Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 628 ggr
Loris M
2016-05-27 17:30

Feministgruppen vill ändra i historieböcker

Jag gillar att läsa sådana här nyheter som visar hur en liten grupp eller en enda person ibland, kan åstadkomma stora förändringar när det gäller lika villkor.🙂

"Boken som används i den obligatoriska historiekursen på Katedralskolan i Lund berättar att när Gustav Vasa dog efterlämnade han fyra söner. Det stämmer. Men han hade faktiskt fem döttrar också - döttrar som samtliga växte upp till starka kvinnor som var med och styrde olika hertigdömen. Det berättar inte historieboken någonting om.

Givetvis är det mycket som inte får plats, men påfallande ofta är det kvinnorna som får stryka på foten. Det menar feministgruppen på Katedralskolan i Lund när de gick igenom boken. /…/

Feministgruppen på Katedralskolan är ganska liten, men aktiv. För ett tag sedan fick man igenom att det ska finnas mensskydd på en av skolans toaletter. På Alla hjärtans dag vajade regnbågsflaggan över den anrika gamla skolan för att påminna om att all kärlek är inte heterosexuell." ❤️🌈

Källa

Annons:
Hoseok
2016-05-27 17:32
#1

Tycker det är så viktigt. Under hela gymnasiet lärde jag mig om män som gjorde stordåd, vissa bra saker, andra mindre bra. Men inte särskilt ofta fick man höra om kvinnor som uppfann, erövrade och gjorde amazing saker. Ta bara Albert Einstens fru till exempel, som enligt många gjorde många av de stora sakerna Einsten blev stor för.. (Glömt hennes namn, därför jag inte skriver det. Elsa?)

Tride
2016-05-27 19:07
#2

Populärhistoriska TV-program har en tendens att glömma bort kvinnor. I vissa fall verkar det som om kvinnoro inte alls har funnits. Jag såg tex i går ett program om varför västerlandet så länge dominerat utvecklingen. Inte en kvinna i det programmet! 

Å andra sidan har jag också sett program som specifikt har lyft fram vissa kvinnor i historien.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

tarantass
2016-05-27 19:46
#3

#2: Den nya sorts program som lyfter fram kvinnor i historien är ju ofta framkallade av att dessa kvinnor inte ingår i allmänbildningen.

Men de ska inte jämföras med de program som gör anspråk på att vara allmänhistoriska, de ska jämföras med de program som lyfter fram vissa särskilda män i historien. För sådana sänds ju också.

 Och ska sändas, men det är fråga om både balans och att ge förebilder åt alla slags människor. (Var finns programmen om historiska personer med någon tredje könsidentitet eller om problemen med att leta fram sådana personer?)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: