklart, men han säger också att de är många skolor som inte känner till vilket ansvar de har att ta tag i s¨dant som sker på internet.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

frejaspluto
2016-06-04 19:27
#31

Jo, jag tror att det är många skolor känner till och tyvärr blir det såhär pga kanske lärare struntar i det , kanske inte kan eller vill. Eller andra orsaker. Det finns alltid orsak till saker och ting. Det måste bara finnas hårdare regler, bättre skollagar , förnya, förbättra mm.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Skorpion76
2016-06-04 20:11
#32

#31 De är ingen nyhet att Facebook, Twitter, Bilddagboken och Instagram har kommit att bli den nya fritidsgården!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Loris M
2016-06-04 20:31
#33

#20 Det är faktiskt så att lärare som tar ifrån elever mobiltelefoner har lagen på sin sida. Det är inskrivet i den nya Skollagen (som trädde i kraft 2011) att lärare får ta ifrån elever föremål som anses störa undervisningen. 

Vill inte elever att lärare ska ta ifrån de mobilen så får de hålla den i väskan. Svårare än så är det inte.

Sabinan
2016-06-05 03:05
#34

På "vår skola" samlar lärarna in mobilerna och lägger de i ett skåp i klassrummet, vilket respekteras av de allra flesta eleverna.
Vill man inte lämna in sin mobil. så ska den vara i väskan/jackan och avstängd under lektionstid.
Tycker det är jättebra, för mobilerna ta väldigt mycket uppmärksamhet från undervisningen annars. 

Jag tycker verkligen att skolan ska vara rolig, då lär man sig mest.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Skorpion76
2016-06-05 07:28
#35

#34 Om skolan är tråkig lär man sig ingenting därför att man tappar all motivation.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

frejaspluto
2016-06-05 09:18
#36

#35. Vad negativ inställning du har, du är kort i meningar, insnöad på viss riktning Vad vill du med disskutionerna? ser dig lite varstans i fokus. Alltid negativ inställd se med mer öppenhet och flrsök och förstå vad vi menar. Jag tror ingen skola är tråkig utan det saknas kunskap och lärarna måste ligga steget före hela tiden. Det finns många kunniga lärare och det finns lärare som är tråkiga men Det är deras personlighet. Ibland måste man dras med dom. Det ör just dom som kanske har tröttnat , saknar motivation, kunskap, lära känna eleverna på bättre nivå.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Loris M
2016-06-05 10:04
#37

#36 Jag vill helst inte att vi klankar ner på varandra, speciellt på en sajt som denna. Din inställning i det inlägget är knappast mera positiv. Tro mig, det finns redan tillräckligt många personer på iFokus som älskar att påpekar för Skorpion76 hur fel hon har, så hon behöver inte ha fler. 

I övrigt, uppfattar jag inte som att hon menar att skolan generellt är tråkig. Utan att det är svårare att lära sig om skolan är tråkig. Det finns inget negativt där, det är bara sant.

Skorpion76
2016-06-05 10:45
#38

#36 Jag blev mobbad när jag gick i skolan och därför har jag en väldig negativ inställning till just skolan. Precis som du säger saknas det kunskap om hur man ska göra i olika situationer och när jag gick i skolan fanns det heller ingen som visste vd autism var fär någonting.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

frejaspluto
2016-06-05 13:12
#39

#38, Ok, nu vet man mer, men ibland måste man komma ur i bubblan. Jag vet inte hur du gör vad du gör för att dagarna ska gå. Jag har inte gått i dina skor, jag har bara haft bra och dåligt infytande jag har mkt testeron, dvs många bröder och många jus mina bröder är ärliga säger vad dom tycker och tänker . Skolan för mig var både bra och dåligt. Hade inte många vänner pga mina bröder alla var typ rädda för dom . Fel respekt liksom. Alla ville vara vän med mig . Men höll huvud kallt och va bara schysst mot dom som var genuint snäll mot mig. Det är så lite idag fortfarande mina bröder har lämnat spår efter sig. Så jag vet hur det är och vara ensam. På så sätt. Att vara negativ till viss område. Ta det som en erfarenhet inte bitterhet. Jag tror att du är kunnig men använd redskapen på rätt sätt. Även jag med kan låta hård även om jag inte är det. ✨✨✨🌺

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Loris M
2016-06-11 11:51
#40

Tre nyanlända elever berättar (video ca 30 min. lång) om vad som är annorlunda med den svenska skolan jämfört med länder där de kommer ifrån och vad de uppskattar.

 http://urplay.se/program/192887-skolministeriet-skolan-ar-lite-annorlunda-har-i-sverige

Loris M
2016-06-28 11:52
#41

Lidköpings kommun verkar tycka i alla fall att vi har något att lära av andra länder:

Skolpersonal från Lidköping skall jobbskugga en tysk kollega i ett projekt. Det handlar om att ta hand om nyanlända  barn och elever och att få ett internationellt perspektiv på skolarbetet. 15 personer ingår. /…/Jobbskuggning innebär att man följer en person som arbetar med samma sak som en själv. Syftet med att jobbskuggningen är att lära mer om hur mottagandet kring nyanlända barn och elever ser ut i Tyskland samt att få ett vidare internationellt perspektiv på skolans arbete. /…/ 

Lidköpings kommun hoppas på att jobbskuggningen ska:
• Höja kompetensen hos våra pedagoger och på enheterna.
• Höja kvalitén i undervisningen genom att söka nya undervisningsmetoder och arbetssätt.
• Öka förmågan inom basfärdigheterna matematik, naturvetenskap, läs- och skrivförståelse.
• Förhindra framtida avhopp innan avslutad gymnasieutbildning, så kallade ”dropouts”."

http://www.lidkopingsnytt.nu/2016/06/28/lidkopingslarare-jobbskuggar-i-tyskland/

Annons:
Upp till toppen
Annons: