Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 1873 ggr
Loris M
2016-06-11 10:50

Vems ansvar är våldsamma och bråkiga elever?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har rapporterats mycket om det utspridda våldet på svenska skolor under den senaste tiden. Skolvärlden gjorde nyligen en undersökning som visade att våld, hot och trakasserier som lärarstudenter utsätts för under sin VFU (verksamhetsförlagd utbildning) period, gör att var femte funderar på att hoppa av sin utbildning. Studenterna skriver bl.a. det här:

""En elev som inte tålde ett gott råd kring en språklig formulering sa ”Jag ska slå den där jävla lärarkandidaten på käften”. En gymnasieelev sa till mig: ”Om jag inte får MVG så dödar jag dig”. Kanske menat som skämt eller ett uttryck för att visa att man är upprörd, men det låter väldigt illa."

"Elever har kastat saker på mig. Ryktesspridning har skett om min läggning och att jag var attraherad av vissa elever. Flera bilder och filmer togs i smyg när jag höll i lektioner."

Blev tafsad på vid två tillfällen i syfte att imponera på kompisarna. De var INTE oroliga över att det skulle bli några konsekvenser för dem. Tappade lusten och bävar inför min sista VFU inför hösten."

"Påhopp från elever och föräldrar. Trakasserier i form av e-mail, verbalt och hotad att bli dödad. Elever sparkade mig, kastade stol mot mitt huvud."

Källa: Skolvärlden

Expressen skrev nyligen om Sandra som hoppade av utbildningen efter erfarenheter på VFU-n. 

"Sandra Thorssons tid i en lärarvikariepool fick henne att rita om sin framtidskarta. Nu lockar läraryrket inte längre.– Jag tänker inte plugga i fem år för att spendera dagarna med att agera polis gentemot elever som inte respekterar mig och dessutom inte få någon vidare lön för besväret, säger hon till Skolvärlden.Hon vittnar om en vardag som liknar mobbning, med elever som hotar, daskar henne i baken, vägrar delta och ägnar sig åt maktspel.

– Jag blev förvarnad av andra vikarier att jag inte skulle förvänta mig att ha en bra dag. Men när det var som värst grät jag hela vägen hem från jobbet. Så ska det ju inte vara. Till slut blev det så att jag zoomade ut om en elev misskötte sig. Det kostade för mycket för mig att gå på allt."

Enligt Skolvärldens undersökning upplever lärarstudenter att våldet i skolan är inget man pratar om på utbildningen. 90% av studenterna tycker att de inte får tillräckligt med verktyg och kunskaper om hur de ska hantera våldet i skolan. 

Det finns även en annan sida av det här. Många lärare blundar för mobbning som pågår mellan elever och även medvetet väljer bort att gå in i en konflikt, av rädsla för att själva bli anmälda av föräldrar eller elever för trakasserier eller misshandel. Det har även skrivits i media (bland annat av föräldrar) en hel del om att lärare inte ska skylla på eleverna eller dålig uppfostran. Det är skolan som är problemet som inte klarar av att hantera bråkiga elever. 

Så, frågan är: Vem ansvar och angelägenhet är våldsamma elever? Skolans, lärarnas, föräldrarnas, samhällets…? Hur ska man komma åt problemet? 

Jag vet att det finns inget enkelt svar på den här frågan, men jag är nyfiken på hur ni tänker. Lärarbristen är redan jättestor och att så många av de som ändå påbörjat utbildningen, funderar på att hoppa av är riktigt oroande. Vem ska undervisa elever i en skola som verkar vara nära en kollaps?  

(Bild från Pixabay)

Annons:
Åsa S
2016-06-11 11:31
#1

Det är föräldrarnas ansvar att ge grunduppfostran ex. att man ska sitta ner i klassrummet, lyssna på vad fröken säger och räcka upp handen när man vill säga något Det kunde i stort sett alla i min klass då vi var 7år 1978, lärarna kunde använda 100% av sin tid till undervisning redan från dag1.

Magi-cat
2016-06-11 11:55
#2

#1 Men nutiden är inte densamma som då. (Och det var säkert mycket som inte var fungerade bra då heller.)

Så vad gör man åt vad det är nu?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Åsa S
2016-06-11 13:11
#3

Fortfarande föräldrarnas ansvar och det enda som ändrat sig numera är att många pillar hellre med telefonen än bryr sig om sina barn. Har sagt till barn i 4-6års åldern som springer runt på tåget, slår på andra passagerare, plockar i andras väskor, föräldrarna har inte brytt sig de har suttit med näsan i telefonen. Om 1-2 föräldrar inte kan uppfostra 1st barn, hur tror de då att 1st lärare ska kunna uppfostra 30barn samtidigt och ge dem undervisning det är ju en klar omöjlighet det förstår ju de flesta med normal intelligens. Har man misslyckats med uppfostran de där första åren så brukar inte resten funka bra heller. I gymnasiet kan man ju börja med att stänga av de som förstör de andras undervisning för gymnasiet är ju frivilligt.  I grundskolan får man idag inte göra så mycket det anses utpekande att plocka ut de som förstör för andra så man får inte sätta dem i någon slags looserklass. De jag vet som lyckats få sina barn på rätt spår är föräldrar som helt enkelt pratat med skolan och sedan följt med sina barn till skolan ochh suttit där på lektioner mm. tills de lärt sig hur man ska göra = det krävs klart ställningstagande från föräldrarna så barnen förstår + samarbete mellan skola och föräldrar att man står på samma sida, idag hotar många föräldrar bara med anmälan till skolverket när det inte går bra för deras barn. Har lämnat skolans värld jag ville undervisa inte vara någon slags militär/polis.

Loris M
2016-06-23 10:43
#4

Gårdagens nyheter (som tyvärr inte är speciellt ovanliga): 

"Läraren Emma Edeslätt blev sparkad av en 11-årig elev på en skola i Huddinge. Hon försökte reda ut ett bråk men allt slutade med att hon fick ta emot flera sparkar på låret. /…/  Det var en helt vanlig skoldag i november 2015. Läraren Emma Edeslätt hade fått veta att två elever hade kommit i bråk med varandra. Hon sökte upp den ena, en 11-årig pojke, för att reda ut vad som egentligen hade hänt:

– Han sa fucking bitch och då sa jag att det där inte är okej. Då slängde han en smörgås på mig och när jag höjde rösten och sa att han fick lägga av så tappade han det helt. Då sparkade han mig fyra gånger på höger lår."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6459287

Upp till toppen
Annons: