Annons:
Etikettfunktionshinder
Läst 946 ggr
Skorpion76
5/29/16, 2:10 PM

Hur lätt är det att säga ifrån?

Det är möjligt att det har ändrats nu. Det var trots allt ett bra tag sedan jag gick i skolan och är jag gick i skolan fanns inte LSS heller, men jag undrar ändå vad du som läser det här tycker. Som funktionshindrad är du beroende av hjälp och dessutom förväntas du samarbeta med den som ska hjälpa dig. Du förväntas göra som du blir tillsagd och självklart håller jag med om att det verkligen går smidigt när samarbetet verkligen fungerar, men hur ska du göra om den som är tillsatt för att hjälpa dig är den som kränker dig? Vart ska du vända dig för att få hjälp? LSS är visserligen en riktigt bra lag, men när du ännu inte är myndig är det trots allt de vuxna som bestämmer och de kan säga saker som att du inte ska vara otrevlig och att det är bäst för dig själv om du gör som du blir tillsagd.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Loris M
5/29/16, 6:40 PM
#1

Det är så klart en väldigt jobbig situation och som ung/barn vet du inte heller vem du kan vända dig till för att klaga och få hjälp. Föräldrar kanske uppfattat inte situationen på samma sätt som du och då är det ännu svårare. 

Funktionshindrade barn är extra utsatta och sårbara eftersom de kanske inte ens kan förmedla alla gånger hur de har det. Jag har inga svar mer att jag hoppas och tror att de flesta som jobbar med funktionshindrade barn ändå gör ett bra jobb. Att alla gör det är tyvärr för optimistiskt att hoppas på.

Skorpion76
5/29/16, 8:28 PM
#2

När jag gick mina två först år på högstadiet hade jag n elevassistent som var elak emot mig. Hon kunde säga att jag betedde mig vedervärdigt emot min mamma, men fråga mig inte vad hon hade med min relation till min mamma att göra. Det som ### klagade på mig för var att jag betedde mig vedervärdigt emot min mamma, men dock är det viktigt att komma ihåg att hon inte kunde peka på någonting konkret, vilket gjorde det hela ännu konstigare.  Varje gång vi hade lunchrast skulle ### prata med min mamma och hon sa dessutom att min mamma var söt. 

Hon kunde säga att om jag hade varit hennes barn hade hon gett mig så mycket smisk på bara stjärten att jag inte kunde sitta på någon dag. Hon kunde också säga att om jag hade varit hennes barn skulle hon ha kastat ut mig och faktum är att hon på sätt och vis kastade ut mig en gång.  

När hon skulle börja som elevassistent hos mig fick jag komma hem till henne en dag så att vi skulle lära känna varandra och när jag skulle hem därifrån  hade hon beställt en taxi och eftersom den kom precis när jag som bäst höll på att äta lunch lät hon mig inte äta färdigt, utan jag skulle med taxin och fort skulle det gå. Resten av maten som jag inte åt slängde hon antagligen. 
Det är alldeles riktigt att jag inte kan förändra någonting av det som har varit, men jag vill ändå berätta det här som ett varnande exempel på hur svårt det är att som funktionsnedsatt få hjälp ifall ens elevassistent eller liknande är elak emot en.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: