Barn och skolverksamhet

Polis hämtade fel elev i skolan

2016-06-04 11:10 #0 av: Loris M

Något som blivit ett ärende för JO. 

"Ett "trauma", enligt eleven, som också hävdar att polisen kontrollerade hens id-kort först efter fyra timmar.

Enligt anmälan till justitieombudsmannen (JO) ska elevens mamma ha talat om att denne inte varit i skolan den aktuella brottstiden. Utan att bli trodd. Efter upptäckten ska eleven ha körts tillbaka till skolan."

Källa

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-06-04 13:25 #1 av: Magi-cat

Fy så otrevligt....Ledsen

Hoppas polisen förklarade sig ordentligt och gav en ursäkt...

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-06-05 14:41 #2 av: frejaspluto

Detta är ingen ursäkt att polisen tog fel barn på skolan , kolla id handlingen först innan man gör nått. Efter detta skulle jag inte ha förtroende för polisen om jag skulle vara barnet eller barnets vårdnadshavare.

Jag hoppas att man kan få genom ett skadestånd, skriftlig ursäkt från poliserna,

Anmäl
2016-06-11 10:10 #3 av: Loris M

Det blev inget skadestånd att jubla över - 1 000 kr. (?!) Fast han suttit inlåst i två timmar utan att veta vad han anklagas för. 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fel-pojke-lastes-in-efter-valdtakt

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-06-11 11:58 #4 av: frejaspluto

Asså, det kan vara men för livet, ett tag , jag skulle aldrig ge upp som föräldrer och ge som tusan att jag skulle få rätt med skriftlig ursäkt. Med namn , datum, år. Hoppas att föräldrarna kämpar med detta. Håller tummarna, för familjen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.