Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 573 ggr
Magi-cat
2016-06-10 14:48

Staten får betala skadestånd för romregistret!

Tänk att rättvisan vinner ibland! 👍

Stockholms tingsrätt har slagit fast att staten gjorde sig skyldig till etnisk diskriminering när Skånepolisen registrerade romer!

Det fanns inga andra motiv till registreringen än etnisk härkomst och sådan kartläggning är förbjuden i Sverige.
Många av de som förkom i registret var ostraffade och 1000 var barn!

"– Det känns jättebra. Det är helt fantastiskt. Jag har gråtit glädjetårar, säger Fred Taikon, en av dem som målet gäller."

Staten ska nu betala skadestånd till var och en som drivit processen, 30 000 kronor till var och en…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22977412.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
2016-06-10 14:54
#1

Bra. Hoppas det svider, men jag tvivlar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
2016-06-10 15:30
#2

Härligt!! En upprättelse för de drabbade, det gläder mig 🌺❤️🙂

Inkanyezi
2016-06-10 16:18
#3

Jag tycker inte att det är någon upprättelse att jubla över.

Det riktiga hade varit att omorganisera den polismyndighet som gjorde sig skyldig till det här och avskeda de ansvariga. Polisen är till för att utreda och förhindra brott, inte för att begå brott.

[NeferNefer]
2016-06-10 16:26
#4

#3: Självfallet bör det också göras, men jag tycker verkligen inte att det ena utesluter det andra. De skyldiga bör straffas och de måste se till så det aldrig händer igen, men de drabbade ska också få gottgörelse för det de har utsatts för.

Magi-cat
2016-06-10 20:28
#5

#3 Fred Taikon, en av dem målet gällde, var i alla fall glad. Han kände att det finns anledning till det. Han borde veta.

Tingsrättens uppgift var väl själva skuldfrågan. 

Det övriga du föreslår vore naturligtvis rätt och riktigt - också - och vi får se om det blir ytterligare följder.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: