Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 947 ggr
Loris M
5/28/16, 9:09 AM

Genuskritiken bemöts med en uppmaning....

….. att sluta gnälla. 🤔

"I dagarna fick Linda Bernström hem Ålandsbankens Sverigebilaga ”En fantastisk partner”. När hon bläddrade i tidningen slogs hon av den ojämna könsfördelningen. Samtliga bilder var på män, förutom en kvinna som var porträtterad bakifrån med en man som håller om henne.

– Sedan såg jag att alla tidningens medarbetare från chefredaktör till layoutare också var män. Då tänkte jag att jag gör något roligt av det och skickar ett mejl om att broschyren var lite väl mansdominerad. 

Men banken verkade inte vilja lyssna på kritiken.”Att verksamheten främst bedrivs av män inte självklart en nackdel. Det hänger samman med att kvinnor, tyvärr, inte är lika tilltalade och engagerade inom finansbranschen. Vore du betjänt av att servas av ett mindre kompetent och mindre engagerat team för att det består av kvinnor?”, skriver de i ett mejl till Linda.

Mejlet avslutas med någonting som Linda tolkar som en uppmaning om att sluta gnälla.

”Nyligen intervjuade jag några framgångsrika unga kvinnor. Frågan om bristen på kvinnor i finansindustrin dök upp. Deras svar blev: Vi kvinnor måste göra något själva i stället för att sitta och gnälla!”."

Källa

Annons:
72mm
5/28/16, 9:21 AM
#1

"Att verksamheten främst bedrivs av män inte självklart en nackdel. Det hänger samman med att kvinnor, tyvärr, inte är lika tilltalade och engagerade inom finansbranschen. Vore du betjänt av att servas av ett mindre kompetent och mindre engagerat team för att det består av kvinnor?"

Helt rätt. De har gjort en produkt som riktar sig till en målgrupp. Att bli upprörd över det är som att bli upprörd över den absoluta kvinnodominansen  i marknadsföring för nagellack och läppstift.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Kyllan56
5/28/16, 10:19 AM
#2

"Helt rätt. De har gjort en produkt som riktar sig till en målgrupp. Att bli upprörd över det är som att bli upprörd över den absoluta kvinnodominansen  i marknadsföring för nagellack och läppstift. "

#1. Fördomar skulle jag vilja säga. Inte någonstans sägs det att målgruppen är kvinnor! Ålandsbanken är väl även intresserad att nå kvinnor, eller? Snarare tycker jag att de stoppar kvinnor från att bli intresserade genom att vara mansdominerad i sina fotografier på nästan uteslutande män. Se vad Ålandsbanken svarar,

"Har bett om ursäkt

Ålandsbankens VD Magnus Holm har hört av sig personligen till Linda och sagt att varken han eller banken står bakom mejlet utan att det skickades av en enskild person".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22898007.ab

Även män bär nagellack idag, så är man smart vänder man sig både till män och kvinnor!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

72mm
5/28/16, 12:11 PM
#3

#2 "Inte någonstans sägs det att målgruppen är kvinnor!"

Att målgruppen inte skulle inkludera kvinnor menar du antar jag. Nej, men man är nog extremt medveten om vilka bilder som fungerar och hur. Är du helt säker på att bilder på män inte är mer säljande även för kvinnor i målgruppen? 

"Även män bär nagellack idag, så är man smart vänder man sig både till män och kvinnor!"

Är man smart som marknadsförare så känner man sin kundgrupp och lägger krutet där det gör mest nytta.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[NeferNefer]
5/28/16, 6:02 PM
#4

#3: Bilder på män är inte säljande för mig i alla fall. Jag vill gärna känna mig inkluderad och är trött på den överväldigande mansdominansen på viktiga poster och på bilder i media. Jag har redan avslutat mina affärer i Ålandsbanken och är nöjd med det. Jag vänder mig till en bank som inte anser att jag inte är tilltalad och engagerad i ekonomi.

Kyllan56
5/28/16, 8:38 PM
#5

#4 Jag håller med dig Nefer! Om jag haft Ålandsbanken, hade jag gjort som du! Man ska leva så långt det går efter sina principer.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[NeferNefer]
5/28/16, 10:37 PM
#6

#5 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: